برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری اعلام شد

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۴:۴۳:۱۲
کد خبر: ۷۷۴۱۶۶
برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری اعلام شد
نشست معاونان پژوهشی دستگاه‌های اجرایی کشور امروز (شنبه ۱۹ آبان‌ماه) با موضوع هماهنگی هفته ملی پژوهش و فناوری با حضور دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در محل وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در ابتدای این نشست دکتر برومند با بیان اینکه هفته پژوهش در سال گذشته منوط به برگزاری نمایشگاه فناوری بود و همه چیز ذیل این نمایشگاه تعریف می‌شد در خصوص هدف از اجرای برنامه‌ها در سال جاری گفت: امسال هدف این است، بیش از اینکه یک نمایشگاه وجود داشته باشد، نقش پژوهش و فناوری را در حوزه‌های مختلف نشان دهیم و به جنبه‌های دیگری که می‌تواند به پژوهش و فناوری کمک کند، توجه شود و علاوه بر پژوهشگران، از ظرفیت‌های سایر افراد و عناصر موثر در توسعه پژوهش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هفته پژوهش به استان‌های مختلف ارائه شده است، در تشریح موضوع برنامه‌های این هفته عنوان کرد: روز اول هفته پژوهش با عنوان پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه‌ها درنظر گرفته شده است که هدف از نامگذاری این روز، آشنایی دانش‌آموزان و با فضاهای آموزشی و پژوهشگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه صبح روز دوم تجلیل از پژوهشگران و فناوران و عصر همان روز پژوهش و فناوری و رسانه نامگذاری شده است، افزود: در این روز سعی می‌شود تا از کسانی که در حوزه پژوهشی اقدامات مناسبی انجام داده‌اند به نحو شایسته‌ای تقدیر شود و در برنامه عصر نیز قصد داریم تا از حضور رسانه‌ها استفاده کنیم چراکه معتقدیم رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در مدل‌سازی، شناسایی بهتر پژوهشگران و ایجاد یک محیط مناسب جهت توسعه پژوهش و فناوری در کشور داشته باشند.

دکتر برومند در خصوص برنامه‌های روز سوم هفته پژوهش بیان کرد: این روز نیز که با عنوان پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی نامگذاری شده است، سعی می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند با توجه به چالش‌هایی که دارند، برنامه‌هایی را به منظور بررسی و حل آن‌ها در درون مجموعه خود برگزار کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه محوریت صبح روز چهارم پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر و عصر همان روز پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی است، ادامه داد: در این روز بیشتر نگاه ما به حوزه علوم انسانی که بر همین اساس برنامه‌ای در دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع بررسی نقش پژوهش‌های علوم انسانی و توسعه آن کشور برگزار خواهد شد. علاوه بر آن، در تلاش هستیم تا در اصفهان نیز برنامه‌ای در خصوص ارتباط هنر و پژوهش‌های مرتبط با آن برگزار شود.

وی همچنین در رابطه با روز پنجم هفته پژوهش مطرح کرد: این روز پژوهش، فناوری و تعاملات بین‌المللی نام گرفته است که وزارت عتف و معاونت بین‌المللی وزارت علوم مسئولیت اجرای برنامه‌های آن را بر عهده دارند.

دکتر برومند با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در روز پنجم می‌توانند تعاملات بین‌المللی خود را مورد بررسی قرار دهند، گفت: هدف از برگزاری برنامه در حوزه تعاملات بین‌المللی که با حضور رایزن‌های سفارتخانه‌ها برگزار می‌شود، این است که اعلام کنیم از دنیا جدا نیستیم و همواره ارتباطات مختلفی از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص برنامه تعیین شده نوبت عصر روز پنجم هفته پژوهش، افزود: این برنامه به پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده شده است که به همین منظور جلساتی را با انجمن‌های علمی با هدف مشارکت این انجمن‌ها در برخی از فعالیت‌های مرتبط و بیان تجربیاتشان در طول فعالیت‌های دانشگاهی خواهیم داشت.

دکتر برومند در ادامه از همزمانی نمایشگاه عرضه فناوری وزارت علوم با نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد و تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها از روز سوم لغایت ششم دی‌ماه سال جاری در یک مکان برگزار خواهند شد. هدف از برگزاری آنها بصورت همزمان نیز اعلام هماهنگی کامل وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری است.

وی در رابطه با تغییرات امسال نمایشگاه فناوری گفت: امسال یک بخشی از سالن‌ها به تجهیزات و مواد اختصاص پیدا می‌کند لذا محصولات تولید شده شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری ارائه می‌شود. همچنین در یکی از سالن‌ها نیز تقاضای فناوری را خواهیم داشت.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: در حال حاضر رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مختلفی با دستگاه‌های اجرایی کشور انجام شده است که مجموع این اقدامات در شرایط فعلی کشور می‌تواند چالش‌ها را به فرصت تبدیل کند.

 

نظر شما