فاطمه مهاجرانی:

جذب و پرورش استعدادهای درخشان از طریق اجرای چند طرح

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۱۴:۲۴:۰۸
کد خبر: ۷۹۷۶۸۰
جذب و پرورش استعدادهای درخشان از طریق اجرای چند طرح
رئیس مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از اجرای چند طرح برای جذب و پرورش استعدادهای درخشان در سال تحصیلی جاری خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، فاطمه مهاجرانی درباره ارائه آمار مدارس تحت پوشش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان «سمپاد» به کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در جلسه‌ای که با کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم گزارشی از تعداد و ظرفیت مدارس، کارهای ویژه‌ای که در مدارس استعداد درخشان انجام می‌شود، ارائه و به حوزه‌های چندساعتی ازجمله حوزه‌هایی که دارای فعالیت‌های پرورشی‌‌، تربیتی و علوم ورزشی و علوم پژوهشی و طرح شهاب اشاره شد.

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری در حال اجرای طرح‌های مربوط به جذب و پرورش استعدادهای درخشان هستیم نه اینکه فقط بخواهیم درباره این موضوعات صحبت کنیم. به‌عنوان‌مثال ما طرح جدیدی به نام خانه علوم پایه» داریم که کاملاً منطبق با سند تحول بنیادین است و در این جلسه مطرح و بسیار مورد استقبال شماری کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. این‌ها طرح‌های در حال اجرا است و طرح‌هایی نیست که بگوییم فقط درباره آن صحبت شده است.

مهاجرانی در خصوص پیشنهادت اعضای کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضای این کمیسیون بر حوزه‌های هویتی تأکید داشتند که مثلاً برای ایجاد هویت ملی چه خواهیم کرد؟

وی اضافه کرد: طبیعتاً موضوع هویت بسیار مهم است، البته کارهایی هم در این زمینه صورت گرفته است ولی اینکه بگوییم آیا این تلاش‌ها کفایت می‌کند یا نه محل بحث است و به همین خاطر ما جلساتی را با ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری برگزاری می‌کنیم تا بتوانیم بیشتر روی موضوعات هویتی کارکنیم.

رئیس مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که موردتوجه کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگرفته موضوع فشار درسی زیاد روی دانش‌آموزان در این نوع مدارس است پس از بحث و بررسی های صورت گرفته مقرر شد حجم کارهای پژوهشی افزایش یابد، البته این در صورتی است که بتوانیم بحث کنکور را کمرنگ‌تر کنیم.

وی در خصوص ادامه همکاری مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان با سازمان هوا و فضا گفت: در حال حاضر استفاده دانش آموزان از رصدخانه‌های سازمان هوا و فضا در حال پیگیری است. ما پروژه‌های مشترک زیادی با سازمان هوا و فضا داریم، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان هوا و فضا جزو تفاهم‌نامه‌هایی بوده که پروژه‌های زیادی از آن حاصل‌شده است. همان‌طور که می‌دانید لزوماً تفاهم‌نامه‌ها به پروژه منتج نمی‌شود و خیلی از اوقات در حد نوشته باقی می‌ماند، اما تفاهم‌نامه با سازمان هوا و فضا جزو تفاهم‌نامه‌هایی بوده که از آن پروژه‌های زیادی به‌دست‌آمده است.

مهاجرانی با اشاره به میزان بودجه استعداد درخشان گفت: بودجه مستقلی نداریم و درواقع بودجه مرکز ما ذیل برنامه‌های آموزش‌وپرورش دیده‌شده است، اما بودجه امسال نسبت به پارسال بهتر بوده و امیدواریم که در مورد تخصیص نیز همین اتفاق بیافتد.

بر اساس این گزارش، نظرات و پیشنهادهای اعضای کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص استعدادیابی دانش‌آموزان و مدارس سمپاد به این شرح است: تعریف دقیق و جامع از مفاهیم و شاخص‌های مرتبط با مدارس سمپاد»، اصلاح روش‌های تشخیص دانش‌آموزان دارای استعداد برتر، تمرکز بر مفاهیم تقویت‌کننده مسائل هویتی در میان دانش‌آموزان، لزوم شفافیت در سیاست‌های مدنظر جهت شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان، ایجاد هماهنگی فرادستگاهی میان نهادهای متولی و سیاست‌گذار، خطر کاهش متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پایه، تهیه آمار از فارغ‌التحصیلان سمپاد و آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان سمپاد و تأکید برای اجرای طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر (شهاب) به‌منظور شناسایی استعدادهای برتر است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز