غلامرضا کریمی:

در ۵۴ کشور جهان ۱۱۴ مدرسه و ۱۴ هزار دانش‌آموز داریم

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۱۴:۱۹:۳۸
کد خبر: ۸۰۹۶۵۲
در ۵۴ کشور جهان ۱۱۴ مدرسه و ۱۴ هزار دانش‌آموز داریم
قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رییس مرکز مدارس خارج از کشور در نشست خبری ویژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ۱۱۴ مدرسه در ۵۴ کشور با حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز در 84 شهر داریم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، غلامرضا کریمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در غرفه آموزش‌وپرورش باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای مرکز مدارس خارج از کشور، اظهار کرد: مدارس خارج از کشور از ۱۳۴سال پیش شکل گرفت و ابتدا در مسکو، استانبول، عراق و بعد در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس مدرسه داشتیم.

وی افزود: در سال ۵۷تعداد مدارس خارج از کشور ۹مدرسه با تعداد ۲هزار دانش آموزان بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد این نوع مدارس افزایش پیدا کرد و ۷سرپرستی در نقاط مختلف جهان شکل گرفت.

رییس مرکز مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر۱۱۴مدرسه در ۸۴شهر و ۵۴کشور با حدود ۱۴هزار دانش‌آموز داریم کهبه‌تناسب حضور کارگزاران نظام در برخی از کشورها امکان دارد مدرسه‌ای تأسیس یا لغو شود.

غلامرضا کریمی با بیان اینکه مدارس خارج از کشور همیشه مورد تأکید مسئولین بوده است، گفت: برای رسیدن به این هدف تلاش شده است در مناطقی که نیاز است مدرسه را داشته باشیم تا فرزندان با چارچوب‌ها و خصایص اسلامی تربیت شوند.

وی در مورد تعداد سرپرستی‌های مدارس خارج از کشور گفت: در حال حاضر هفت سرپرستی ترکیه، روسیه، امارات، کویت، قطر، پاکستان و هند، اروپا و سوریه و لبنان داریم وبرخی از مدارس تک کشوری هم وجود دارد.

رییس مرکز مدارس خارج از کشور با اشاره به دیگر فعالیت‌های مرکز، اظهارکرد: ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموزانی که خارج از کشور تحصیل‌کرده‌اند بر عهده این مرکز است که بالغ‌بر ۳۰۰هزار پرونده در طول ۳۸سال گذشته بررسی‌شده است.

وی تصریح کرد: تسهیلات لازم را برای خارجیان داخل کشور داریم که در حال حاضر ۵۰کشور که می‌خواهند دانش آموزان با نظام آموزشی کشورهای خودشان تحصیل کنند، امکانات لازم را فراهم کرده‌ایم.

قائم‌مقام وزیردراموربین‌الملل اظهارکرد: برای اتباع خارجی یا ایرانیانی که خارج از کشور بوده‌اند و به ایران برگشته‌اند در حال حاضر ۲۵مدرسه بین‌المللی وجود دارد و ۴۰تقاضای تأسیس مدرسه بین‌الملل نیز دریافت کردیم.

کریمی با اشاره نظام آموزش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال تدوین نظام آموزشی بین‌المللی جمهوری اسلامی هستیم که برای تصویب به شورای عالی آموزش‌وپرورش خواهیم برد و کتاب‌های درسی متناسب با این نظام تهیه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: نزدیک به ۹۰۰مدرسه در خارج از کشور که علاقه‌مند به استفاده از نظام آموزشی بین‌المللی جمهوری اسلامی هستند.

کریمی به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ارتباطات و تعاملات بین‌المللی در سال ۵۷گسترده نبود و در حد دو تا سه کشور بوده است که در حال حاضر با ۳۵کشور تفاهم‌نامه و ۴۱برنامه اجرایی مشترک با کشورهایی دیگر داریم. در سال ۵۷در هیچ سازمان بین‌المللی عضویت نداشتیم اما در حال حاضر با ۹سازمان در ارتباط و تعامل هستیم و در همین راستا نمایندگیسازمان آیسسکو را در مرکز مدارس خارج کشور داریم.

رئیس مرکز مدارس خارج از کشور با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته، اظهار کرد: ۳۵۰برنامه مشخص در قالب کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها، تدوین نظام‌ها و...به همراه تعاملاتی با یونسکو، یونیسف، کمیساریای عالی پناهندگان و... داشته‌ایم.

کریمی با اشاره به حضور دانش آموزان پناهنده در مدارس کشور، اظهار کرد: همواره پذیرای دانش آموزان پناهنده بوده‌ایم و طی دستور مقام معظم رهبری که هر کودکی فارغ از مشکلات هویتی که دارد باید به مدرسه برود، این موضوع به شکل جدی‌تر پیگیری شد و در حال حاضر این دانش آموزان در ۲۸هزار مدرسه در حال تحصیل هستند. وی افزود: مدارس خارج از کشور به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی ادامه فعالیت خواهند کرد و فقط در نحوه مدیریت این مدارس تغییراتی خواهیم داشت و البته درسال آینده از حجم نیروهای اعزامی کاسته خواهد شد.

رییس مرکز مدارس خارج از کشور به حل مشکل تبعیت همسران فرهنگی اشاره کرد و گفت: اعلام کردیم هر معلمی که به تبعیت از همسر می‌تواند در خارج از کشور حضورداشته باشد به مرکز امور بین‌الملل مراجعه کند و آمادگی داریم تا همان سیستم پرداخت حقوق داخل کشور را برای آن‌ها برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: برای برخی از کشورها سیستم آموزش مجازی را در نظر گرفتیم که کلیه دروس به‌صورت آفلاین در اختیارات مدارس قرار می‌گیرد تا از محتوای مجازی استفاده کنند تا افت کیفیت آموزشی در دانش آموزان را نداشته باشیم.

کریمی با اشاره به مدارس ایرانی کشور امارات گفت: مدارس ایرانی در امارات دچار برخی مشکلاتی شدند که از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری هستیم و امیدواریم تا سال آینده مدرسه شارجه را راه‌اندازی کنیم و البته در ابوظبی هم مشکلاتی داریم که در حال پیگیری رفع آن ها هستیم.

کریمی با اشاره به بودجه مرکز مدارس خارج از کشور، اظهار کرد: ۴۰ میلیون یورو برای مدارس خارج از کشور در نظر گرفته‌شده است که با افزایش نرخ ارز با چالش‌هایی روبرو شدیم. البته بودجه مرکز برای سال آینده از۱۷۴میلیارد تومان به ۲۰۷میلیارد تومان افزایش پیداکرده که۱۵درصد رشد داشته است.

رییس مرکز مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: در مدارس بین‌الملل داخل کشور دانش آموزان ایرانی نمی‌توانند ثبت‌نام کنند ومدارس تطبیقی هم برای ایرانی‌ها است که خارج از کشور بوده‌اند و چند سالی در آنجا درس‌خوانده‌اند و بعد به مدارس کشور وارد می‌شوند.

کریمی با اشاره به معوقات معلمان مدارس خارج از کشور، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های مالی، پرداخت حقوق عقب‌افتاده معلمان خارج از کشور از ابتدای سال برای چهار ماه پرداخت‌شده است و به‌محض تخصیص تا ۴ماه دیگر هم پرداخت خواهد شد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز