عاملی خبر داد

تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای سه قوه / کلیات سند عفاف و حجاب تصویب شد

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۳:۵۵:۵۰
کد خبر: ۸۶۳۰۹۹
تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای سه قوه / کلیات سند عفاف و حجاب تصویب شد
جلسه ۸۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه کشور، اعضای حقیقی و حقوقی شورا به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در محل ریاست جمهوری تشکیل شد.
به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، جلسه ۸۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه کشور، اعضای حقیقی و حقوقی شورا به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی روز گذشته در محل ریاست جمهوری تشکیل شد.
 
سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بازنگری سند عفاف و حجاب دستور این جلسه بود، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های قبل در سه مصوبه به موضوع عفاف و حجاب پرداخته است که در جلسه امروز با هدف تجمیع و به روز رسانی مصوبات قبلی به علت یابی، شناخت پدیده و وضعیت روز جامعه ایرانی در این زمینه پرداخت.
 
عاملی با اشاره به مشارکت گسترده اعضای جلسه در بیان نظرات خود پیرامون این موضوع گفت: واقعیت موجود این است که موضوع عفاف و حجاب یک موضوع چند وجهی اعم از فرهنگی، معرفت شناختی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است که باید وجوه مختلف آن مورد توجه باشد.

وی افزود: تقویت انگیزه‌های اجتماعی پیرامون عفاف و حجاب و درک اینکه موضوع عفاف و حجاب به منظور سلامت اجتماعی، صیانت از خانواده دارای اهمیت است از موارد مورد تاکید در جلسه بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آسیب‌ها اجتماعی نظیر طلاق در جامعه گفت: عدم توجه به گوهر ارزش‌های الهی و معارف دینی از مهمترین دلایل بروز این آسیب هاست و ضرورت برنامه ریزی برای توجه بیشتر جوانان به این سرمایه الهی در جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نشانه گیری ارزش‌های اسلامی با ترویج نسبیت گرایی و رویکرد تکثر فرهنگی

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به ابعاد بیرونی که در عفاف و حجاب موثر هستند، گفت: رسانه‌های بیگانه برای مهندسی جامعه ایرانی تلاش دارند و مخالفین جمهوری اسلامی ایران نیز اهمیت و اساسی بودن امر حجاب را برای یک نظام اسلامی درک کرده اند و با ترویج نسبیت گرایی اخلاقی و تکثر گرائی فرهنگی تزلزل در حقیقت حجاب و عفاف را هدف گیری کرده اند.

عاملی افزود: امروز سرمایه گذاری‌های کلانی توسط تلویزیون‌های متعدد در بیرون از مرز‌ها به منظور تضعیف عفاف و حجاب انجام شده است و دشمنان انقلاب به این باور رسیده اند که با ایجاد تاثیر در عفاف و حجاب می‌توانند در سایر ارزش‌های اجتماعی و دینی تاثیرگذاری منفی داشته باشند.

وی با اشاره به وجوه امنیتی و سیاسی به عنوان سایر مولفه‌های موثر در موضوع عفاف و حجاب گفت: همان افرادی که به دنبال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی کشور ما هستند در ادامه جنگ اقتصادی، امنیتی و سیاسی خود این رفتار‌ها را از خود بروز می‌دهند و برای جامعه ایران مجموعه‌ای از هدف گذاری‌ها را در طراحی‌های دشمنانه خود دیده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدوین این سند در خصوص عفاف و حجاب در ۵ فصل گفت: در این جلسه کلیات این سند به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات این سند شامل اصول ارزش ها، اصول راهبردی، تقسیم کار و نگاشت نهادی برای ۳۴ دستگاه در کشور، مسیر‌هایی که منجر به اجرایی سازی اصول راهبردی خواهد شد در جلسات آتی برای تصویب مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: این سند یک سند همه جانبه نگر بوده و با نگاه به جزئیات برنامه‌های اقدام آن طراحی شده است.

 
عاملی گفت: این نکته در جلسه مورد توجه قرار گرفت که همانطور که نظام و دولت اسلامی در قبال موضوع عفاف و حجاب مسئولیت دارند خود مردم و جامعه مدنی نیز نسبت به این موضوع و ارزش‌های فرهنگی مسئول هستند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه مدنی نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی مسئولیت دارد گفت: همانطور که گروه‌های مردمی فعالی در حوزه‌های سلامت، محیط زیست و... هستند؛ موضوع عفاف و حجاب و مسائل فرهنگی نیز نیازمند به مشارکت‌های اجتماعی و مردمی است.

عاملی گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف مردمی را مانند وظایف نهادی مورد تاکید و توجه برای سیاستگذاری قرار دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع بندی موضوع تصریح کرد: عفاف و حجاب ابعاد معرفتی، ترویجی، انگیزه ای، سیاستگذاری و قانونگذاری دارد و تنها توجه به مقررات و ضوابط در این حوزه کافی نیست و سایر ابعاد نیز باید مورد توجه باشند.

عاملی با تاکید بر ضرورت افزایش دانش فرهنگی جامعه و عوامل متعدد مداخله گر در این حوزه گفت: اگر مسیر فرهنگی شدن نسل جوان ما در مسیر الهی و اسلامی باشد دارای فضای فرهنگی متفاوتی خواهیم بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به دسترسی‌های به وجود آمده به فرا محل در جامعه امروزی گفت: با همه همسایه شدن جهان که در بستر فضای مجازی که امروز با آن مواجه شده ایم شاهد حضور فرهنگ‌هایی که فرسنگ‌ها با فرهنگ ما بیگانه هستند در فضای جامعه خود شده ایم.

وی افزود: جامعه امروز مرتبط با فضای مجازی تبدیل به جامعه باز و متفاوت از جامعه بسته گذشته است و دسترسی به فرامحل، سایر فرهنگ‌ها و رسانه‌های جهانی جامعه را به یک جامعه کاربرمبنا تبدیل کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاوت‌های جامعه کاربر مبنا با جامعه مخاطب محور گفت: جامعه مخاطب محور کنش اجتماعی جدی ندارد و بیشتر دریافت کننده است و جامعه کاربر مبنای ایرانی امروز با ۶۰ میلیون کاربر اینترنت جامعه‌ای است که برای خود حق تعامل و ارتباط قائل است.

وی تصریح کرد: در مواجهه با چنین جامعه‌ای توجه به جنبه‌های معرفتی و شناختی بسیار حائز اهمیت است.

 عاملی در خاتمه گفت: در مواجهه با دستگاه‌های کشور بعضا با کم کاری، بی توجهی و یا اینکه اساسا کاری را در این زمینه انجام نمی‌دهند روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: در این فضا جریان‌هایی که تحت تاثیر عوامل بیرونی هستند آگاهانه برای شکستن ارزش‌ها و هنجار‌ها به محیط‌ها ورود کرده و برای هنجارشکنی تلاش می‌کنند که در این خصوص نیز دستگاه‌های ذی ربط باید به وظایف خود عمل کنند.

در این جلسه رئیس جمهور محترم بر این موضوع تاکید داشتند که موضوع عفاف و حجاب یک موضوع جناحی و سیاسی نیست و یک ارزش مشترک بین همه مسئولین نظام است و همه نهاد‌های دولتی باید بر این امر مهم اهتمام داشته باشند.

 

نظر شما