وزیر علوم:

با اجرای طرح ساماندهی، حرکت به سمت تحقق اهداف آموزش عالی قوت گرفته است

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۱۵:۵۷:۰۵
کد خبر: ۸۹۵۳۹۱
با اجرای طرح ساماندهی، حرکت به سمت تحقق اهداف آموزش عالی قوت گرفته است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به "اجرایی شدن طرح ساماندهی آموزش عالی در سال جاری"، تاکید کرد: با علمیاتی شدن این طرح، حرکت به سمت تحقق اهداف و سیاست‌های آموزش عالی قوت گرفته و با شدت بیشتری به پیش خواهد رفت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر منصور غلامی در آیین معارفه دکتر سعدالله نصیری قیداری، سرپرست جدید دانشگاه شهید بهشتی و تکریم دکتر سید حسن صدوق، رئیس سابق این دانشگاه که امروز (شنبه) در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، تصریح کرد: ماموریت گرا کردن وکیفی‌سازی مراکز آموزش عالی کشور به صورت جدی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر گذار نهاد آموزش عالی از توسعه کمی و حرکت به سمت کیفی سازی و ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی گفت: در حال حاضر تمام دانشگاه ها حتی دانشگاه های کوچک در زمینه پژوهش دستاوردهای مناسبی کسب کرده اند و از این رو می توان گفت افق روشنی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه "تشکر از یک مدیر تشویق مدیر بعدی است"، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در شرایط کنونی، سیاست ها و تلاش های ما این باشد که اعتلای آموزش عالی کشور را که یکی از پایه های نظام اسلامی است، بیش از پیش رشد بدهیم.

وزیر علوم در ادامه افزود: ما قطعاً مسئولیت ها را دائمی نمی دانیم، عقبه جمهوری اسلامی به ما نشان می دهد که همه مسئولان برای خدمت رسانی تلاش می کنند. آنچه که اصل است نیت خیر، صدق در نیت و تلاش برای انجام صادقانه وظایف است کار باید با معامله با خدا باشد.

دکتر غلامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه تربیت نیروی کارشناس و متخصص را عهده دار شدیم و به خوبی طی یک و نیم دهه اوایل انقلاب توانستیم این وظیفه را انجام دهیم و تامین این نیرو تا قبل از پایان دهه ۷۰ صورت گرفت؛ به گونه‌ای که امروز مدیران ما در عرصه‌های مختلف اجرایی و تصمیم گیری از فارغ التحصیلان داخلی هستند.

وی تاکید کرد: توجه به مباحث پژوهشی از اوایل دهه ۷۰ در دانشگاه‌ها فعال‌تر شدند و تا اواخر دهه ۸۰ هم این موضوع مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار گرفته به گونه‌ای که امروز هم شاهد دستاوردهای رشد علمی در سطح جهانی هستیم، اما آنچه که امروزه بیشتر مورد تاکید است دستاوردهای پژوهشی است که باید بتوانند گره گشای مشکلات داخلی و مسائل جامعه و صنعت باشند.

دکتر غلامی در پایان خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر نگرانی‌هایی از لحاظ تعدد مراکز آموزش عالی در سال‌های اخیر به وجود آمد و خوشبختانه این نگرانی‌ها نیز با تمرکز بر کیفی نگری آموزش عالی رفع شد.

*در حال حاضر، تراز مالی دانشگاه شهید بهشتی مثبت است

دکترسید حسن صدوق، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی نیز در این آیین، با بیان اینکه درحال حاضر تراز مالی دانشگاه شهید بهشتی مثبت است، گفت: با توجه به رسالت دانشگاه، صرفه جویی در امور مالی، ارتقای کیفیت آموزشی، کارآفرینی و ارتباط جامعه با صنعت دغدغه اصلی مدیریت در سال های گذشته بوده است.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با اشاره به فعالیت های آموزشی این دانشگاه گفت: اجرایی کردن طرح مهارت آموزی از طریق برنامه ریزی منظم درسی و اضافه کردن دروس اختیاری و کارآفرینی از مهم ترین فعالیت های دانشگاه شهید بهشتی بوده است.

*رساندن مقالات علمی به محصول و حل معضلات کشور وظیفه ماست

دکتر سعدالله نصیری قیداری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با بیان اینکه "دانشگاه به این جایگاه مناسب نمی رسید؛ مگر با تلاش و همت مسئولان قبلی و کارکنان زحمتکش و پرتلاش"، اظهار داشت: همه ما به دلایل دینی و اعتقادی به علم و دانش احترام می گذاریم و همگی باید دست به دست هم دهیم تا این جایگاه، بیش از پیش ارتقا یابد.

وی همچنین با بیان اینکه ما وظیفه داریم در تولید علم مفید در کشور سرمایه گذاری کنیم، گفت: رساندن مقالات علمی به محصول و حل معضلات کشور وظیفه ماست و من در این راه دست همه محققان کشور را می فشارم.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی نیز در این آیین گفت: بی شک هرکس در نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده، با قصد خدمت، مسئولیت را بر عهده گرفته است و از این رو همواره باید به خوبی های دوران گذشته هر مدیریتی توجه ویژه کرد.

وی در این آئین با بیان اینکه پاسداشت خدمات دیگران همواره باید مورد توجه باشد، گفت: امام صادق (ع) سه خصلت فرو بردن خشم، گذشت از خطای دیگران و کمک با نفس و مال را برای مدیریت افراد عنوان کرده است که باید مورد توجه مدیران کشور قرار گیرد.

در بخش پایانی این مراسم، حکم انتصاب دکتر نصیری قیداری توسط وزیر علوم به وی اعطا شد و پس از آن، دکتر غلامی با اهدای لوح تقدیر از خدمات دکتر صدوق، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی قدردانی کرد.

دکتر سعدالله نصیری قیداری هفته گذشته با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت «سرپرست دانشگاه شهیدبهشتی» منصوب شد. وی پیش از این، مسئولیت های مهم علمی و اجرایی از جمله "معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم"، "دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو" و "نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی" را عهده دار بوده است.

 

نظر شما