دکتر نوبخت:

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال به تغذیه دانشجویان

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۱۴:۱۱:۴۳
کد خبر: ۸۹۹۷۴۵
تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال به تغذیه دانشجویان
دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی از تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال به تغذیه دانشجویان خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر نوبخت در این نشست با اشاره به اینکه در سال گذشته در جلسه مشابهی تعهد کردم که ۱۰۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها را تخصیص دهم خاطرنشان کرد: تا پایان سال بخشی از درآمدهای ما تحقق نیافت، این بدان معنا نیست پیش‌بینی ما درست نبود چرا که تا آن مقطعی که پیش‌بینی کردیم به ما نرسید. اما به قول خود عمل کردیم و در شب ۲۹ اسفندماه پرداخت شد؛ حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به آموزش عالی در سال گذشته باقی مانده است و ریالی از آن را به حساب تخصیص امسال نخواهیم گذاشت.

وی افزود: سال گذشته نیاز دیدم که باید به دانشگاه‌ها کمک شود و مسئله‌ای که به ذهنم رسید آن بود که یکی از مصادیق کمک به موضوع تغذیه دانشجویان عزیز است. ما مجبور هستیم ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال برای پرداخت یارانه‌ها بدهیم و همچنین می‌توانیم یک بسته غذایی بدهیم و چرا از این محل برای تأمین غذای دانشجویان که شریف‌ترین بخش جامعه هستند استفاده نشود، به همین جهت در یک مقطع ۲۰۰ میلیارد تومان تقدیم عزیزان کردم و هم اکنون می‌توانم ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل خدمتتون تخصیص دهم البته این امر تا پایان سال قابل تکرار نیز است.

وی با بیان اینکه هدف ما تخصیص ۱۰۰ درصدی است افزود: وظیفه‌مندم پشتیبان مالی کنم که این کار فاخر و ارزشمند آموزش عالی و بحث پژوهش که برای ما بسیار مهم است را با همراهی و همکاری یکدیگر به انجام برسانیم. بسیار امیدوارم که ما از این گردنه با سرافرازی عبور خواهیم کرد و قطعاً تخصیص‌ها بالاتر خواهد رفت و تا آنجایی که بتوانم تلاش می‌کنم آن را به صورت کامل انجام دهم و طی چندروز آینده نیز ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب شما واریز خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در یک شرایط بی‌نظیر و کم‌نظیر و در یک تحریم تمام عیار قرار داریم و اگر تصور شود که همه کاستی‌ها ناشی از ضعف مدیریت داخلی است حتماً غلط می‌باشد اما باید به هر تقدیر قبول کنیم که این مجموعه داخلی برخی کاستی‌ها را دارد و قبول کنیم آمریکای جهانخوار به عنوان یک قدرت و نظام تصمیم‌گیر قصد بر فلج کردن کشورمان دارد.

وی افزود: از این جهت گفتم کم‌نظیر چون ما تحریم نفت در برابر غذا را به عنوان شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ معاصر ثبت کرده‌ایم؛ یعنی امروز آن نظام بیرونی با همه قدرت‌ها تصمیم گرفته که حتی به اندازه غذای این ملت نیز اجازه استفاده از نفت را به ما ندهد.

دکتر نوبخت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه را مسئول برنامه‌ریزی و پشتیبانی همه شما عزیزان می‌دانیم عنوان کرد: این جلسه مغتنم است چرا که از نظر خردورزی، عالی‌ترین جلسه‌ای است که می‌تواند در این کشور تشکیل شود برای حل و فصل این مسائل، چرا که سران دانشگاه‌های ما اندیشمندانی هستند که جامعه ما آنها را قبول دارند و امروز این اندیشمندان جمع هستید و قرار است در این تراز خردورزی باهم راجع به آینده حداقل شش‌ماهه و این دخل و خرج و وضع معیشت و تمشیت دانشگاه‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کنیم.

وی افزود: پیش‌بینی ما تا پایان سال آن است که بتوانیم ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌ها وصولی داشته باشیم و حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان از گمرک و ۵۵ هزار میلیارد تومان نیز از سایر؛ یعنی حدود ۱۹۸ هزار میلیارد تومان که این را در سرفصل درآمدها در بودجه پیش‌بینی می‌کنیم، اما چون ناکافی است مجبور هستیم یک‌چیزهایی را واگذار کنیم.

به گفته دکتر نوبخت، نخستین چیزی که واگذار می‌شود سرمایه و نفت ما است پیش‌بینی ما آن است که ۶۱ هزار میلیارد تومان نفت بتوانیم بفروشیم و در کنار آن بتوانیم ۵۱ هزار میلیارد تومان نیز از طریق واگذاری دارایی‌های مالی و نه سرمایه‌ای، جذب منابع کنیم؛ جمعاً ۳۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بودجه ما بر اساس ۴۴۸ هزار میلیارد تومان تنظیم شده است حال، سازمان برنامه و بودجه باید این ۱۳۸ هزار میلیارد تومان تقلیل منابع را با شما تسهیم کند و کشور را اداره کند و پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیری نیز داریم.

دکتر نوبخت تصریح کرد: اقدامی که از سوی سازمان برنامه‌وبودجه صورت گرفت آن است که بیاییم و این ۱۳۸ هزار میلیارد تومان را روی هزینه‌هایی که جزء مصارف ماست اثر بگذاریم؛ یعنی ۱۳۸ هزار میلیارد تومان درآمدمان کمتر است و از طرفی ۱۳۸ هزار تومان مصارف ما نیز تقلیل یابد. در این راستا آمدیم تا پایان سال برنامه‌ریزی کردیم که چقدر می‌توانیم از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها که شعار همه نیز می‌باشد صرفه‌جویی کنیم. همه این صرفه‌جویی‌ها در حد ۶۲ هزار میلیارد تومان شد؛ یعنی مصارف ما از ۳۸۶ هزار میلیارد دیگر پایین‌تر نیامد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: درآمدهای ما ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است و مصارف ۳۸۶ هزار میلیارد تومان، حال باید برای ۷۶ هزار میلیارد تومان منابع جدیدی تعریف کنیم. در این زمینه قرار است که ما از همان مکانیسم بند (ج) تبصره یک قانون بودجه استفاده کنیم و هر مقدار که کسر داریم از محل فروش نفت پیش‌بینی، از محل حساب ذخیره نفتی که سال‌هایی که در میزان بالای پیش‌بینی درآمدها بوده، استفاده کنیم.

دکتر نوبخت تصریح کرد: مطلع باشید سال گذشته حکم قانونی آن بود که ۳۲ درصد هرچه نفت فروختیم را به خزانه بریزیم و بقیه چهارده و نیم درصد را به نفت بدهیم و بقیه آن را استفاده کنیم. این عدد همیشه ۲۰ درصد بود حالا مجلس محترم شورای اسلامی در یک شرایط پسابرجامی گفته بود ۳۲ درصد وارد خزانه شود. سال گذشته با اذن مقام معظم رهبری مقرر شد مثل همیشه ۲۰ درصد را واریز کنیم اما آن ۱۲ درصدی که تخصیص جدید بود نه در شرایط تحریمی را، اجازه بدهند که فقط ۱۲ درصد مازاد را واریز نکنیم و بگذاریم تا پایان سال که اگر به سختی برخورد کردیم استفاده کنیم. تا پایان سال همه سختی‌ها را تحمل کردیم اما این رقم را استفاده نکردیم تا بماند برای روز مباداتر که از نظر ما آن روز امسال است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم از پول صندوق برداریم بیان کرد: همچنان امسال نیز ورودی صندوق ۲۰ درصد در حال انجام است و آن ۱۲ درصد صرفه‌جویی را با اذن کنار گذاشتیم و امسال می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. همچنین بحثی را نیز به دولت اعلام کردیم که بخشی از اموال‌تان را می‌توانید بفروشید، اموالی که شاید به این اندازه مورد نیاز نباشد، بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان از فروش اموال و مابقی را هم می‌توانیم از اوراق به صورت عملیات بازار باز استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: بنابراین تا پایان سال در بهترین شرایط اگر بخواهیم مدیریت کنیم باید ۶۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته باشیم؛ حال سخن آن است از چهبه چه شکلی باید این صرفه‌جویی را انجام دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان برنامه و بودجه از سوی دولت برای این شرایطی که وجود دارد آن است که منابع ما در حد ۱۳۸ هزار میلیارد تومان تقلیل یافته و حداقل ۶۲ هزار میلیارد تومان در مصارف صرفه‌جویی کنیم، خواسته من از این جمع خردورز آن است که به ما بگوید آیا این سیاست و راهبردی که سازمان برنامه و بودجه با استیجازه دولت انتخاب کرده درست یا غلط است؟

دکتر نوبخت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه هنرش امروز باید آن باشد که با این تقلیل ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی منابع، کشور را اداره کند افزود: سیاست سازمان برنامه و بودجه که با استیجازه دولت در حال انجام می‌باشد آن است که این مبالغ را به دو بخش هزینه جاری و عمرانی تقسیم کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما برای هزینه‌های جاری ۱۳۸ هزار میلیارد تومان یا ۶۲ هزار میلیارد تومانی را که می‌خواهیم تقلیل دهیم باید هزینه‌های جاری را در جاهایی تقلیل دهیم که دستگاه و دانشگاه بتواند تحمل کند. ما متعهد شده‌ایم هر آنچه که مربوط به پرداخت‌های حقوق و دستمزد است را در سال جاری با ۲۰ درصد افزایش پرداخت کنیم؛ ای کاش می توانستیم ۴۰ درصد افزایش دهیم.

وی افزود: در کنار اینها برخی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر رفاهی مثل کمیته امداد، بهزیستی، خرید تضمینی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و… را داریم که باید انجام شود. همچنین طی دو سال گذشته بانگاه عدالت‌محور پرداختی به افراد تحت پوشش را به بیش از ۶ برابر رسانده‌ایم.

دکتر نوبخت با اشاره به بخش هزینه‌های عمرانی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشجویان عزیز ما بروند به دانشگاه و ببینند در همین شرایط سخت اقتصادی که از بیرون تصمیم بر فلج کردن آن دارند، چه طرح‌های عمرانی در پهنای جغرافیایی استان‌تان در حال انجام است؟

وی با بیان اینکه افتتاح‌های بزرگی را تا پایان سال شاهد خواهید بود، خاطرنشان کرد: قصد داریم هزینه‌های عمرانی را از میان ۸۶ هزار پروژه عمرانی که برخی از آنها بدون توجیهات لازم خلق شده را به طرح‌هایی بدهیم که دارای اولویت هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: به امید خداوند متعال تا پایان سال به رغم همه فشارها شاهد افتتاح طرح‌های عمرانی بزرگی خواهیم بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز