وزیر آموزش‌وپرورش:

تدوین برنامه حمایت از نخبگان و المپیادی ها تا دو ماه آینده

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۱۴:۱۳:۱۹
کد خبر: ۹۰۰۸۶۱
تدوین برنامه حمایت از نخبگان و المپیادی ها تا دو ماه آینده
وزیر آموزش و پرورش در آئین تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی سال 97 اظهار کرد: در آینده، علوم انسانی حرف های زیادی در جامعه دارد لذا نخبگان باید ظرفیت های دانشی خود را با توسعه این علوم پیوند بزنند و مرکز پرورش ملی استعدادهای درخشان باید فصل بلندی در توسعه علوم انسانی ایجاد کند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن  حاجی میرزایی در آئین تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی سال 1397که در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: پیشرفت و تعالی هدف مشترک همه مردم  دنیا است اما تلقی ها از پیشرفت ممکن است متفاوت باشد اما اینکه همه به دنبال پیشرفت هستند شکی در آن نیست.

حاجی میرزایی افزود: نیروی انسانی، سرمایه مادی و تکنولوژی سه عامل پیشرفت هر جامعه هستند، کشور ها می توانند تکنولوژی را تهیه کنند اما سرمایه انسانی بی بدیل است و هر کشور باید خودش این سرمایه را داشته باشد، بنابراین کشورهایی که سرمایه و تکنولوژی دارند اما فاقد نیروی انسانی توانمند هستند، پیشرفت نمی کنند.

وی افزود: کشوری که نیروی انسانی اش را توسعه دهد می تواند پیشرفت کند لذا در شرایط سخت و دشوار کشور را ظرفیت های انسانی مصون می کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روح کلی اقتصاد مقاومتی و توسعه، قابلیت نیروی انسانی است، اظهار کرد: نیروی انسانی متناسب با تغییرات اجتماع می تواند فعالیت خود را تغییر دهد.

وی مدال آوران را سرمایه پیشرفت کشور برشمرد و افزود: معتقدم حال خوب المپیادها ناشی از حال خوب المپیادی ها است لذا این انسان های متفاوت و برجسته هستند که می توانند قابلیت های خود را آشکار کنند .

حاجی میرزایی با بیان اینکه انسان های بزرگ همیشه در برابر مشکلات راهی می یابند یا راهی می سازند، گفت: ایران؛ وطن، محور و هویت مشترک ما است پس باید همه تلاشمان را برای ساختن آن به کار گیریم لذا بیشترین بار پیشرفت یک کشور بر عهده توانمندترین افراد است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی  مسولیت، تابع توانایی افراد است لذا  هرکه ظرفیت و تجارب بیشتری دارد مسئولیت بیشتری هم  دارد، اظهار کرد: تمام تلاشم را برای تقویت المپیادها به کار می گیرم.

وی افزود: به کار گیری یافته های علمی برای پیشرفت گاهی با مشکل مواجه می شود لذا پیوند موفقیت های علمی با سایر موفقیت برای قدم برداشتن در این زمینه ضروری است.

 وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کشور ما به نخبگان نیاز دارد، گفت: موفقیت های خوبی در کسب علم داریم و پژوهش های ارزشمندی را انجام داده ایم اما در اختراعات رتبه ایران مطلوب  نیست، همچنین برای تجاری سازی این اختراعات مشکلاتی هم داریم.

وی افزود: زنجیره موفقیت ها باید کامل شود و با سایر موفقیت ها که زمینه ساز پیشرفت کشور است، پیوند دهیم لذا یکی از مفاهیم کلیدی سند تحول پیوند تعلیم و تربیت با مسایل واقعی جامعه است، بنابراین باید از ظرفیت اندیشمندان و نخبگان برای پیوندها و با بخش های مختلف استفاده کنیم.

حاجی میرزایی بر ضرورت تقویت علوم انسانی تاکید و عنوان کرد: در آینده، علوم انسانی حرف های زیادی در جامعه دارد لذا  شما نخبگان باید حتما ظرفیت های دانشی خود را با توسعه این علوم پیوند بزنید و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان باید فصل بلندی در توسعه علوم انسانی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در چارچوب سند تحول و برنامه ششم توسعه برای حمایت و پشتیبانی از المپیادی ها و نخبگان تا دو ماه آینده  برنامه ای تدوین خواهد شود.

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در این مراسم، بر ضرورت تقویت احساس تعلق به کشور تاکید و اظهارکرد: نخبگان باید برای کسانی که برای رسیدنشان به این مرحله دل سوزاندن و اسباب بزرگی آن ها شدند احترام قائل باشند.

وی افزود: شما در مسیر بزرگی گام برداشتید لذا مسئولیت شما با دیگران متفاوت است و شما معرف جمهوری اسلامی ایران در دنیا هستید پس باید بیشتر مراقب خود باشید.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: باید از دارایی های خود مراقبت کنید لذا مراقب جسم و جان خود باشید شما از دل این کشور هستید و به این کشور تعلق دارید، خون های زیادی برای حفظ این کشور ریخته شده است و شما باید از این کشور به خوبی حفاظت کنید.

مهاجرانی افزود: چشم مردم به رفتار شما است انسان برای پریدن به دو بال نیاز دارد؛ علم و اخلاق، شما باید مراقب رفتار خودتان باشید و  هدفتان را فراموش نکنید لذا باید مراقب باشید غفلت شما را از مسیر اصلی دور نکند.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم با حضور وزیر آموزش و پرورش از مدال آوران تجلیل شد.

 

نظر شما