ساخت واکسن کرونا و کیت‌های تشخیصی؛ در دستور کار دانشگاه تربیت مدرس

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۲:۵۲:۲۰
کد خبر: ۹۸۵۰۱۰
ساخت واکسن کرونا و کیت‌های تشخیصی؛ در دستور کار دانشگاه تربیت مدرس
دکترمحمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: هدف دانشکده پزشکی این دانشگاه ساخت واکسن و کیت‌های تشخیص برای ویروس کرونا است و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه به‌دست آمده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکترمحمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: هدف دانشکده پزشکی این دانشگاه ساخت واکسن و کیت‌های تشخیص برای ویروس کرونا است و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه به‌دست آمده است.
دکتراحمدی دراین خصوص گفت: کرونا موضوعی است که هر اقدامی در مورد آن در کوتاه مدت و درازمدت روی جامعه ما و سایر کشورهای جهان تاثیر خواهد گذاشت. برهمین اساس بسیار مهم است که دانشگاه‌ها در این زمینه تمرکز کنند تا همراه با ابتکار، خلاقیت و مدیریت، آمادگی لازم برای مقابله با آن و مسائل پس از آن در کشور حاصل شود.
وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس نیز با توجه به وظیفه‌ای که در این شرایط بحرانی برای خود متصور است، چند هسته علمی - اجتماعی را تشکیل داد تا درباره تحولات اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، بهداشتی، سبک زندگی و جامعه پژوهش‌های لازم را انجام دهد.
رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید براینکه ساخت واکسن کرونا و کیت‌های تشخیصی در دستورکار قرار گرفته است، توضیح داد: البته ساخت کیت‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه صورت گرفته است و محققان و پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه نیز تلاش‌های زیادی برای ساخت واکسن کرونا را هدف گذاری کرده و در حال اجرای آن هستند.
دکتراحمدی با بیان اینکه دانشگاه شناسایی اتفاق‌ها و تحول‌های کشور و جهان در خصوص کرونا و تبدیل تهدیدها به فرصت را دنبال می‌کند، اظهار داشت: بررسی ابعاد مختلف علمی و پژوهشی و ارائه راهکارهایی توسط پژوهشگران و محققان برای تبدیل نگرانی‌ها به فرصت رشد و تعالی از جمله اهدافی است که دانشگاه تربیت مدرس آن را پیگیری می‌کند.
رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: شرایط خاص و سختی در سال ۹۹ پیش رو داریم. با توجه به نرح تورم و اتفاق‌هایی که به دلیل شیوع کرونا رخ داده است، باید سیاست‌های جدید را بهتر و بیشتر در دانشگاه‌ها دنبال کرد.
وی درباره اینکه دانشگاه تربیت مدرس در سال ۹۸ تا چه اندازه ارتباط خود را با بخش صنعت تقویت کرده است، گفت: در سه سال اخیر دانشگاه ساختار خوبی ایجاد کرده و در بخش درآمدزایی، توسعه دوره‌های شهریه‌پرداز، جذب دانشجویان خارجی و بازاریابی آموزشی رشد چشمگیری داشته است.
دکتراحمدی ادامه داد: البته اگر این روند به دلیل شیوع ویروس کرونا صدمه نبیند، دانشگاه می‌تواند در سال جدید نیز به رشد و توسعه خود ادامه دهد؛ زیرا درآمدزایی دانشگاه در سال ۹۸ از ۱۲ درصد به ۱۸ درصد رسید که این درآمد می‌تواند در خدمت آموزش و پژوهش، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: پیش از این ۳۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می‌کردند که در ۳ سال گذشته این تعداد به ۱۲۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری دانشگاه رسیده است.
دکتراحمدی در ادامه با بیان اینکه واحدهای کارآفرینی در بیشتر رشته‌های دانشگاهی اعمال شده است، گفت: این روش در بیشتر دانشگاه‌های خارج از کشور موفق بوده است؛ زیرا گنجاندن واحدهای درسی کارآفرینی سبب می‌شود دانشجو پس از فارغ التحصیلی توانایی حل مشکلات اقتصادی خود و کشور را کسب کند.
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان نیز از طرح‌ها و ایده‌های کارآفرینی دانشجویان حمایت می‌کنند. از طرفی در زمان تحصیل نیز دانشجو باید به گونه‌ای پرورش داده شود که وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل شد، بتواند گروه‌های کوچکی با دوستان هم فکر خود ایجاد کرد و سبب تبدیل ایده‌ها به محصول شود.
دکتراحمدی با تاکید بر اینکه این روش در علوم پایه نیز قابلیت اجرایی دارد، افزود: در علوم پایه رشته‌هایی هستند که بازار کارمستقیم ندارند. ولی می‌توان با کارآفرینی و ارتباط بیشتر با صنعت زمینه حضور آنها را در بازار کار فراهم کرد.
وی با بیان اینکه هدفگذاری دانشگاه توسعه میان رشته‌ای‌ها در سال ۹۹ است، اظهارداشت: میان رشته‌ای به دو بخش بین رشته‌ای و بین چند رشته‌ای تقسیم می‌شود. بین رشته‌ای پیش از این نیز وجود داشته است. مانند مکاترونیک که رشته‌ای بین دانشکده برق و مکانیک است یا مهندسی سازه که در مجموعه دانشکده عمران پیش از این تدریس می‌شد.
رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: اما رشته‌هایی هستند که هیچ دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند آن را ارائه دهد؛ مانند رشته مهندسی انرژی که باید توسط دانشکده‌های اقتصاد و شیمی ارائه شود.
دکتراحمدی درخصوص توسعه خوابگاه‌ها در سال ۹۹ گفت: دانشگاه تربیت مدرس بعد از انقلاب تشکیل شد و لازم بود زیرساخت‌های لازم را برای رفاه دانشجویان فراهم کند. برهمین اساس بیشتر خوابگاه‌ها دانشگاه به صورت استیجاری اداره می‌شد. اما از حدود ۴ سال پیش، ساخت خوابگاه‌ها در دستورکار قرار گرفت تا فقط ۱۵ درصد دانشجویان در خوابگاه‌های استیجاری مستقر شوند و بقیه دانشجویان در خوابگاه های تملیکی اسکان یابند.
وی خاطرنشان کرد: امید است با اجرای طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه، تا سال ۱۴۰۰ این درصد کم نیز در خوابگاه‌های تملیکی مستقر شوند.
رییس دانشگاه تربیت مدرس درباره برنامه‌های دانشگاه در سال ۹۹ برای اجرایی کردن شعار جهش تولید، اظهارداشت: از زمانی که مقام معظم رهبری این سال را به نام جهش تولید نام‌گذاری فرمودند، جلساتی با اعضای هیات رئیسه برگزار کردیم و نتایج و راهکارها پیشنهادی نیز در حال تدوین است و تا سه هفته دیگر اعلام می‌شود.
وی تاکید کرد: اکنون می‌توان درباره کلیات شعار جهش تولید صحبت کرد ولی بهتر است نظرات کارشناسی در زمان گفته شده بیان شود.
رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی برای آموزش مجازی در دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد، یادآور شد: پیش از شیوع ویروس کرونا به رغم وجود این امکانات، رغبت اساتید و دانشجویان برای استفاده از زیر ساخت‌ها و آموزش الکترونیک خیلی کم بود.
وی افزود: اما پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن دانشگاه ها و لزوم آموزش مجازی، حدود ۵۰ درصد حجم آموزش بصورت الکترونیک انجام شد و قرار است از اواخر فروردین ماه نیز بصورت یک الزام همه دانشجویان و اساتید وارد این فرآیند شوند. زیرا شیوع ویروس کرونا تا ماه‌های آینده به طول خواهدانجامید و نباید آموزش در این زمان دچار خدشه شود.

 

نظر شما