مجازات فیشینگ و سرقت اطلاعات رایانه ای از زبان وکیل دادگستری

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۱۰:۳۴:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۵۴۰۳
مجازات فیشینگ و سرقت اطلاعات رایانه ای از زبان وکیل دادگستری
هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، از طریق ورود، تغییر، محو و توقف داده پیام‌ و یا استفاده از وسایل کاربردی سیستم‌های رمزنگاری بدون مجوز اقدام به جعل داده پیام‌ های دارای ارزش مالی و اثباتی کند جاعل محسوب می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هما داوودی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به جرم سرقت اطلاعات رایانه‌ای گفت: یکی از روش‌های رایج فریبکاران از طریقی مانند فیشینگ است. فیشینگ به موردی گفته می‌شود که به وسیله هکر یا حمله‌کننده با انتساب به شخص یا سازمانی معتبر، اطلاعات حساس مانند نام کاربری، رمز عبور و رمز کارت‌های اعتباری را می ربایند.

او افزود: در این نوع کلاهبرداری، اصولا زیان دیده، اموال خود را به کلاهبردار تسلیم نمی‌کند بلکه در بیشتر موارد از حساب او، سوءاستفاده به عمل آمده و بدهکار می‌شود و یا از حساب مربوط به نحو متقلبانه و برخلاف رضایت و اطلاع ذینفع برداشت می‌شود.

این وکیل دادگستری بیان کرد: فیشینگ اصولاً عملی مجرمانه محسوب می‌شود با این حال ممکن است گستره‌ جرم‌انگاری آن در نظام‌های حقوقی مختلف متفاوت باشد و البته در هر مورد، نوع و عنوان عمل مجرمانه کاملاً بستگی به نحوه و شیوه‌ اقدام مرتکب دارد. 

داوودی افزود: در قوانین موجود ایران مواد 740 و 741  بخش جرایم رایانه‌ای قانون مجازات اسلامی به این امر پرداخته است.

او ادامه داد: ماده 740 قانون جرائم رایانه‌ای می‌گوید هرکس به طور غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا 20 میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

داوودی تصریح کرد: همچنین در ماده 741 آمده هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سیستم وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن‌ به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از 20 تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان گفت: با انجام اقداماتی مانند تغییر رمز، پاک کردن داده‌های شخصی موجود در حساب کاربری یا حتی بستن حساب کاربری مربوط به سایت‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای شخصی، سوزاندن کارت اعتباری یا کارت بانکی یا اعلام به بانک برای مسدود کردن حساب و مواردی این چنینی فوراً امکان دسترسی بیشتر مجرمین مسدود می‌شود.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز