یک استاد دانشگاه:

اساتید به علت مشکلات مالی برای دانشجویان پایان نامه می‌نویسند/ اساتید، داوری پایان نامه ها را با جدیت پیگیر شوند

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۲۳:۲۹:۱۳
کد خبر: ۱۰۰۹۷۹۵
اساتید به علت مشکلات مالی برای دانشجویان پایان نامه می‌نویسند/ اساتید، داوری پایان نامه ها را با جدیت پیگیر شوند
حسین باهر با تشریح علل تدوین پایان نامه ها توسط افرادی غیر از دانشجویان گفت: در مرحله اول مقوله های مالی مطرح است به شکلی که حتی برخی از اساتید نیز برای کسب درآمد بیشتر به تدوین پایان نامه برای دانشجویان روی آورده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مشاور وزیر علوم در امور حقوق شهروندی طی مصاحبه ای عنوان کرد در سال ۹۸ تنها در یک جمع‌آوری سطحی ابزار و ادوات فروش پایان‌نامه و کتاب در میدان انقلاب که توسط وزارت علوم صورت گرفت، بیش از ۳۰۰۰ نمونه غیر قانونی و جعلی پایان نامه کشف شد. مقوله ای که صرفا محدود به یک منطقه بوده و نگرانی های زیادی را در این راستا ایجاد کرده است. نگرانی که در وهله اول گریبان مدیریت کشور و در مرحله بعد نهادهای علمی کشور را خواهد گرفت.

حسین باهر، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در این خصوص گفت: نظام آموزشی ایران از مهدکودک تا دانشگاه غیرکارآمد است. تمام سطوح آموزش ما هر کدام به نحوی مخدوش عمل می کنند. ورودی دانشگاه ها برای افرادی که محفوظات بهتری دارند هموارتر است. 

او افزود: پس از کنکور و ورود به دانشگاه عرصه بر این قبیل دانشجویان که غالب دانشجویان ما را شامل می شود تنگ تر می شود. این موقعیت است که سبب می شود تا دانشجویان در تحصیلات عالی خود به افرادی مراجعه کنند تا برای آن ها پایان نامه بنویسند. این یک مشکل ریشه ای است و برای رفع آن نیاز است تا نظام آموزشی کشور دچار یک تغییر و تحول جدی شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای جهان برای ورود به دانشگاه ملزومات و مقالات زیادی لازم است در صورتی که در ایران شاهد هستیم برخی با پایان نامه های غیراصیل نیز به مقطع دکتری راه پیدا می کنند.

باهر با تشریح سایر علل تدوین پایان نامه ها توسط افرادی غیر از دانشجویان ادامه داد: در مرحله اول مقوله های مالی مطرح است به شکلی که حتی برخی از اساتید نیز برای کسب درآمد بیشتر به تدوین پایان نامه برای دانشجویان روی آورده اند و از سوی دیگر نیز عدم وجود ظرفیت های علمی در دانشجویان سبب شده که آن ها مجبور شوند به سایرین برای نوشتن پایان نامه مراجعه کنند.

این استاد دانشگاه گفت: آفت های این مسئله به عرصه مدیریتی کشور تحت عنوان کردانیسم یا مدرک گرایی نیز شیوع پیدا کرده است. در سال های اخیر برخی افراد حتی به مسئولیت هایی رسیده اند اما پایان نامه و مدرک آن ها با مشکلاتی مواجه بود به شکلی که حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز با این مشکل مواجه شده اند. در همین عرصه ورود به دانشگاه بوسیله رانت نیز شایع شده است.

این جامعه شناس اذعان کرد: این امر سبب شده است تا تعداد کارشناسان و متخصصین کم سواد در جامعه افزایش پیدا کند. معضلی بزرگ که خطرات بزرگی در پی دارد. بدین ترتیب شاهد اساتیدی با معلومات پایین هستیم که پا به عرصه های علمی کشور گذاشته اند.

او افزود: این مقوله زمانی می تواند در جامعه کم رنگ تر شود که اساتید دانشگاه با سخت گیری بیشتری نسبت به تئوری ها و موضوعات پایان نامه ها برخورد کنند و هر گونه کپی و پایان نامه و مقاله غیرمجاز را تایید نکرده و دانشجویان را به سمت تحقیق سوق دهند.

باهر در پایان با اشاره به نقش کلیدی اساتید در راستای مقابله با پایان نامه های جعلی اظهار کرد: اساتید راهنما و مشاور باید در این راستا جدی تر عمل کنند. به نظر من کم کاری در این حوزه است که سبب شده است هر کسی اجازه پیدا کند با یک پایان نامه سطح پایین مدرک از دانشگاه دریافت کند.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز