فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

آخرین وضعیت جریمه های نگهداری و شکار حیوانات غیر مجاز به تفکیک/ نگهداری حیوانات وحشی در منزل تخلف است

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۲:۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۱۸۷۳۰
آخرین وضعیت جریمه های نگهداری و شکار حیوانات غیر مجاز به تفکیک/ نگهداری حیوانات وحشی در منزل تخلف است
سرهنگ محبت خانی به تشریح جرائم نگهداری و شکار حیوانات پرداخت و از تخلف برای نگهداری حیوانات وحشی در منزل خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل، عرضه و صدور اجزای بدن جانوران وحشی زنده یا کشته شده بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است. افراد قانون‌گریز و سودجو برای رسیدن به منافع اقتصادی و سود مالی دست به چنین اقدامات خلاف قانون می‌ زنند و از طرف دیگر برخی به نگهداری خزندگان و حیوانات خاص روی آورده اند که می تواند آسیب های جدی به حیات وحش وارد کند.

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص گفت: مرکز رصد و پایش فضای مجازی تحت آموزش و نظارت پلیس فتا ناجا در سازمان محیط زیست راه اندازی شده است و با متخلفین این حوزه در فضای مجازی برخورد می شود و هر شخصی که در فضای مجازی حیوانات خانگی و وحشی خود را به نمایش بگذارد شناسایی و با آن برخورد می شود.

او افزود: برخی متصور هستند تخلفات آن‌ها در فضای مجازی قابل پیگیری نیست و در این حوزه به سودجویی و آسیب رساندن به حیات وحش اقدام می‌کنند. مرکز نظارت فضای مجازی که در ماه‌های اخیر راه‌اندازی شد وظیفه مستقیم برخورد با خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی را بر عهده دارد. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تشریح جرائم در حوزه حیات وحش اذعان کرد: جریمه برای هر حیوانی متفاوت بوده و با توجه به گونه آن متغیر است. میزان جریمه در شکار قوچ و میش  و بز که در معرض تهدید زیادی قرار دارند به حدود صددرصد افزایش یافته است. همچنین گونه‌هایی از بی‌مهرگان مانند عقرب و زالو نیز مشمول جریمه شدند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به جریمه شکار برخی خزندگان گفت: افعی قفقازی نیز به لیست جرایم اضافه شد که مبلغ یک و نیم میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است. جریمه قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر قبلاً ۱۰۰ میلیون ریال بود که در روند این اصلاحیه به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت، همچنین گربه شنی، گربه پالاس، سیاه گوش و کاراکال نیز ۱۰۰ میلیون ریال بود که به ۲۰۰ میلیون ریال رسید.

سرهنگ محبت خانی در خصوص جریمه حیوانات آبی اظهار کرد: همچنین جریمه انواع ماهیان خاویاری از ۱۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال رسید، جریمه انواع کوسه‌ها ۳۰۰ میلیون ریال بود که کاهش یافت و به ۵۰ میلیون ریال رسید، البته در این روند نوع کوسه‌ها مشخص شدند، مثلاً نهنگ ۵۰ میلیون تومان بود که ۷۵ میلیون تومان شد، کوسه کولی‌کر ۳۰ میلیون تومان بود که به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت، کوسه سرچکشی ۳۰ میلیون تومان بود به ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ممنوعیت نگهداری حیوانات وحشی در منزل گفت: بر اساس ماده 31 قانون شکار و صید، خرید، فروش و نگهداری، کلیه جانوران وحشی بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و یگان حفاظت محیط زیست در اجرای وظایف ذاتی خود با متخلفین این عرصه برابر مقررات برخوردی قاطع می‌ کند.

انتهای پیام: 3

نظر شما