متخصص سرشناس حوزه محیط زیست:

صدا و سیما به وظایف خود عمل نمی‌کند/ محیط‌بانان تجهیزات ندارند

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۱:۵۳:۱۱
کد خبر: ۱۰۲۲۰۱۰
صدا و سیما به وظایف خود عمل نمی‌کند/ محیط‌بانان تجهیزات ندارند
محمد درویش گفت: دو ماه است از صدا و سیما می‌خواهیم با تهیه فیلم‌هایی کوتاه، مردم را از رفتارهای پر خطر در عرصه‌های منابع طبیعی آگاه کند اما همین اقدام ساده نیز از سوی صدا و سیما صورت نمی‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خبر درگذشت البرز زارعی یکی از تلخ‌ترین اخباری بود که در میانه شعله‌ور شدن جنگل‌های زاگرس در استان‌های مختلف، منتشر شد اما نجات زاگرس به مرگ البرز ختم نشد بلکه سه تن دیگر نیز از مردم غیور این استان به درجه شهادت نایل شدند. نیروهای داوطلبی که در اوج کمبود تجهیزات ایمنی باز هم از فعالیت در این عرصه دست برنداشتند و در پایان نیز به واسطه همین کمبود امکانات جان خود را از دست دادند.

محمد درویش، کارشناس و متخصص سرشناس حوزه محیط زیست، در این خصوص گفت: تجهیزاتی که یگان‌های حفاظت و محیط‌بان‌ها در اختیار دارند به هیچ عنوان متناسب با عرصه عملیاتی آن‌ها نیست. این عرصه به هواپیماهای آب پاش نیاز دارد تا آتش سوزی در مناطق صعب‌العبور برای مدت‌ها ادامه نداشته باشد.

او افزود: در وهله دوم سازمان جنگل‌ها و محیط زیست باید مردم محلی را آموزش دهند تا همواره این افراد به صورت آماده‌باش در این مناطق حضور داشته باشند و در پیشانی این عرصه قرار گیرند. باید کفش، دستکش و لباس مناسب در اختیار افراد داوطلب قرار گیرد. متاسفانه هیچ‌کدام از این تجهیزات را سازمان جنگل‌ها نمی‌تواند در اختیار داوطلبین قرار دهد زیرا در تامین این تجهیزات برای پرسنل خود نیز عاجز است.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به ضعف‌های مدیریتی در عرصه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع اذعان کرد: تقریبا یک ماه است که می‌خواهند شماره سه رقمی 139 را راه‌اندازی کنند زیرا این شماره در اذهان عمومی بهتر باقی می‌ماند و جایگزین این شماره‌های چهار رقمی سخت شود. این سازمان‌ها حتی در راه‌اندازی این شبکه نیز باز مانده‌اند. 

درویش گفت: برخی از نیروهای این سازمان‌ها، آموزش‌های لازم را ندیده‌اند اما مشکل اساسی این است که کمبود نیروی انسانی بیشتر احساس می‌شود و با 3000 نیرو نمی‌توان از کل مراتع و جنگل‌های کشور را مراقبت کرد. این فقدان نیز با توجه به سازمان‌های مردم نهاد قابل جبران است.

او در پایان اظهار کرد: دو ماه است از صدا و سیما می‌خواهیم با تهیه فیلم‌هایی کوتاه، مردم را از رفتارهای پر خطر در عرصه‌های منابع طبیعی آگاه کند اما همین اقدام ساده نیز از سوی صدا و سیما صورت نمی‌گیرد. تا زمانی که از ظرفیت‌های مختلف در این عرصه استفاده نشود از بین رفتن منابع طبیعی نیز متوقف نخواهد شد.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز