مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان مطرح کرد:

اهدا کنندگان عضو تحت آزمایشات دقیق/ نمی‌توان به آزمایشات کرونا اکتفا کرد/ تیم درمان در خطر هستند/ چگونه دکتر نادری به کرونا مبتلا شد؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۱۱:۵۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۳۴۵
اهدا کنندگان عضو تحت آزمایشات دقیق/ نمی‌توان به آزمایشات کرونا اکتفا کرد/ تیم درمان در خطر هستند/ چگونه دکتر نادری به کرونا مبتلا شد؟
کتایون نجفی‌زاده به تشریح آخرین وضعیت اهدای عضو در روزهای کرونایی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ،درباره آخرین وضعیت اهدای عضو در روزهای کرونایی گفت: در روزهای اولیه شیوع کرونا هرگونه اقدام در زمینه اهدای عضو تعطیل شد، اما با فروکش کردن آمار مبتلایان به کرونا عمل‌های جراحی در زمینه اهدای عضو و پیوند با در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی و انجام آزمایشات و رادیوگرافی‌های لازم برای رد احتمال ابتلای اهدا کننده و گیرنده کرونا به تدریج آغاز شد.

او افزود: هرچند هم‌اکنون دوباره به‌دلیل شدت گرفتن کرونا مجددا این عمل‌های جراحی با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: در این روزهای کرونایی اهداکننده و گیرنده عضو تحت آزمایش‌های تخصصی قرار می‌گیرند چون در صورتی که اهداکننده یا گیرنده عضو ناقل بیماری باشند در صورت عمل جراحی پیوند، گیرنده را با خطر مرگ مواجه می‌کند.

نجفی‌زاده درباره وضعیت ریه بیماران مبتلا به کرونا گفت:  بیماری در ۱۹ درصد از بیماران مبتلا به کرونا به حدی شدید شده که نیازمند بستری هستند. در صورت افت اکسیژن و عدم پاسخ از دستگاه‌های کمک کننده تهویه استفاده می‌شود. در صورت عدم پاسخ، پزشکان مجبور به بیهوش کردن بیمار و گذاشتن آنها زیردستگاه تنفس مصنوعی یا همان ونتیلاتور می‌شوند. هرچند در برخی مواقع حتی دستگاه‌ها و تمهیدات دیگر هم پاسخگوی نیاز این افراد نیست.  

این پزشک تاکید کرد: اگر مردم به مهمانی‌ها، رفت و آمدها و مسافرت‌های خود ادامه بدهند، شرایط از این وخیم‌تر می‌شود و همین قضیه آمار مرگ  و میر را افزایش می‌دهد. در این وضعیت می‌طلبد تا افراد با توجه به تمهیدات بهداشتی از سوی مسئولان امر، خود را در زمینه این بیماری مسئول دانسته و تمهیدات بهداشتی را در اولویت اقدامات قرار دهند.

او همچنین شهادت استاد نادری از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از جراحان برجسته پیوند کلیه کشور به دلیل بیماری کرونا را به جامعه پزشکی تسلیت گفت و افزود:  در برخی مواقع نمی‌توان به آزمایشات در تشخیص کرونا اکتفا کرد. برای مثال در آزمایش کرونا از طریق تست حلق 63 درصد بیماری را نشان می‌دهد. در صورتی که فرد ممکن است  37درصد به این بیماری مبتلا باشند.

این پزشک تاکید کرد: در برخی مواقع نیز بیمار به پزشک مراجعه کرده و بعد از گذراندن آزمایش جوابش مثبت است. در حالی که پزشک نمی‌دانست که فرد به کرونا مبتلا بوده است. به همین دلیل به کررات مطرح می‌شود که تیم درمانی در خطر هستند، چون بسیاری از مبتلایان علائم ندارند.

نجفی زاده در پایان گفت:  احتمال اینکه گیرنده و دهنده عضو ناقل بیماری کرونا باشند اندک است، باید دانست که دکتر نادری اورولوژیست بوده و بیماران متعدد را معاینه کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز