واکسن کرونا در هاله‌ای از ابهام

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۹:۳۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۴۱۹۹۵
واکسن کرونا در هاله‌ای از ابهام
دانشمندان، زیست‌شناسان و داوطلبان معتقدند که کشف واکسن کرونا نیاز به مشارکت صد‌ها هزار داوطلب دارد در غیر این صورت هیچ واکسنی برای ویروس کرونا ساخته نمی‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به نقل از یورونیوز، شاید شما یک نوع‌دوست باشید که به‌دنبال راهی برای کمک در راه مبارزه با ویروس کرونا می‌گردید. شاید این امید را دارید که جزو نخستین کسانی باشید که یک واکسن در مرحله آزمایشی را امتحان می‌کنید. یا شاید فقط دنبال چند صد دلار باشید.

دلایل شما هر چه باشد، دانشمندان، زیست‌شناسان و داوطلبان فعلی می‌گویند که مشارکت در مرحله آزمایش واکسن می‌تواند معنی‌دار باشد و بدون صد‌ها هزار داوطلب هیچ واکسنی برای کسی به بازار نمی‌آید.

هرچند ممکن است شما از الزام‌ها و خطرات ناشی از این مرحله آزمایش متعجب شوید. در این گزارش که نیویورک تایمز منتشر کرده است، به برخی از نکاتی که یک داوطلب کارآزمایی واکسن باید بداند، اشاره شده است.

چگونه می‌توان یک آزمایش واکسن را پیدا کرد؟

شماری از سایت‌ها فهرست واکسن‌های کرونا را که در مرحله آزمایش قرار دارند، به روز می‌کنند. وبسایت شبکه پیشگیری از کووید-۱۹ که از سوی انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا ایجاد شده است، داوطلبان علاقمند در مطالعات مرحله سوم واکسن را راهنمایی می‌کند.

سایت دیگری نیز در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که مطالعات واکسن کووید-۱۹ را در مراحل مختلف ذکر کرده است. همچنین سایت کووید دش COVID Dash سایتی است که از سوی گروهی از پزشکان، متخصصان کارآزمایی بالینی و دانشجویانی که می‌خواهند مردم را برای داوطلب شدن تشویق کنند، اداره می‌شود.

چگونه می‌توان احتمال دسترسی زودهنگام به یک واکسن آزمایشی را افزایش داد؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که در هر مرحله از آزمایش واکسن، شما نسبت به ویروس کرونا ایمن شوید. در مرحله سوم آزمایش واکسن احتمالی قطعا احتمال بیشتری نسبت به مرحله اول وجود دارد که نشان دهد این واکسن موثر است. اما ممکن است به شما هیچ گاه واکسن تزریق نشود. یعنی در گروهی قرار بگیرید که به آن‌ها دارونما یا داروی جایگزین تزریق شده باشد.

نیر ایال، مدیر مرکز بیولوژیک دانشکده بهداشت عمومی راتگرز نیوجرسی آمریکا در اینباره گفت: «محققان برای ایجاد یک گروه کنترل باید این موارد را مورد توجه قرار دهند. در غیر اینصورت نتایج کار را با چه چیزی باید مقایسه کرد؟»

او تاکید کرد که در زمان شیوع ابولا، فشار برای اجرای کارآزمایی بدون وجود گروه کنترل بود. اما سرانجام اکثر محققان به این نتیجه رسیدند که بدون گروه کنترل، یک مطالعه اساسا دست‌آوردی ندارد.

چه میزان پول به داوطلبان پرداخت می‌شود؟

میزان پولی که به داوطلبان پرداخت می‌شود بین چند صد تا چند هزار دلار است، بستگی دارد که واکسن در چه مرحله‌ای باشد.

با این حال تولیدکنندگان واکسن احتمالی سعی می‌کنند از ایجاد انگیزه‌های مالی جلوگیری کنند؛ بنابراین حتی اگر بتوانند مبلغ بیشتری بپردازند این کار را نمی‌کنند.

اگر سلامتی داوطلب به دلیل آزمایش آسیب دید چه کسی مسئول است؟

باید گفت که این احتمال وجود دارد که اثرات منفی یک واکسن آزمایشی روی داوطلبان پدیدار شود. ممکن است داوطلب تصور کند که تولید کنندگان واکسن هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی داوطلب را تحت پوشش قرار می‌دهند.

هرچند کاپلان در این باره گفت: «اگر شما در یک کارآزمایی واکسن آسیب ببینید، شرکت‌های بیمه به ندرت مبلغی را پرداخت می‌کنند.»

بنابراین داوطلب باید از همان ابتدا همه چیز را سوال کند: «اگر آسیب دیدم چه اتفاقی می‌افتد؟».

اما در برخی موارد، موسسه‌هایی که مرحله آزمایشی را اجرا می‌کنند یا صندوق امداد بیماری‌های همه گیری دولت ایالت متحده ممکن است خسارت‌ها را پرداخت کند.

اگر داوطلب بخواهد برای سرعت بخشیدن به مطالعات به ویروس کرونا آلوده شود چه اتفاقی می‌افتد؟

در سراسر جهان، بحث و گفت‌وگوی داغی در این زمینه در جریان است.

این نوع تحقیقات واکسن «آزمایش چالشی» نامیده می‌شود که ابتدا واکسن به داوطلب تزریق می‌شود و سپس آن‌ها به‌طور آگاهانه در معرض ویروس قرار می‌گیرند تا بررسی کنند که آیا ابتلا به بیماری رخ می‌دهد یا خیر.

این رویکرد بسیار بحث برانگیز است چراکه کووید-۱۹ درمانی ندارد و می‌تواند کشنده باشد. اما این کار می‌تواند به تحقیقات سرعت ببخشد.

در واسط ژوئیه، دانشمندان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که به زودی جذب چنین داوطلبانی را برای آزمایش چالشی آغاز می‌کنند. در ایالات متحده تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان با احتیاط اعلام کرده‌اند که شاید به چنین مسیری بروند.

دکتر ایال معتقد است که اخلاقی‌ترین راه برای انجام این نوع کارآزمایی، تمرکز روی داوطلبان جوان و سالم است که معیار‌هایی را رعایت می‌کنند و در نهایت در این داوطلبان بعید باشد که ابتلا به کووید-۱۹ به مورد شدید آن کشیده شود. با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد، به همین دلیل برخی از کارشناسان مخالف آزمایش‌های چالشی هستند.

 

نظر شما