نظر مردم مسکو درباره واکسن کرونا

۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۱۸:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۴۳۶۵۳
نظر مردم مسکو درباره واکسن کرونا
مقامات روسیه می‌گویند نخستین سری نخستین واکسن تاییدشده کووید-۱۹در جهان تا هفته آینده آماده خواهد بود و نگرانی‌های ابراز شده درباره بی‌خطر بودن این واکسن به علت تایید سریع آن، «بی‌پایه» است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این واکسن که در یادبود نخستین ماهواره پرتاب‌شده در جهان دوران اتحاد شوروی در ۱۹۵۷، «اسپوتنیک V» نامیده شده است، هنوز مرحله نهایی کارآزمایی بالینی را نگذرانده است و برخی دانشمندان نگران این هستند که مسکو برای برنده شدن در مسابقه واکسن کرونا ملاحظات درباره بی‌خطر بودن واکسن را نادیده گرفته است.

در خیابان‌های مسکو، برخی از روس‌ها می‌گویند حاضر به زدن این واکسن نیستند و برخی دیگر با دولتشان موافقند که ابراز تردید کارشناسان خارجی درباره این واکسن ناشی از حسادت است.

اکاترینا سباداش ۳۶ ساله که در بیرون تئاتر بولشوی مسکو ایستاده بود، گفت:‌ «من به طور کلی به واکسن‌های روسی اعتماد ندارم. من قطعا این واکسن را نمی‌زنم.»

آلکساندر که عکاس است، هم نگران است: «تا زمانی نتایج کارآزمایی‌های بالینی نهایی اعلام نشود و نتایج‌کننده‌ای تاییدکننده‌ای به دست نیاید، من می‌ترسم این واکسن را بزنم.»

 برخی دیگر از روس‌ها می‌گویند درک می‌کنند چرا مسکو برای به دست آوردن واکسن جدید عجله دارد و به این واکسن اعتماد دارند، اما تردید دارند که درباره این واکسن قدرت انتخاب داشته باشند.

ایرینا فاشچوسکایا، ساکن مسکو می‌گوید: «من آموزگار هستم و آنها توصیه خواهد کردند که ما این واکسن را بزنیم. ما مجبور خواهیم بود این کار را انجام دهیم.»

یکی از کارکنان مرکز همه‌گیرشناسی و میکروب‌شناسی انستیتو «نیکولای گامالیا» در مسکو واکسن کروناویروس را نشان می‌دهد

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه یک روز پس از اعلام تایید شدن این واکسن بوسیله ولادیمیر پوتین گفت: «به نظر می‌رسند همکاران خارجی من امتیازات رقابتی ویژه واکسن روسی دارند می‌بینند و نگرانی‌ها را ابراز می‌کند که به نظر ما کاملا بی‌پایه است.»

مقامات روسیه می‌گویند این واکسن بوسیله انستیتو گامالیای مسکو ساخته شده است، برای کارآزمایی نهایی بر اساسی داوطلبانه به مردم از جمله پزشکان تزریق خواهد شد. انتظار می‌ رود واکسیناسیون عمومی با این واکسن در روسیه در ماه اکتبر (اوائل مهر)‌ شروع شود.

کیریل دیمتریف، رئیس بنیاد ثروت ملی RDIF (بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم) روسیه که برای تولید این واکسن سرمایه‌گذاری کرده است، از یک «جنگ اطلاعاتی» بر ضد کشورش سخن گفته است و بسیاری از مردم روسیه هم با این سخنان همدلی دارند.

میخائیل مچیووف، ساکن ۴۲ ساله مسکو، می‌گوید او این هشدارهای کشورهای غربی را از سر حسادت می‌داند.

او می‌گوید: «محتاط بودن طبیعی است، اما هدف آنها کوچک شمردن موفقیت کشور ما است. به نظر من کار بسیاری انجام شده است و ساختن واکسن کاری  فوق‌العاده است.»

نظر شما