رئیس سازمان اورژانس کشور خبر داد:

افزایش ۵۰ درصدی دریافتی‌های نیروهای اورژانس/ ایجاد اورژانس پزشکی دیگر امدادی در مدارس/خرید ۳۰ واگن اورژانس ریلی

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۰۹:۳۷:۳۷
کد خبر: ۱۰۵۹۳۱۰
پیرحسین کولیوند گفت: در مدارس قرار است با همکاری آموزش و پرورش "اورژانس پزشکی دیگر امدادی" ایجاد شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور در نشست خبری خود که صبح امروز به مناسبت چهل و پنجمین سالروز تاسیس اورژانس بیمارستانی به صورت آنلاین برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

ایجاد اورژانس پزشکی دیگر امدادی

کولیوند در ابتدای این نشست گفت: در مدارس قرار است با آموزش و پرورش "اورژانس پزشکی دیگر امدادی" ایجاد شود.

او افزود: برای کاهش مصدومان 4 شنبه آخر سال اقدامات مناسبی انجام شده است. در سال‌های اخیر آموزش همکاران افزایش یافته است و حضور پر سریع اورژانس باعث شده تا اورژانس پیش بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. در خط مقدم حوادث هستیم. 

ابتلای کادر اورژانس به کرونا

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: در زمان شیوع کرونا بسیاری از نیروهای به این ویروس مبتلا شدند و برخی از دوستان ما در این مسیر شهید شدند اما اغلب مبتلایان بهبود پیدا کردند.

کولیوند ادامه داد: در این ایام روحیه همکاری شکل گرفته و در این مقوله از خودگذشتگی در مردم ما بروز کرده است.

این مقام مسئول گفت: اورژانس ریلی از استان شیراز افتتاح می شود. پایگاه‌ها توسط خیرین تشکیل شده که امروز به دست وزیر بهداشت افتتاح می شود.

پرواز اولین بال ثابت هوانیروز

او تصریح کرد: امروز اولین پرواز بال ثابت هوانیروز  انجام می شود که برای خدمات ویژه در تهران استفاده می شود. در سال 95 هدف گزاری انجام شد که تا 5 سال آینده زمان رسیدن به بالین مددجو تعیین شود که این زمان در تهران کمتر از 15 دقیقه، موتور آمبولانس ها کمتر از 10 دقیقه و شهرهای کوچک زیر 7 دقیقه است و این آمار با استاندارهای جهانی هماهنگ است. این امور با وجود کمک های وزارت بهداشت، توسعه ناوگان، افزایش نیروهای انسانی و استفاده از نرم افزارها جدید محقق شده تا سرعت دسترسی به بالین بیمار افزایش یابد.

تربیت نیروهای ویژه برای حوادث خاص

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اعزام تیم ها برای انتقال بیماران کرونایی بیان کرد: بین 10 تا20 درصد نیروها برای تیم عملیات ویژه تربیت شده اند که خوشبختانه این نیروها در ایام کرونا فعالیت های چشمگیری انجام داده اند.

او افزود: تاکنون هیچ تماسی با سازمان اورژانس بی پاسخ نمانده است و این تیم خستگی ناپذیرهستند در حالی که ساعات شیفت های کاری این افراد فراوان است.

افزایش کیفیت خدمات رسانی با سامانه "ای ام سی"

کولیوند گفت: سامانه "ای ام سی" کنترل آمبولانس ها است و این باعث شده تا خدمات رسانی به شیوه مناسب انجام شده و کیفیت کار افزایش پیدا کند. برای مثال در ترافیک بتوانند به مددجو به بهترین شیوه خدمات رسانی کنند.

او ادامه داد: سامانه ای ام سی و نرم افزار 115 می تواند به شکل مشترک به پایش فعالیت ها بپردازد و بر اساس آن فعالیت ها به صورت مناسب در راستای کیفیت کار انجام داد.

از لحاظ نیروی انسانی فقیر هستیم

رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: ما از لحاظ نیروی انسانی هنوز فقیر هستیم و به منابع مناسب دسترسی نداریم به دلیل نگاه ویژه وزیر بهداشت به ین موضوع، استخدامی های در وزارت بهداشت برای اورژانس پیش بیمارستانی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی در اولویت است. این افراد باید از تحصیلات  و مهارت مناسب برخوردار باشد.

ایجاد پایگاه اورژانس هوایی در سه فاز

کولیوند گفت: پایگاه اورژانس هوایی در سه فاز ایجاد می شود که هم اکنون در فاز نخست آن هستیم. برای فاز دوم نیازمند خریداری تجهیزات هستیم. درضمن در فاز نخست 45 فروند و در فاز دوم  و سوم 55 و 75 فروند افزایش می یابد.

او تصریح کرد: ناوگان اورژانس تجهیز شده است و تحریم ها تاثیری بر خدمات رسانی اورژانس نداشته است. از سوی دیگر در خریداری تجهیزات شاهد تاثیر تحریم ها هستیم. با تمام توان دربرابر تحریم ها مقاومت کنیم.

مشکلی در ترخیص تجهیزات نداریم

این مقام مسئول افزود: برخی از تکنسین ها دوره دیده، تعمیرات را به شکل مناسب انجام می دهند. مشکلی در ترخیص تجهیزات نداریم. باید از فرمانده راهور تشکر کرد چون برخی از موتور آمبولانس ها پلاک نشده اما همچنان به خدمات رسانی می پردازند. این اقدامات باعث گسترش خدمات رسانی ها شده است. در عید غدیر چندین افتتاحیه داشته  و امروز نیز پروژه های مختلف افتتاح می شود.

اختصاص 30 درصد جذب‌ها در دانشگاه‌ها به زنان

او درباره تشکیل اورژانس بانوان گفت: در دنیا مرسوم است که در آمبولانس‌ها یکی از تکنسین‌ها باید خانم باشد. از سال گذشته 10 پایگاه به آموزش بانوان پرداخته است. برای مثال در گذشته اگر مشکلی در استخر برای بانوان بروز می‌کرد همکار خانم برای خدمات رسانی  نداشتیم، اما امروزه 30 درصد جذب‌ها در دانشگاه‌ها به زنان اختصاص  داده شده است. با ایجاد پایگاه مخصوص بانوان مشکلات موجود برطرف می شود.  

افزایش 50 درصدی دریافتی های نیروهای اورژانس

کولیوند در پاسخ به خبرنگار برنا درباره همسان سازی دریافتی های نیروها در اورژانس کشور بیان کرد: به دنبال این هستیم که در اورژانس کشور نیروی شرکتی نداشته باشیم  و همه ی نیروها زیر نظر مستقیم این سازمان باشند اما برای تحقق این امر باید منتظر ردیف بودجه باشیم و از طریق مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: برخی از شرکت‌ها که رقم اندکی به نیروها پرداخت می‌کردند که حذف شدند. همچنین 50 درصد دستمزد افراد افزایش یافته است.

چگونگی بکارگیری نیروهای همیار اورژانس

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره طرح همیار اورژانس گفت: دو مدل همیار اورژانس جذب می شوند یک مدل شامل پزشکان، همیاران و متخصصان بی هوشی هستند که می‌توانند بر بالین بیمار حضور پیدا کنند. . در مدل دیگر از رشته‌های علوم انسانی ،مهندسی، حقوق و هنر  به عنوان همیاران استفاده می‌شود که کارهای غیرتخصصی را انجام می‌دهند. برای مثال افراد در شغل‌های رانندگی، پاسخگویی تلفن و می‌توانند اقداماتی را انجام دهند. برای مثال در سراهای محله  و دانشجویان فعال هستند.

کولیوند تصریح کرد: برای قانون بهره‌وری تلاش هایی انجام شده است  و با رفع کمبود منابع می‌توان اقدامات مناسب انجام داد.

انتقال عضو از طریق اورژانس هوایی

او گفت: انتقال عضو پیوندی از طریق اورژانس هوایی انجام می شود. در شرایط کرونایی تعداد قابل توجهی عضو از شهرستان ها به تهران به صورت مناسب منتقل شده است.  این اقدام همکاری چند جانبه بین اورژانس، بیمارستان‌ها و... بود.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه درشب ها به دلیل کاهش دید نمی‌توان پرواز داشت، افزود: امید است تحریم ها برطرف شود و بتوان به این مهم دست یافت.

کولیوند تصریح کرد: برای تجهزات دید در شب بالگردها اقدامات انجام شده اما  در مرحله عملیاتی باید  از آن صحبت کرد.

به گفته او تاکنون7 هزار نفر همیار اورژانس  آموزش  دیده اند.  85 درصد آموزش‌ها به شکل غیرحضور انجام شده است.

کولیوند ادامه داد: 85 درصد کارکنان تکنیسین، پرستار یا کارشناس هوش‌بری هستند و پشتیبانی بر اساس تعاریف نیروهای متعدد وجود دارد.

ثبت روز اورژانس در تقویم

این مقام مسئول درباره ثبت روز اورژانس در تقویم گفت: برای ثبت در تقویم کشور نیز رایزنی‌های متعدد انجام شده است. چند بار هم در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون در این باره اقدامی انجام نشده است.

خرید 30 واگن اورژانس ریلی

کولیوند تصریح کرد: خرید 30 واگن اورژانس ریلی در دستور کار است و با ایران خودرو دیلز برای اتوبوس ریلی رایزنی شده است.  درضمن به دنبال ایجاد بیمارستان ریلی هستیم.

او گفت: 12 هزار نفر نیرو کم داریم اما 12 هزار نفر نیز نیروی تحصیل کرده نداریم و در این زمینه ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

نظر شما