ثاثیر کرونا بر کوتاهی قد کودکان

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۱۴:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۰۶۵۴۴۲
ثاثیر کرونا بر کوتاهی قد کودکان
یک استاد علوم تغذیه از کوتاهی قد بچه‌ها به خاطر نخوردن سبزیجات در ایام کرونا خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ احمدرضا درستی،  مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته در برنامه در انتهای الوند درباره ارتباط تغذیه و رشد کودکان گفت:مطالعات علمی انجام شده نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از بچه‌ها که نباید کوتاه قد می‌بودند. والدین نمی‌دانند چطور به تغذیه کودک خود رسیدگی کنند و معمولا بعد از بلوغ فرزندشان نیز فکر می‌کنند که رشد متوقف شده است.

او افزود: در حالی که پسران از نظر علمی تا ۲۱ الی ۲۲ سالگی و دختران تا ۱۸ سالگی قد می‌کشند و حتی گاهی تا ۲۵ سالگی قد کشیدن با سرعت کمتری ادامه پیدا می‌کند.

درستی ادامه داد: از این فرصت برای رشد و قد کشیدن باید استفاده کرد. با توجه به اینکه پسربچه‌ها اگر بالغ شوند به رشدشان لطمه‌ای وارد نمی‌شود اما دخترخانم‌ها پس از بلوغ ۴ الی ۵ سال زمان دارند تا رشد متوقف شود به همین دلیل باید به گونه‌ای تغذیه شوند که به سرعت بالغ نشده و از زمان قد کشیدن استفاده کنند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: متاسفانه در زمان کرونا بچه‌ها اغلب خیلی دیر می‌خوابند در حالی که هورمون رشد در اوایل شب به حداکثر می‌رسد و زمانی باعث قد کشیدن می‌شود که بچه خواب باشد، اما اینجا هورمون رشد باعث می‌شود که به جای قد کشیدن چاق شوند. همچنین دیر بیدار شدن و به جای صبحانه وعده‌های غذایی اشتباه نیز از دلایل دیگر است. به دلیل کرونا بسیاری از خانواده‌ها مصرف سبزیجات را کاهش داده‌اند که یکی از فاکتور‌های مهم رشد بچه‌هاست و کمک فراوانی به آنها می‌کند. والدین باید برنامه ریزی صحیح برای تغذیه و ساعت آن داشته باشند که به جای چاق شدن در رشد و سلامت کمک کند.

نظر شما