معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور خبر داد:

راه اندازی نهضت خط بریل در کشور/ ۷ نفر رتبه ی زیر هزار کنکور ۹۹ آسیب دیده بینایی بودند/ مشکل نصب نرم افزار گویاساز در شبکه شاد/ ارائه کمک هزینه برای خرید تبلت، عصا، عینک و ذره بین

۱۳۹۹/۰۷/۲۵ - ۰۶:۲۴:۵۴
کد خبر: ۱۰۷۳۷۰۷
راه اندازی نهضت خط بریل در کشور/ ۷ نفر رتبه ی زیر هزار کنکور ۹۹ آسیب دیده بینایی بودند/ مشکل نصب نرم افزار گویاساز در شبکه شاد/ ارائه کمک هزینه برای خرید تبلت، عصا، عینک و ذره بین
مجید هداوند به مناسبت روز عصای سفید به تشریح خدمات ارائه شده آموزشی به دانش آموزان آسیب دیده بینایی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجیدهداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اشاره به روز جهانی عصای سفید گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اقدامات متعددی در این خصوص انجام می دهد. 23 مرکز خاص آموزش دانش آموزان آسیب دیده بینایی وجود دارند و نزدیک به 2200 دانش آموز در رسته ها و دوره های مختلف تحصیلی از پیش دبستانی تا دوره متوسطه حضور دارند.

به گفته او  4500 دانش آموز تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل می کنند. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اشاره به فعالیت مدارس شبانه روزی افزود: حدود 9 مرکز وجود دارد که در 5 استان تهران، یزد، کرمان، همدان و خراسان رضوی هستند . همچنین 228 دانش آموز خوابگاهی داریم. 

هداوند تاکید کرد: تعداد معلمان خاص ما در سطح کشور 1200 نفر هستند که برخی از این معلمان دچار کم بینایی و نابینایی هستند. 350 نفر از معلمان دچار این آسیب بینایی هستند.

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در خصوص حضور افراد آسیب دیده بینایی در آزمون سراسری دانشگاه ها گفت: حدود 144 نفر در آزمون سراسری 99 شرکت کردند که 109 نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و 7 نفر رتبه زیر 100 داشتند و جای خوشحالی است.

او با اشاره به مناسب سازی کتب درسی تصریح کرد: این دانش آموزان هوش عادی دارند ولی کتاب های آنان باید مناسب سازی شود بدین صورت که کتب باید به صورت بریل، فایل صوتی و درشت نما باشد. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: مناسب سازی کتب درسی هر ساله انجام می شود.

به گفته هداوند همه ساله بیش از 120 عنوان کتاب با این سه روش مناسب سازی می شود. 103 عنوان بریل و 143کتاب صوتی و 41 عنوان کتاب درشت خط داریم امسال هم انتشار 14 عنوان درشت خط با استانداردها در نظر گرفته شده است 

این مقام مسئول تاکید کرد: برای اولین بار تغییر و چاپ کتاب برای رشته های موسیقی به صورت بریل، درشت خط و صوتی داشتیم. بیش از 20 راهنمای معلم و 7 دستورالعمل ویژه مدارس خاص داری.

هداوند اضافه کرد: این اقدام با همکاری استان های خراسان رضوی، تهران، قم، مازندران و اصفهان در دوره های مختلف تحصیلی انجام شد. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور افزود: آموزش مدرس کشوری درس ریاضی وخط بریل انگلیسی را داشتیم. از سوی دیگر نهضت آموزش بریل در کشور را برنامه ریزی کردیم و جز فعالیت های ما است و بیش از 1000 نفر از اولیا را در این نهضت آموزش می دهیم. 

او ادامه داد: رشته های تحصیلی برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی از جمله کامپیوتر، موسیقی، مدیریت خانواده و علوم انسانی وجود دارد.

هداوند اظهار کرد: ابزارهای کمک آموزشی متنوعی برای این افراد در نظر گرفته شده و تهیه لوح آموزشی خط بریل فارسی برای اولین بار ایجاد که به صورت رایگان توزیع شده است. همچنین کیت تقویت لامسه برای اولین بار تهیه شده است. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور از انجام برخی فعالیت های دیگر و خرید دستگاه های مختلف در این خصوص برای دانش آموزان کم بینا و نابینا خبر داد. 

او با اشاره به وضعیت حضور این دانش آموزان در شبکه شاد، گفت: دانش آموزان نابینا و کم بینا در این شبکه حضور دارند اما مشکل عمده آنان در ارتباط با نرم افزار گویا ساز است که منتظر اعلام کارگروه وزارتخانه هستیم اگر قابلیت نصب نداشته باشد قطعا باید پیام رسانان دیگری را در نظر گرفت. 

هداوند با تاکید بر اینکه نمی گذاریم دانش آموزی از چرخه آموزش دور بیفتند، گفت:  در حال بارگذاری فایل های صوتی، راهنمایان صوتی و راهنمایان معلمان و مادران در شبکه شاد هستیم تا دانش آموزان بتوانند از آن ها استفاده کنند. 

او در رابطه با برخی فعالیت های حمایتی به این دانش آموزان بیان کرد: کمک هزینه هایی را به این دانش آموزان پس از ارائه مدارک پرداخت می کنند.

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور  در پلایان تاکید کرد: کمک هزینه 200 هزار تومانی برای عصا و 400 هزار تومانی برای عینک، تبلت به مبلغ 800 هراز تومان و 200 هزار تومانی ذره بین ارائه می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز