فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

تخلف شکار چهارپایان در مازندران/ طبخ پرندگانی که شکار آن ها مجاز نیست، جرم است/۸۰ درصد شکار پرندگان غیرقانونی است/ قرار گرفتن پرندگان غیر مجاز در منو رستوران ها تخلف است

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۱۱:۵۲:۵۶
کد خبر: ۱۰۷۳۷۳۸
تخلف شکار چهارپایان در مازندران/ طبخ پرندگانی که شکار آن ها مجاز نیست، جرم است/۸۰ درصد شکار پرندگان غیرقانونی است/ قرار گرفتن پرندگان غیر مجاز در منو رستوران ها تخلف است
سرهنگ جمشید محبت خانی گفت: برای مهار کامل شکار غیرمجاز پرندگان نیاز به ورود شورای تامین استان مازندران و یک هم افزایی است. این یک معضل خاص است و نیاز به رسیدگی جدی تر دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی سال‌های اخیر بارها و بارها کارشناسان و فعالان محیط‌ زیست از ضعف مقابله با متخلفان صید پرندگان مهاجر در استان‌های مازندران و خوزستان به‌ ویژه در فریدونکنار انتقاد کرده و از مسئولان خواسته‌اند مانع از تداوم این روند نگران ‌کننده شوند. بیش از ۹۰ درصد پرندگان مهاجر توسط دام‌ های هوایی در فریدونکنار در آسمان صید و معدود پرندگانی که به سطح زمین می‌ رسند نیز به روش ‌های مختلف صید می‌ شوند. برخی علت مهار نشدن این نسل کشی را کمبود نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و برخی نیز وجود مافیای گسترده ای می دانند که محیط زیست به تنهایی قادر به مهار آن نیست.

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار  اجتماعی برنا گفت: سه سال متوالی است که کشتار پرندگان در فریدونکنار شدت گرفته است و یگان حفاظت محیط زیست نیز در حد توان با این پدیده مقابله می کند. حجم تخلف در این حوزه به قدری بالا است که محیط زیست به تنهایی نمی تواند مانع آن شود. 

او افزود: 2 سال پیش مکاتباتی در این خصوص انجام شد و مقرر شد تا شورای تامین استان مازندران ورود کند اما پس از این نامه نگاری ها اقدامی در عمل رخ نداد. محیط زیست در این زمینه با افرادی که صرفا به دنبال معیشت خود هستند مشکلی ندارد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: در این میان برخی با نصب تورهای هوایی هر شب میلیون ها تومان تجارت غیرقانونی از این طریق انجام می دهند و سود نامشروع به دست می آورند. امری که تجارت غیرقانونی پرندگان است و امروز 80 درصد شکارها نیز به این شکل است.

سرهنگ محبت خانی ادامه داد: هدف اصلی ما مبارزه با این افراد سودجو است و چند نفر نیز دستگیر شده اند اما برای مهار کامل این پدیده نیاز به ورود شورای تامین استان مازندران و هم افزایی است. این یک معضل خاص است و نیاز به رسیدگی جدی تری دارد.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: عرضه و طبخ پرندگانی که به صورت غیرقانونی شکار شده اند، جرم است و حتی قرار گرفتن آن ها در منو رستوران ها نیز غیرمجاز است.

او در پایان افزود: این موارد همگی جرم است و با آن برخورد می شود. معضل اصلی ما کمبود نیروی انسانی است اما در مازندران در نقاط دیگر نیز تخلفات در حوزه شکار چهارپایان رخ می دهد و نمی توان صرفا نیروها را در یک نقطه متمرکز کرد. ما پای کار هستیم اما به کمک سایر دستگاه ها نیاز داریم.

//انتهای پیام: 3

نظر شما