یک کارشناس آشپزی:

گنجاندن فرهنگ تغذیه سالم در کتب درسی الزامیست/ ایرانی‌ها نمک فراوان مصرف می‌کنند/جامعه نیازمند افزایش تغذیه گیاهی

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۱۲:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۴۰۹۳
گنجاندن فرهنگ تغذیه سالم در کتب درسی الزامیست/ ایرانی‌ها نمک فراوان مصرف می‌کنند/جامعه نیازمند افزایش تغذیه گیاهی
سامان گلریز گفت: برای ارتقای ارزش غذایی مواد مصرفی باید بیش از پیش جایگاه سبزیجات در رژیم غذایی را به مردم آموزش داد تا مردم بیش از پیش به خواص سبزیجات پی برده و در رژیم غذایی خود بگنجانند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه تغذیه مناسب دغدغه بسیاری از افرادر جامعه ما است. مصرف فست‌فودها و غذاهای بی‌خاصیت و پرکالری مشکلات گوارشی، کبد چربی، چربی خون، فشار خون و ... را برای افراد جامعه به‌دنبال داشته است. در این بین برخی از افراد دلیل مصرف بیش از پیش فست فود را نداشتن وقت کافی برای آشپزی می‌دانند. در حالی که با روش‌های مناسب می‌توان با صرف کمترین زمان آشپزی سالم و پر خاصیت انجام داد.

باید پروتئین را به همراه سبزیجات فراوان وارد رژیم غذایی کرد

سامان گلریز، کارشناس آشپزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: برای ارتقای ارزش غذایی مواد مصرفی باید بیش از پیش جایگاه سبزیجات در رژیم غذایی را به مردم  آموزش داد تا مردم به خواص سبزیجات پی ببرند و در رژیم غذایی خود بگنجانند.

او افزود: یکی از راه‌ها این است که بتوان در کتب درسی دانش‌آموزان خواص گیاهان را گنجاند، چون دانش‌آموزان باید به خواص گیاه‌هان پی ببرند. برای مثال وقتی یک کودک بداند هویج یا کاهو چه خواصی دارد دیگر آگاه‌هانه به تغذیه خود توجه می‌کند.

گلریز تصریح کرد: به باور بنده باید در کتب درسی بیش از پیش به تغذیه گیاهی در خانواده‌ها توجه شود. از سوی دیگر پروتئین را باید به همراه سبزیجات فراوان وارد رژیم غذایی افراد کرد. همچنین سبزیجات نیز در روند آماده‌سازی غذا تاثیرگذار هستند. برای مثال وقتی سبزیجات و پروتئین‌ها کم روغن و کم نمک پخته شود ارزش غذایی این مواد حفظ می‌شود.

مردم ما خیلی نمک مصرف می‌کنند

او با بیان اینکه در کشور ما مردم نمک فراوان مصرف می‌کنند، افزود: همین قضیه باعث شده تا ایرانی‌ها به چربی خون، کبد چرب و فشار خون مبتلا شوند. در این شرایط می‌طلبد تا در برنامه‌های غذایی افراد سبزیجات بخارپز و کم نمک گنجانده شود. این مقوله یک حرکت ملی است و باید از آموزش‌وپرورش آغاز شود. مهمترین امر در غذا هم آموزش روش‌های پخت‌وپز سالم است. برای مثال برخی از افراد بر این باورند که اگر هر روز کباب میل کنند، تغذیه سالم و مغذی دارند در صورتی که این‌طور نیست. بهترین روش در پخت‌وپز استفاده از فر و بخارپز و آب‌پز کردن مواد غذایی است.

این کارشناس آشپزی با بیان اینکه سال‌هاست به‌دنبال آموزش آشپزی در کمترین فرصت با ارزش غذایی بسیار هستیم،  گفت: ما در تلویزیون و فضای مجازی به کررات غذاهای سالم و زود آماده شونده را آموزش می‌دهم. امید است به سمت  افزایش مصرف غذای گیاهی در جامعه پیش برویم.

به گفته او غذاهای ایرانی از ارزش غذایی مناسبی برخوردار هستند و اگر به شکل اصولی پخته شوند ارزشمندتر هستند.

گلریز در پایان تاکید کرد: آشنایی با تاریخ غذایی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مقوله جزو میراث معنوی کشور محسوب شده و نیازمند اقدامات فرهنگی متعدد است. باید در برنامه‌های فرهنگی به آشپزی  اهمیت داده شود.

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز