گزارش هفته؛

کرونا از ابتدا تا کنون؛ همچنان مواج، پر تلاطم و سیاه

۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۰۵:۴۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۶۴۱۶
کرونا از ابتدا تا کنون؛ همچنان مواج، پر تلاطم و سیاه
روزهای سخت بهداشت‌ودرمان در حالی طی می‌شود که بیماری با علائم شدیدتر بروز کرده و میزان بیماران بدحال نیز رو به افزایش است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  ماه‌های پایانی 98 زمزمه‌های شیوع کرونا از شهر قم به گوش رسید. در ابتدای شیوع این بیماری بسیاری از پزشکان و کارشناسان بهداشت‌ودرمان در جهان آن را چندان جدی نمی‌دانستند. هرچند با گذشت مدتی کوتاه از شیوع این بیماری شاهد بروز موج اول این بیماری بودیم.

کرونا در موج اول

با شیوع کرونا در اسرع وقت اقدامات در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت تمامی دستگاه‌های کشور قرار گرفت. زدن‌ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری تنها مثلث مصونیت در برابر این بیماری است. در آن روزها ادارات به ‌شکل دورکار و با استفاده از ظرفیت یک‌سوم کارمندان، لغو اجرای طرح ترافیک، عدم برگزاری جلسات و هرگونه تجمع باعث شده تا موج اول کرونا مهار شود.

در اسفند 98 و فروردین 99 به‌رغم رسم و رسومات هر ساله نه رونق در شب عید بود و میزان دید و بازدیدها ن هم به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همین اقدام باعث شد تا در برخی از روزهای نخست سال 99 میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا حتی به 30 نفر نیز تقلیل یابد و روند مهار کرونا به شکل مناسب انجام شد.

در آن روزها فرضیه‌های متعدد در مهار کرونا مطرح شد. برای مثال برخی از اندیشمندان بر این باور بودند که با گرمای هوا این بیماری مهار می‌شود. از سوی دیگر تب و علائمی همچون سرماخوردگی نیز از علل ابتلا به کرونا بود. در فرودین سالجاری کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت که در حال حاضر روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تست تشخیصی کرونا در کشور انجام می‌شود و در نتیجه بیماریابی فعال‌تر شده، اما همچنان در موج اول بیماری ناشی از ویروس کرونا هستیم.

 چگونه کرونا در کشور اوج گرفت؟

این روند کاهشی در حالی اوج گرفت که در تعطیلات اردیبهشت مردم خسته از کرونا به مسافرت رفته و رسانه‌ها و مسئولان امر هم چندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت قبل را نداشتند. همین امر باعث شد تا با گذشته دو هفته آمار کرونا در کشور شدت بگیرد. پزشکان و متخصصان از این دوران تحت عنوان موج دوم کرونا یاد می‌کنند. به باور مسئولان بهداشتی کشور اگر امروز به این وضعیت گرفتار شدیم به‌دلیل شدت گرفتن بیماری در اردیبهشت و بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی است. هرچند در تیر سالجاری، قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت درباره شیوع موج دوم ویروس کرونا در کشور گفت: هنوز موج اول شیوع ویروس کرونا را در کشور پشت‌سر نگذاشته‌ایم تا به موج دوم هم برسیم.

امواج پر تلاطم کرونا در کشور

با فرارسیدن فصل سرما و شیوع آنفلوآنزای فصلی موج سوم کرونا آغاز شد. این موج در روزهای اخیر تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه را به بالای 300 نفر در روز کشانده است. این مرگ‌ومیرها در حالی رقم می‌خورد که بر اساس گفته‌های ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت تعداد مرگ و میرها و مبتلایان به کرونا چندین برابر آمارهای مطرح شده است.

مسافرت‌های دردسرساز

تعطیلات شهریور ماه به‌رغم تاکیدات ستاد ملی مقابله کرونا تشدید مسافرت‌ها و تجمع‌ها را شاهد بودیم. در آن روزها مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا با پیش بینی رفتارهای مردم در وضعیت کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: دوهفته دیگر شاهد تشدید موج کرونا در کشور هستیم.

جهش ویروس و قدرت انتقال 10 برابری آن

در روزهای اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه قدرت انتقال کرونا 10 برابر شده است، گفته است که کادر درمان خسته و فرسوده هستند. این بیماری دارو ندارد و فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشت می‌توان خود را در برابر این بیماری مصون نگه داشت.

مبتلایان کرونا علائم شدید دارند

همچنین پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم درباره آخرین تغییرات ویروس کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا  درباره تغییرات علائم بیماری کرونا طی این روزها عنوان کرده است که در شرایط کنونی موارد شدید ابتلا به بیماری افزایش یافته است. بیشتر افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند همراه با علائم شدید است. این مقوله می‌تواند به‌دلیل جهش ویروس باشد، چون قدرت انتقال ویروس افزایش یافته است. این انتقال با قدرت بیشتر می‌تواند باعث افزایش مبتلایان شود.

کرونای جدید، کرونای قدیم

هم اکنون در موج سوم کرونا به سر می‌بریم. این وضعیت با شلوغی بیمارستان‌ها، نبود تخت خالی، خستگی و فرسودگی کادر درمان و  دیگر نارسایی‌های دیگر  همراه است. مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرده است بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شود علائم شدیدتری نسبت به موج اول و دوم دارند.

به گفته او در موج اول و دوم افراد 3 تا4 روز در بیمارستان بستری می‌‌شدند، اما در موج سوم بستری ماندن آنها بین هفت تا ۱۰ روز زمان می‌برد. این در حالی است که در شرایط کنونی افراد دوباره یا سه باره به کرونا مبتلا می‌شوند و معیار خاصی نیز برای بهبود بیمار وجود ندارد.

رفتارهای اجتماعی و تشدید کرونا و پاییز سیاه قرن

در وضعیت کنونی میزان مرگ‌و میرها در روز بر اساس گفته‌های وزارت بهداشت‌و درمان بیش از 300 نفر است و مهار آن نیازمند عزم ملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حمایت دستگاه‌ها در راستای مقابله با این بیماری است. با گشتی در مترو، بی‌آرتی  و دیگر وسایل ناوگان شهری باید گفت که افراد فقط ماسک بر چهره داشته و فاصله‌گذاری اجتماعی را نمی توانند رعایت کنند. از سوی دیگر شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها و بازگشایی زیرزمینی سفره‌خانه‌ها و کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها در پاساژها، نانوایی‌ها و دیگر اماکن پرتردد در شهر هستیم که این مقوله در تشدید کرونا نقش دارد. دیگر وقت آن رسیده تا همگان بدانند که هرگونه سهل انگاری در رفتار با این بیماری مرگ به‌دنبال دارد.  هرچند بر اساس گفته‌های مسئولان امر اگر شرایط و میزان رعایت پروتکل‌ها به این شکل باشد فصل سرمای سختی در پیش است.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز