رییس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا:

لزوم انجام غربالگری و تشخیص کرونا در سطح گسترده/ وزارت بهداشت و صمت مشکل توزیع ماسک را حل کنند/ سپاه وارد حوزه اطلاع رسانی شود

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۱۶:۲۸:۲۸
کد خبر: ۱۰۸۰۸۲۶
لزوم انجام غربالگری و تشخیص کرونا در سطح گسترده/ وزارت بهداشت و صمت مشکل توزیع ماسک را حل کنند/ سپاه وارد حوزه اطلاع رسانی شود
رحمانی فضلی با بیان اینکه غربالگری و تشخیص بیماری باید در سطح وسیع انجام شود، گفت: باید به صورت محله‌ای و منطقه‌ای برنامه‌هایمان را پیش ببریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نخستین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله به کرونا گفت: در این جلسه با توجه به تجربه این مدت مروری بر نقاط قوت و آسیب انجام شد. در جمع‌بندی نهایی این جلسه، ضمن مدون سازی برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی و اجرایی کردن آنها باید برای رفع این آسیب‌ها هم اقدام کرد.

او با تاکید براینکه نظارت کلی برعهده وزارت بهداشت است، افزود: کمیته نظارت در وزارت بهداشت فعال بوده و کماکان این امر برعهده این وزارت خانه است اما دوستان در وزارت بهداشت همیشه گلایه‌مند بودند که این نظارت در جاهایی از نظر اجرایی دارای ضعف است و باید به صورت قانونی برخورد شود بنابراین قرار شد این اقدامات از سوی قرارگاه انجام شود. 

وزیر کشور تصریح کرد: ما هم باید به صورت منطقه‌ای و به صورت محله‌ای برنامه‌هایمان را اجرا کنیم. به صورت منطقه‌ای به معنای این است که در مناطق مختلف استانداران و روسای دانشگاه‌علوم پزشکی از ظرفیت‌های لازم استفاده کنند و با لحاظ کردن شرایط منطقه‌ای اجرا را پیش ببریم همچنین باید اختیاراتی را به مدیران استانی بدهیم تا بتوانند در اجرا موفق‌تر باشند.

رحمانی‌فضلی گفت: در حوزه محله‌ای هم ما همیشه در موضوعات خاص خودمان از جمله مسائل انتظامی از این روش استفاده کرده‌ایم وموفق هم بوده‌ایم در اینجا هم باید عناصر و عواملی مانند بسیج در کنار درمانگاه‌ها  در این زمینه به ما کمک کند. هلال احمر باید قوی به صحنه وارد شود، مساجد هم می‌توانند در این زمینه کمک کنند چراکه بخش اعظمی از مساجد دارای قابلیت درمانگاهی هستند و همچنین می‌توانیم از ظرفیت سمن ‌ها و خیرین نیز استفاده کنیم.

او عنوان کرد: وزارت صمت متولی ماسک است و بسیج حول محور وزارت صمت باید قرار بگیرد. اگر چه اقدامات خوبی انجام شده است اما گلایه‌مندی از نحوه توزیع کماکان وجود دارد که وزارت بهداشت و صمت با کمک بسیج این موضوع را حل کنند.

وزیر کشور گفت: درمورد ورود و خروج مسافرین تمام مصوبات تقسیم بندی شده است و در پایان طی نامه‌ای ارسال می‌شود و ظرف یک هفته همه اقداماتی که درچارچوب این مصوبات است، دستگاه‌ها باید اعلام کنند، موانع را هم بنویسید تا کار را با سرعت بیشتر پیش ببریم.

رحمانی فضلی بیان کرد: درخصوص ادامه فعالیت کمیته انتظامی و امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌ می‌گیرد، اگر قرار باشد قرارگاه در ساختار کلی بازنگری ایجاد شود باید به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع داده شود.

وزیر کشور اظهار کرد: ما باید وحدت و هماهنگی داشته باشیم و اگر بخواهیم بیش از گذشته در این زمینه موفق شویم، همانطور که تا الان در همه عرصه‌ها اینگونه بوده است باید هماهنگی بین بخشی داشته باشیم. 

رحمانی‌فضلی گفت: نحوه اطلاع‌رسانی و تولید محتوا بسیار مهم است. سپاه ظرفیت خوبی در فضای مجازی دارد و همانطور که در حوزه اطلاع‌رسانی اقتصادی وارد شدند، اقدام کنند. وزارت اطلاعات و پلیس هم ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند این ظرفیت‌ها را در کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات به صورت هم‌افزا در کنار هم باید داشته باشیم البته باید دوستان طرح و برنامه و متولی داشته باشند و کار زمان‌بندی داشته باشند و در زمان‌بندی مقرر کار تحویل داده شود.

وزیر کشور بیان کرد: در این مسیر ما زمانی موفق شویم که هم غربالگری در سطح وسیع داشته باشیم و هم تشخیص در سطح وسیع انجام شود چراکه با محدودسازی و تشخیص به موقع می‌توان به راحتی درمان را انجام داد اما وقتی با گذشت زمان طلایی ، بیمار مراجعه کند مشکل ساز می‌شود. تاکید قرارگاه برای این است که غربالگری و تشخیص به صورت وسیع در اولویت باشد و همه باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند.

رحمانی فضلی درباره ردیابی بیماران، گفت: باید بتوانیم از طریقی بیماران را در مراوداتی که دارند و همچنین در مکان‌هایی که حضور دارند ردیابی کنیم، این موضوع در جلسات گذشته نیز توسط برخی دوستان مطرح شد که موانعی برای اجرای آن نیز اعلام شده بود. این موانع در حال حاضر رفع شده است و همانگونه که وزیر بهداشت اعلام کرده‌اند سامانه ماسک در حال حاضر راه افتاده است.

وزیر کشور افزود: باید در حوزه حمل و نقل در ستاد اجرایی راهکاری‌هایی برای آن اندیشیده شود و برای تامین اکسیژن‌ساز هم باید اقدامات لازم از سوی دکتر نمکی انجام شود و همه در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنیم.

او تصریح کرد: در برخی از مصوبات متولی و ضمانت اجرای لازم مشخص نیست بنابراین ضمانت اجرا و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع باید انجام شود برای مثال اگر با سیستم اداری طرف هستیم دستگاه‌های مختلف باید ظرف 24 ساعت به رده‌های پایین مصوبات لازم را اطلاع دهند.

رحمانی‌فضلی درباره لزوم کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها گفت: مراجعه به بیمارستان‌ها باید به حداقل برسد و به دلیل اینکه امکان رفت و آمد کم است ما باید به سراغ بیماران برویم، این موضوع در طرح غربالگری دیده شده است البته این موضوع را متذکر شوم که با اجرای طرح غربالگری و تشخیص وسیع که در وزارت بهداشت قرار است اجرا شود، قطعا آمار مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد چراکه دامنه غربالگری و تشخیص وسیع می‌شود و ما نباید نگران باشیم چون این تشخیص در مراحل اولیه است و ان‌شاءالله تشخیص به موقعباعث می‌شود که آمار فوت شدگان کاهش پیدا کند.

او درباره ارتباط بین شاخص آلودگی و شیوع کرونا و آمار فوتی‌ها، گفت: وزارت بهداشت با محیط زیست در این زمینه همکاری کند تا این رابطه شناسایی شود اگر رابطه مستقیمی بین این دو وجود داشته باشد باید شاخص‌های تعطیلی ایام را تغییر دهیم. استانداران و فرمانداران هم موظف هستند براساس سیاست‌ها عمل کنند.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد: از همه دستگاه‌ها و کمیته‌ها می‌خواهم با جدیت و قاطعیت این مصوبات را پیگیری کنند. طی صحبتی که با دکتر رییسی  داشتم قرار شد اطلس بیماری کرونا را تا حد شهرستان به صورت روزانه شامل تعداد فوتی‌ها، مبتلایان، بستری‌ها و بهبودیافتگان تهیه کنند که دکتر رییسی هم در کنار این پیشنهاد تهیه اطلس نظارتی را مطرح کردند و قرار شد به صورت روزانه این اطلس‌ها تهیه و براساس آن کنترل‌ها صورت گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز