اسید اوریک بالا پیرتان می‌کند

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۲۱:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۰۸۵۸۱۳
اسید اوریک بالا پیرتان می‌کند
امروزه افزایش اسید اوریک در بدن انسان یکی از مشکلات شایع پزشکی به شمار می رود که پیامدهای مختلفی را چون خطر ابتلا به نقرس، سنگ های کلیوی و نارسایی کلیه ها را به دنبال دارد.تحقیقات نشان می دهد که بالا بودن این ماده در بدن، عمر انسان راکوتاه تر می کند.

به گزارش برنا؛ میزان اسید اوریک بدن را به راحتی می توان با یک آزمایش خون ساده اندازه گیری کرد. یافته های اخیر محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «لیمریک» نشان می دهد که بالا بودن اسید اوریک خون رابطه مستقیمی با افزایش خطر مرگ و میر دارد به طوری که حدود 11 سال از طول عمر فرد می کاهد.

آنها با مطالعه روی بیش از 26 هزار زن و مرد و بررسی تأثیر بالا بودن اسید اوریک در طول عمر آنها به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند. این تحقیقات نشان می دهد که افزایش اسید اوریک در مردان در محدوده کم تر از 238 میکرومول در لیتر به طور متوسط 5/9 سال از عمر آنها می کاهد؛ این در حالی است که بالا بودن اسید اوریم در زنان زمانی که بیشتر از 535 میکرومول در لیتر برسد، حدود 7/11 سال کم تر عمر می کنند.

محققان همچنین دریافتند افرادی هم که سطح اسید اوریک آنها بالاتر از 416 میکرومول در لیتر باشد، مانند زنان در معرض خطر، به طور تقریبی 6 سال زودتر از زنانی که اسید اوریک طبیعی دارند، جان خود را از دست می دهند.

پزشکان توصیه می کنند که مصرف رژیم غذایی سرشار از «پورین» تا حد زیادی در بالا رفتن اسید اوریک تأثیر دارد بنابراین برای کاهش آن باید از مصرف موادغذایی حاوی پورین خودداری کنید. پورین، یک ترکیب شیمیایی است که اسید اوریک را حین هضم غذا به اسید اوریک تجزیه می شود. این ترکیب در بسیاری از موادغذایی گیاهی و حیوانی وجود دارد.

اسفناج، قارچ، گوشت قرمز، میگو، گوجه فرنگی، دال عدس، لوبیای سویا و قهوه جزء مواد غذایی سرشار از پورین هستند که تأٍیر به سزایی در بالا رفتن میزان اسید اوریک می شود. محققان توصیه می کنند که افراد در معرض خطر از مصرف این موادغذایی به شدت پرهیز کنند اما در صورت استفاده از این مواد، بلافاصله بعد از آن، مایعات فراوانی مصرف کنند تا مقدار اضافی اسید اوریک از طریق ادرار از بدن دفع شود.

نظر شما