برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

واکسن کرونای ایرانی وارد فاز انسانی می‌شود/ تکذیب عدم پرداخت خسارت حوادث رانندگی در ساعت‌های منع تردد/ انتشار فیلم آزار کودک سه ساله در فضای مجازی/واریز وام ضروری بازنشستگان کشوری

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۲۳:۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۳۷۰۱
واکسن کرونای ایرانی وارد فاز انسانی می‌شود/ تکذیب عدم پرداخت خسارت حوادث رانندگی در ساعت‌های منع تردد/ انتشار فیلم آزار کودک سه ساله در فضای مجازی/واریز وام ضروری بازنشستگان کشوری
بیش از 10ماه از شروع پاندمی کرونا می گذرد اما همچنان افراد زیادی روزانه قربانی این ویروس نوظهور می شوند از هفته گذشته قوانین و محدودیت های جدیدی برای کنترل این ویروس در کشور اعمال شد به اختصار به مرور برخی اخبار حول این محدودیت ها خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 894 هزار و 385 نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به  46هزار و 207 نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را 625هزار و 606 نفر اعلام کرد.

خبرخوب هفته: پیشرفت واکسن کرونای ایرانی

 سعید نمکی،وزیر بهداشت درباره تولید داخلی واکسن کرونا گفت: در زمینه تولید واکسن کرونا پیشرفت های چشم گیری داشته ایم از بین 12 شرکت دانش بنیان، 4 مورد پیشرفته تر هستند و فاز حیوانی واکسن را با موفقیت پشت سرگذاشته اند و در حال حاضر یک شرکت مجوز آزمایش انسانی را گرفت و از هفته آینده تست‌های انسانی شروع می‌شود.

جریمه هفته: عدم تعطیلی اصناف

هفته گذشته با اعمال محدودیت های شدید کرونایی که با تعطیلی در 160شهر قرمز کرونایی همراه بود در همین راستا مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران گفت: جریمه عدم تعطیلی اصناف در دو هفته تعیین شده از سوی ستاد مقابله با کرونا 300 تا یک میلیون و 500 هزار تومان به علاوه دو هفته پلمب است.

مناسبت هفته: روز منع خشونت علیه زنان

روز جهانی «مبارزه با خشونت علیه زنان» 25 نوامبر برابر با 5 آذر است، این روز که سالگرد قتل خواهران میرابل است از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مبنایی نمادین برای الزام توجه و اهمیت زنان و انواع خشونت علیه آنان نامگذاری شده است.


تکذیب هفته: تکلیف خسارت حوادث رانندگی در ساعت‌های منع تردد

به دنبال انعکاس ادعایی در برخی از رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر پرداخت نکردن خسارت به زیاندیدگانی که در ساعت های 21 تا 4 بامداد روزبعد در سطح شهر تردد می‌کنند، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب این مطلب، تاکید کرد: در صورت بروز خسارت در ساعت منع تردد نیز زیان‌دیدگان می‌توانند طبق روال سابق نسبت به اعلام و دریافت خسارت از شرکت بیمه مربوطه اقدام کنند.

شوک هفته: کودک آزاری

در پی انتشار و بازنشر کلیپی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وادار کردن یک دختربچه سه ساله به استعمال دخانیات و مشروبات الکلی که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی و واکنش کاربران به انتشار آن شده بود، کارشناسان پلیس فتا بررسی موضوع را به‌عهده گرفتند و دستگیری متهم را در دستور کار قرار دادند.

در تحقیقات پلیسی، هویت متهم شناسایی و مشخص شد که متهم هیچ نسبتی با والدین این دختربچه ندارد و از اختلاف بین پدر و مادر این کودک سوءاستفاده کرده و در زمان غفلت آنها این دختربچه را به مصرف دخانیات و مشروبات الکلی مجبور و با فیلمبرداری از وی، فیلم ضبط‌شده را در فضای مجازی منتشر کرده است.

در مرحله بعدی از تحقیقات پلیسی با هماهنگی‌های قضائی متهم در مخفیگاهش دستگیر شد و برای سیر مراحل قانونی به پلیس فتا انتقال یافت.


واریزی هفته: وام ضروری بازنشستگان کشوری

وام ضروری 10 میلیون تومانی نوبت هشتم از مرحله دوم، برای بیش از 24 هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری عصر روز سه شنبه 4 آذرماه واریز شد.

بازپرداخت این وام با کارمزد سالانه چهار درصد، 36 ماه است که از حقوق دریافت کنندگان وام کسر خواهد شد.

مجهول هفته: مازاد هزینه حج 98

محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه همه ساله هزینه سفر زائران حج تمتع براساس نرخ تمام شده و مصوبه کمیته نرخ گذاری از متقاضیان تشرف به حج تمتع دریافت می‌شود، مابه التفاوت به حساب زائران واریز می‌شود.

او افزود: حال که حسابرسی حج تمتع 98 به پایان رسیده، بنا به دستور ریاست محترم سازمان حج و تأیید نماینده محترم، ولی فقیه در امور حج و زیارت مقرر شد به تناسب گروه قیمتی کاروان‌ها مازاد دریافتی به حساب زائرانی که در سال 98 به سرزمین وحی مشرف شده بودند واریز شود که انشاءالله از تاریخ 05/ 09/ 1399 به میزان حداقل 120 هزار تومان تا 160 هزار تومان به حساب زائران در بانک ملی واریز می شود.

ثبت نام هفته: وام کرونا

ثبت نام متقاضیان دریافت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا از روز سه شنبه 4 آذرماه آغاز شده و تا 11 آذر ماه ادامه دارد.

برای ثبت نام باید سرپرست خانوار کد ملی خود را از طریق سیم کارتی که به نام خودش است به سرشماره 6369 ارسال کند.

همه سرپرستان خانواری که یارانه معیشتی می‌گیرند می‌توانند متقاضی این وام باشند و کد ملی خود را ارسال کنند.

اجبار هفته: استفاده از ماسک

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: استفاده از ماسک از درب منازل اجباری است و هر شخصی از ماسک استفاده نکند، جریمه خواهد شد.

او افزود: عکس این افراد اخذ شده است و به مراجع ذی صلاح تحویل داده شده است.

توزیع هفته: تست رایگان کرونا

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از شنبه یکم آذرماه صد هزار تست سریع و رایگان در بین مراکز درمانی توزیع شد.

تمدیدی هفته:پروانه کار

محسن ابراهیمی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی گفت: با توجه به دستور معاون اقتصادی رییس جمهور، مبنی بر تمدید خودکار اعتبار همه مجوزهای  صادره از سوی دولت،  پروانه کار اتباع خارجی نیز که اعتبار آن از تاریخ ۹۹/۹/۱ منقضی می شود بدون نیاز به مراجعه، تا پایان بهمن امسال تمدید خواهد شد.

نام نویسی هفته: آزمون دکتری 1400

ثبت‌نام برای آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 1400 از روز یکشنبه2  آذر آغاز شد و زمان ثبت نام تا یکشنبه 9 آذر 99 ادامه دارد. ثبت‌نام منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق سایت اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org انجام خواهد پذیرفت.

مشکل هفته: تولد های تقویمی

با نزدیک شدن به 9 آذر ماه محدودیت هایی برای زایمان های غیر متعارف سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: بنابر قانون، تغییر تاریخ تولد غیر قانونی است و تاریخ تولد فرزند همان روزی ثبت می‌شود که بیمارستان آن را ثبت کرده باشد.

او افزود: تنها تاریخ صدور شناسنامه می‌تواند در این روز ثبت شود نه تاریخ تولد و فکر می‌کنم بعضی‌ها این موضوع را اشتباه متوجه شدند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: والدین 15 روز از زمان تولد نوزاد مهلت دارند تا برای گرفتن شناسنامه خود اقدام کند، اگر مادر و پدری در تاریخ 4 و 5 آذر هم مراجعه کنند تاریخ صدور شناسنامه به دلخواه آنان در آن تاریخ ثبت خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز