یک استاد مدیریت مناطق خشک:

روند فرونشست زمین در ایران افزایشی است/ خطوط راه آهن تحت تاثیر فرونشست زمین جا به جا می شوند

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۵:۴۶:۲۹
کد خبر: ۱۱۳۷۰۷۴
روند فرونشست زمین در ایران افزایشی است/ خطوط راه آهن تحت تاثیر فرونشست زمین جا به جا می شوند
عادل سپهر گفت: نشست زمین در ایران روند افزایشی دارد و هم‌اکنون بسیاری از خطوط راه‌آهن به دلیل فرونشست زمین جابه‌جا شده است.

به گزارش برنا؛ روزانه یک میلی‌متر از اراضی تهران تحت فرونشست زمین قرار می‌گیرد. مهمترین دلیل بروز  فرونشست زمین کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به‌علت استفاده بیش از حد از  منابع به صورت قانونی، غیرقانونی و عدم جذب آب‌های سطحی در شهرها است. فرونشست زمین همچون بلای آسمانی می‌تواند در هر لحظه نازل شود. البته برخی از کارشناس محیط‌زیست فرونشست زمین را خطرناک‌تر از زلزله می‌دانند. شهر تهران به‌دلیل اقدامات عمرانی متعدد همچون ساخت‌وساز مترو، تخریب قنات‌ها و ... فرونشست زمین را در مناطق شمالی، غرب و جنوب غربی را بیش از دیگر نقاط تجربه می‌کند. هنوز افکار عمومی فرونشست زمین در محله شهران تهران در سال 95 را به یاد دارد. همین مقوله نشان می‌دهد که هر لحظه فرونشست زمین اراضی کشور به‌ویژه پایتخت را تهدید می‌کند.

روند فرونشست زمین در ایران افزایشی است

عادل سپهر، استادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه درباره آخرین وضعیت فرونشست زمین در کشور به خبرنگار برنا گفت: فشار بیش از اندازه به سفره‌های آب زیر زمینی باعث بروز فرونشست زمین شده است. فرونشست به‌دلیل انرژی بیش از حد زمین در طول حیاتش اتفاق می‌افتد. در این زمینه بخشی از دشت یا دیگر اراضی نشست می‌کنند. مهمترین تاثیر فرونشست ترک‌های زمین است.

 او افزود: نشست زمین در ایران روند افزایشی دارد. از فرونشست زمین به عنوان خطر یاد می‌شود.

این استادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست ادامه داد: کشور ایران از لحاظ اراضی جوان است. نشست زمین در ایران رو به افزایش است.

او درباره تاثیرات فرونشست و شکاف زمین افزود: شکاف در بین دشت‌های ایران ایجاد شده است. خاک‌های ریزدانه و خاک‌های رسی که اندازه ذرات خاکریز هستند باعث بروز ترک می‌شوند.  

کاهش سفره‌های آب زیرزمینی

سپهر تاکید کرد: بارش‌های جهان سبب بروز تغییرات اقلیم شده است. از سوی دیگر شرایط بارش باعث شده تا رطوبت از دل خاک از بین می‌رود. همچنین بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی باعث از بین رفتن رطوبت کانی‌ها شده این شکاف عمیق باعث تغییرات در خاک می شود.

فرونشست زمین در کدام قسمت تهران بیشتر است؟

این استاد مدیریت مناطق خشک افزود: نکته دیگر این است که در شهر تهران تاثیرات حاصل از فرونشست فراوان است. در جنوب غرب تهران و دشت شهریار شاهد بروز فرونشست زمین هستیم. در برخی از مناطق تهران شاهد فرونشست سالانه 35 سانتی متر هستیم.

این استادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست تصریح کرد: فرونشست زمین جنوب غرب تهران و شهریار را تهدید می‌کند. همچنین در جنوب تهران و ورامین سالانه شاهد نشست 25 سانتی متری زمین هستیم.

سپهر ادامه داد:  خطوط راه آهن، مترو و اتوبان‌های بین شهری تحت تاثیر فرونشست زمین قرار می‌گیرند. هم‌اکنون بسیاری از خطوط راه‌آهن به دلیل فرونشست زمین جابه‌جا شده است. برای مثال دشت نیشابور و کاشمر تحت تاثیر فرونشست زمین هستند.

مرگ دشت‌های کشور با فرونشست زمین

او با بیان اینکه اقدامات در راستای زمین‌شناسی را باید جدی گرفت، گفت: باید توسعه‌ها مبتنی‌بر علم فرونشست زمین باشد. ترک‌های فرونشست زمین به عنوان مرگ زمین یاد می‌شود. قبل از بروز ترک می‌توان جلوی این پدیده را گرفت. در این روش‌ها می‌توان آثار حاصل از فرونشست را کاهش داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیش از 75 درصد خاک کشور خشک و نیمه خشک است. شرایط تغییر اقلیم و جمعیت 80 میلیونی و مدیریت نادرست از منابع در سه دهه اخیر و افت بخش قابل توجهی از سفره‌های آب زیر زمینی و افت قابل توجهی در دشت‌های ایران را شاهد هستیم. اگر تمامی این‌ها جدی گرفته نشود شهرهای ایران با مخاطرات جدی مواجه است.

 سپهر افزود: ترک‌ها و فشارها فرونشست زمین و فروچاله‌ها باید از سوی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست تعیین تکلیف شود. متاسفانه همگان در این زمینه مقصر هستند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما