سرنوشت گورستان دولاب در هاله ای از ابهام

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۵:۴۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۴۰۸۰۲
سرنوشت گورستان دولاب در هاله ای از ابهام
گورستان‌های اقلیت‌های مذهبی در سال‌های اخیر وضعیت معماری مناسبی ندارد هرچند از سوی شهرداری تهران مورد مرمت قرار گرفته اما طبق گفته متخصصان این اقدامات در کاهش تخریب این گورستان‌ها نه تنها بی‌تاثیر بوده است بلکه عدم مرمت صحیح سبب تخریب هم شده است.

به گزارش برنا؛ در منطقه 14تهران گورستان‌های متعدد برای اقلیت‌های مذهبی وجود دارد. برخی از این گورستان‌ها نیازمند مرمت برای ادامه حیاتشان هستند. از سوی دیگر این آثار به عنوان میراث ملموس از اهمیت برخوردار هستند و به عنوان شناسنامه تاریخی برای پایتخت محسوب می‌شود.

استفاده از پیمانکاران فاقد صلاحیت

حمیدرضا حسینی، پژوهشگر استان تهران درباره آخرین وضعیت گورستان دولاب به خبرنگار برنا گفت: چندین گورستان در یک مجموعه به وسعت 30 هکتاری با نام های گورستان ارامنه دولاب، گورستان ارتدوکس روس، گورستان کاتولیک‌های لهستانی، فرانسوی و گورستان مسیحیان وجود دارد.

او افزود: اجرای برخی پروژه‌های مرتبط با مرمت و ساماندهی فضاها و بناهای تاریخی از سوی شهرداری تهران با تعلل در اجرای پروژه، استفاده از پیمانکاران فاقد صلاحیت، عدم شفافیت مالی، طولانی شدن روند مرمت، مداخلات غیراصولی و عدم بهره‌برداری بهینه و به موقع همراه بوده و شهرداری در این حوزه آسیب جدی رسانده است.

حسینی درباره علل بدبینی افکار عمومی نسبت به طرح ساماندهی گورستان دولاب گفت: برای مثال در دو دهه اخیر گورستان تخت فولاد اصفهان تا ابن‌بابویه و امام‌زاده عبدالله تهران همگی به صورت وسیع تخریب شده از این رو برخی اقدامات به اسم مرمت انجام شده که بیشتر خرابکاری بوده است.

او با بیان اینکه در این اقدام از پیمانکاران فاقد صلاحیت استفاده شده است، افزود: عدم شفافیت مالی، طولانی شدن روند مرمت، مداخلات غیراصولی و عدم بهره‌برداری بهینه و به موقع از دلایل از بین رفتن برخی از این گورستان ها بوده است.

گورستان های اقلیت‌های مذهبی متولی ندارد

تورج سالکی، کارشناس میراث فرهنگی و احیای بناهای تاریخی به خبرنگار برنا گفت: این گورستان‌ها به دلیل محرز نبودن مالکیت مورد بی‌توجهی قرار گرفته اند. این گورستان‌ها متولی ندارند.

او ضمن آسیب شناسی وضعیت گورستان های اقلیت های مذهبی در کشور افزود: شهرداری تاکید بر اراضی وسیع در شهر دارد و برای این افراد به قدری مزاحمت ایجاد می‌کند تا افراد متولی در این باره اشراف و اختیار کافی برای رسیدگی نداشته باشند.

 سالکی تاکید کرد: هر گونه تعمیر و مرمت نیاز به دستورالعمل دارد.

این مهندس معماری و شهرسازی ادامه داد: تاکنون اقدامی در زمینه مرمت این گورستان ها انجام نشده است. کارهای عمدی از سوی شهرداری و افراد متولی صورت می گیرد و بی‌شک در سال‌های آینده گورستان اقلیت‌های مذهبی به مکان دیگری منتقل می‌شود.

به گفته او اخیرا دستورالعملی برای ارسال سند برای اراضی بدون سند صادر شده است این در صورتی است که برخی از این گورستان ها سند قطعی وجود ندارد و به شکل هیات امنایی اداره می شود.

گورستان  دولاب

گورستان اقلیت‌های مذهبی نیازمند رسیدگی

وضعیت این گورستان در حالی روند تخریب به خود گرفته که در سال 97 سازمان بهشت زهرا (س) برای احیا و مرمت آرامستان‌های تاریخی و محلی شهر تهران از جمله ابن باویه امام‌زاده عبداله و دولاب  بودجه ای بالغ بر 35000000 اعتبار کسب کرده است. همچنین شهرداری تهران اعتبارات 5 ساله برای مرمت این اماکن تخصیص داده است. با توجه به تخصیص بودجه برای مرمت و نیاز جامعه به این گورستان‌های اقلیت‌های مذهبی باید در اسرع وقت مورد توجه و مرمت قرار بگیرد. این در حالی است که سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) به خبرنگار برنا درباره آخرین روند رسیدگی به گورستان دولاب گفت: برای پیگیری این گورستان ها باید با شهرداری منطقه 14 و  سازمان نوسازی شهرداری تماس بگیرید.

//انتهای پیام: 3

نظر شما