بر اساس نتایج یک مطالعه؛

علایم کرونا تا چند ماه پس از بهبودی ادامه دارد؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۱:۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۱۴۱۴۶۳
علایم کرونا تا چند ماه پس از بهبودی ادامه دارد؟
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که علایم کووید-۱۹ مانند خستگی، مشکلات تنفسی و دردهای عضلانی تا ۹ ماه پس از عفونت حتی در جوانان و افراد سالم که کروناز خفیفی را تجربه می‌کنند، ادامه دارد.

به گزارش برنا؛ محققان واشنگتن در آمریکا در این مطالعه ۱۱۷ بزرگسال را که از بیماری کرونا بهبود یافته بودند، مورد ارزیابی قرار دادند.

یافته های این مطالعه نشان داد که دو سوم بیماران سه تا ۹ ماه پس از بهبودی، عاری از علایم بودند، اما ۱۶ درصداز آنها یک یا۲  علامت مداوم و ۱۴ درصد از این بهبودیافتگان سه علامت یا علایم بیشتری را گزارش می کردند

بر اساس داده های این مطالعه،  خستگی و از دست دادن حس چشایی یا بویایی رایج ترین علایمی بود که بطور مداوم ادامه دارد؛ بطوری که  ۱۴ درصد از این بیماران ۳ تا ۹ ماه پس از بهبودی از این بیماری،  هنوز  یکی از این علایم را داشتند.

علاوه بر این به گفته محققان، تقریباً پنج درصد بیماران سردردهای مداوم، مشکلات تنفسی یا درد عضلات و درد بدن را گزارش کردند. تقریباً ۱۴ درصد از بیمارانی که در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند، در طول ویزیت های پیگیری سه ویا تعداد بیشتری از این علایم مداوم را  گزارش کردند.

محققان این مطالعه گفتند: اگرچه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند، اندکی بیشتر علایم پایدار را گزارش می کردند، اما افرادی که بیماری خفیف کرونا را تجربه کرده بودند نیز چنین علایمی را داشتند.

دنیس جی. مک کلوچ یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: حتی در افراد نسبتاً جوان و سالم - و حتی افرادی که مورد خفیف کووید-۱۹ را دارند - این علایم می توانند ماه ها پس از بهبودی ادامه داشته باشند.

به گفته محققان، خستگی مداوم و از دست دادن حس بویایی از علایم مداوم شایع است، اما درد عضلات و درد بدن، تب، مشکلات تنفسی، سرفه، گلو درد، اسهال، تعریق و لرز نیز گزارش شده است.

مک کلاخ متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل گهم اظهارداشت: این علایم می تواند بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد. مطالعات قبلی نشان داده است که بیش از ۷۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا ، علایم طولانی مدتی را تجربه می کنند که خستگی و ضعف شایع ترین آنها است.

مک کلاخ گفت: اکنون یافته های این مطالعه نشان می دهد اگرچه کووید-۱۹ می تواند در برخی افراد بیماری جدی ایجاد کند، اما همچنین ممکن است اثرات خفیف تر اما پایدارتری بر روی سایرین داشته باشد.

نظر شما