استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی:

واکسن کووپارس روی افراد سالم آزمایش شد/ کووپارس پس از ۳۵ روز وارد فاز دوم می شود/ ویروس کرونا هنوز در ماهیت تغییری نکرده است

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۲۳:۴۱:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۵۱۱۹
واکسن کووپارس روی افراد سالم آزمایش شد/ کووپارس پس از ۳۵ روز وارد فاز دوم می شود/ ویروس کرونا هنوز در ماهیت تغییری نکرده است
مسعود سلیمانی گفت: ویروس کرونا هنوز در ماهیت تغییری نکرده است که بخواهیم بگوییم واکسن روی نمونه جدید آن تاثیر دارد یا خیر. همه واکسن ها اصلی ترین نقطه را هدف قرار می دهند. تا زمانی که این نقطه ویروس تغییر نکرده است، واکسن ها همچنان موثر خواهند بود.

به گزارش برنا؛ مراسم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کووپارس، موسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی روز یکشنبه هفته جاری آغاز شد. این واکسن ۳ مرحله‌ای است که دو دوز تزریقی دارد و دوز سوم همراه با روش افشانی از طریق بینی استنشاق می‌شود.

مسعود سلیمانی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: روز گذشته افراد تزریق کننده واکسن کووپارس مشکلی و علائم خاصی نداشته اند. داوطلبین با مراجعه به سایت می توانند ثبت نام کنند.

او افزود: تا این لحظه نزدیک به 2000 نفر ثبت نام کرده اند و ما 650 نفر را که واجد شرایط هستند را انتخاب می کنیم و پس از توضیحات نهایی به این افراد برخی انصراف می دهند. در فاز نخست این واکسن روی 133 نفر و در مرحله بعد روی 500 نفر آزمایش می شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: زمانی که پروتکل های بین المللی را مشاهده می کنیم، عرف تست واکسن این تعداد افراد را تعیین کرده است و ما نیز طبق یکی از عرف ها در این عرصه عمل کرده ایم. تمام افرادی که واکسن دریافت می کنند باید از روز سی و پنجم مطالعه عبور کنند و ارزیابی صورت گیرد و گزارش هایی تهیه می شود و گزارش به سازمان غذا و دارو ارسال می شود و پس از آن نیز آن ها مجوز آغاز فاز دوم را صادر می کنند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ما در فاز دوم واکسن را روی افرادی که بیماری زمینه ای دارند، تست خواهیم کرد و در مرحله نخست فقط روی افرادی که کاملا سالم هستند، این واکسن تست شده است. طبیعتا این واکسن پس از تولید و پس از تامین داخل، به سایر کشورها نیز می تواند صادر شود زیرا کیفیت خوبی دارد. این واکسن کاملا داخلی است و در راستای تولید آن با سایر کشورها همکاری صورت نگرفته است.

او افزود: جهش هایی که تا این لحظه در ویروس رقم خورده است، هیچ کدام به نحوی ماهیت ویروس را تغییر نداده اند که قابل شناسایی نباشد. باید توجه داشت که ویروس آنتی ژن هایی دارد و بدن انسان آن را می شناسد و پس از شناسایی بدن انسان در مقابل آن ها واکنش نشان می دهد.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: آنتی ژن های ویروس متعدد هستند اما برخی بسیار  در شدت و ایجاد بیماری تعیین کننده هستند. شاخک های ویروس هستند که در این میان از اهمیت برخوردار هستند اما تا زمانی که ماهیت ویروس تغییر نکند، نیاز به ساخت واکسن جدید نیست. ویروس کرونا تا این لحظه به گونه ای تغییر نکرده است که نیاز به واکسن جدید باشد اما ممکن است این تغییر ماهیت هر لحظه رقم بخورد. جهش کرونا به معنای تغییر ماهیت ویروس نیست.

سلیمانی ادامه داد: ویروس کرونا هنوز در ماهیت تغییری نکرده است که بخواهیم بگوییم واکسن روی نمونه جدید آن تاثیر دارد یا خیر. همه واکسن ها اصلی ترین نقطه را هدف قرار می دهند. تا زمانی که این نقطه ویروس تغییر نکرده است، واکسن ها همچنان موثر خواهند بود. ما خوش شانس بوده ایم که این نقطه تغییر نکرده است اما هر لحظه ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود که منجر به بی اثر شدن تمامی واکسن ها می شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان گفت: باید توجه داشت تحقیقات یک ساله ای برای ساخت واکسن صورت گرفته است، اگر هدف واکسن در ویروس کرونا تغییر کند، نیاز نیست تا مجددا یک سال زمان صرف کرد بلکه در مدت سه ماه می توان هدف واکسن را تغییر داد. تمامی واکسن های موجود در جهان چنین وضعیتی دارند. جهش های فعلی مهم نیستند زیرا ماهیت ویروس کرونا را تغییر نداده اند. اگر ماهیت ویروس تغییر کند، باید شناسایی شده، کشته شده و سپس آن را کشت کنند و پروسه ساخت واکسن و هدف جدید ترسیم شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز