معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست/ هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز است/ محدودیت سفر در برخی مناطق کشور / الزامی برای انجام تست کرونا برای مسافران نیست

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۵:۳۹:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۸۵۱۲
ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست/ هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز است/ محدودیت سفر در برخی مناطق کشور / الزامی برای انجام تست کرونا برای مسافران نیست
ولی تیموری گفت: بر اساس دستورالعمل‌های نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تست‌های پی سی آر وجود ندارد. اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته می‌شود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست.

به گزارش برنا؛ نوروز 1400 در حالی آغاز می‌شود که کرونا در کشور همچنان جولان می‌دهد. به رغم تمهیدات ستاد مقابله با کرونا برخی شهرهای کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند. هرچند این وضعیت به‌دلیل شیوع کرونای انگلیسی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمع‌ها بروز کرده است. برخی به‌رغم شیوع کرونا در پی سفر در ایام نوروز هستند.     

هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز است  

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره تمهیداتی کرونایی برای سفرهای نوروزی به خبرنگار برنا گفت: مصوبه‌ای را در جلسه 55 ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم. قرار شد تا اگر شرایط به حالت قرنطینه نرسید با اعمال محدودیت‌هایی سفرها به شکل کنترل شده و محدود انجام شود. این مصوبه در جلسه 55 مصوب شده است. قرار بر این بود که دستورالعمل اجرایی صورت گیرد.

او افزود: در کمیته انتظامی و امنیتی با هماهنگی بین دستگاه‌های اصلی همچون وزارت کشور، کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی قرارگاه کرونا، وزارت بهداشت و ... دستورالعمل آماده ‌شد. این دستورالعمل اجرایی به تصویب رسیده است.

تیموری تصریح کرد: هدف تشویق همکاران در صنعت گردشگری و مردم  به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. مسائل بهداشتی مردم از اهمیت برخوردار است. فعالان گردشگری بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: با رعایت نکات بهداشتی سفرهایی به شکل تور از طریق شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری برنامه‌ریزی می‌شود. در برخی مواقع افراد تمایلی به انجام سفر در قالب تور ندارند. هرچند می توانند با داشتن رزرو و تاییدیه از مرکز مجاز گردشگری برنامه‌ریزی کنند.

محدودیت سفر در برخی مناطق کشور

به گفته او برای سفر به  شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت وجود دارد.  برای شهرهای زرد و آبی امکان ایجاد تورهای مسافرتی وجود دارد.

 این مقام مسئول افزود: برای شهرهای زرد و آبی می‌توان در قالب شهرها برنامه‌ریزی کرد تا مردم با تورهای مجاز بتوانند اقدام کنند.

 تیموری تاکید کرد: در مراکز اقامتی و هتل‌ها شهرهای قرمز و نارنجی باز است و اگر فردی از طریق حمل و نقل عمومی همچون قطار، هواپیما و ... سفر کند امکان اقامت ایمن با رعایت پروتکل‌های در مراکز اقامتی و هتل‌ها وجود دارد.

محدویت برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: همکاران ما در صنعت گردشگری می‌توانند فعالیت داشته باشند. محدودیت‌ها برای ورود خودروها با پلاک شخصی وجود دارد. این پلاک‌های شخصی برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت دارند.

تیموری ادامه داد: با اینکه پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های حمل  و نقل، دفاتر خدماتی، مراکز اقامتی مجاز بوم گردی‌ها و تمامی مراکز اقامتی و پذیرایی رصد می شود اما مجدد اطلاع‌رسانی شده  و این دستورالعمل ها در تمامی پورتال‌ها در سطح ملی و استانی قرار گرفته‌اند.

او تصریح کرد: اقدامات آموزشی به شکل آنلاین در 7 منطقه کشور انجام شده است تا کارمندان  و مدیران  واحدهای گردشگری با پروتکل‌ها آشنا شوند.

بازرسی‌های کامل انجام می‌شود

تیموری با اشاره به دیگر اقدامات بازرسی‌ و نظارت‌ها در ایام عید افزود: هفته گذشته در مشهد از فرودگاه و راه آهن بازدید به عمل آوردیم. تاکید بر رعایت پروتکل‌ها در محل‌های تردد مسافران است. از حیث این تمهیدات آموزش لازم انجام می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: بازرسی‌ها و تمهیدات مناسب در برنامه قرار گرفته است. با توجه به نقش دستگاه‌های مختلف همکاری‌ها انجام می‌شود. امیدواریم با کمک به یکدیگر بتوان نوروز امسال را به شکل مناسب برگزار کرد.

این مقام مسئول گفت: دغدغه شیوع این بیماری جدی است. همگان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پی کنترل این بیماری باشند.

الزامی برای انجام تست کرونا برای مسافران نیست

 او درباره انجام تست‌های کرونا برای مسافران با تور گفت: بر اساس دستورالعمل‌های نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تست‌های پی سی آر وجود ندارد. اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته می‌شود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست.

تیموری درباره نظارت‌ها بر سفرهای خارجی افزود: بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت با سفرهای خارجی ورودی به کشور  برخورد می‌شود. برای مثال اجازه سفرهای توریستی وجود ندارد. هرچند برای سفرهایی با هدف دیدار از خویشاوندان بر اساس فرآیند موجود انجام می‌شود. هرچند تحت عنوان سفرهای توریستی برای ورود، مجوزی از سوی ستاد کرونا ارسال نشده است. سفرهای ایرانیان به خارج از کشور باید بر اساس مقررات کشور مقصد اعمال شود.

به گفته او سفرهای خروجی باید بر اساس قوانین کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد.

تیموری درباره مدیریت سفرها از خارج تصریح کرد: مدیریت سفرها بر عهده وزارت راه است اما نظارت‌ها و محدودیت برای ورود اتباع خارجی مطابق با تمهیدات صورت می گیرد ولی بر اساس مصوبات ستاد کرونا در این شرایط کنترل‌ها انجام می‌شود.

//انتهای پیام: 4

نظر شما