ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

بایدها و نبایدهای خوراکی در ایام عید چیست؟

۱۴۰۰/۰۱/۰۶ - ۰۵:۰۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۱۶۵۵
بایدها و نبایدهای خوراکی در ایام عید چیست؟
محمدرضا وفاگفت: مصرف زیاد تنقلات الگوی نامناسب تغذیه ای درست می کند و سبب بروز چاقی و اضافه وزن می شود. افراد در هر وعده حداکثر 20 تا 30 گرم به همراه میان وعده‌های مناسب به شکل کامل مصرف کنند. البته نباید آب میوه مصرف شود بلکه مصرف میوه به شکل کامل پیشنهاد می‌شود.

به گزارش برنا؛ در ایام نوروز مصرف تنقلات و خوراکی افزایش پیدا می کند اما در نوروز 1400 به دلیل ابتلا به کرونا عدم دید و بازدیدهای عید، کم تحرکی را شاهد هستیم.

مغزدانه‌ها باید متناسب با وضعیت فرد مصرف شود

محمدرضا وفا، متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی در خصوص چگونگی رعایت مردم در ایام عید به خبرنگار برنا گفت: مدیریت در تمامی جنبه‌های زندگی در انتخاب و مصرف خوراک از اهمیت برخوردار است. مصرف تنقلات و انواع مغزها از کالری فراوان برخوردار هستند.

او افزود: کودکان و نوجوانان و هر گروه سنی دچار اضافه وزن باید مغزدانه‌ها را مدیریت شده، مصرف کنند.

وفا ادامه داد: باید مقدار مصرف مغزدانه‌ها به اعضای خانواده آموزش داده شود. مغزدانه‌ها باید متناسب با وضعیت فرد مصرف شود. مقدار آن نباید غیرکنترل شده باشد برای مثال یک کودک یا نوجوان 10 تا 12 ساله روزانه حداکثر کالری مورد نیازش 1800 تا 2000کیلوکالری است.

مصرف زیاد  تنقلات شور یا ترش علت بروز مشکلات متابولیک

این متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد تنقلات الگوی نامناسب تغذیه ای درست می کند و سبب بروز چاقی و اضافه وزن می شود. افراد در هر وعده حداکثر 20 تا 30 گرم به همراه میان وعده‌های مناسب به شکل کامل مصرف کنند. البته نباید آب میوه مصرف شود بلکه مصرف میوه به شکل کامل پیشنهاد می‌شود.

او افزود: اغلب مغزدانه‌ها شور یا ترش هستند. این شوری و ترشی همچون سم باعث بروز مشکلات جدی به ویژه کودکان و نوجوانان  می شود و مشکلات رشد و متابولیک را به دنبال دارد.

وفا تصریح کرد: اغلب خوراکی‌ها ترش برگرفته از آبلیمو و آبغوره نیستند بلکه ترکیبات صنعتی هستند. مصرف بیش از اندازه آنها پیشنهاد نمی‌شود.

مغزدانه‌ها به شکل خام مصرف شود

این پزشک تغذیه گفت: مغزدانه‌ها به شکل تازه، طبیعی یا خام مصرف شوند. البته برخی از خوراکی‌ها که به شکل صنعتی ترش شده می‌تواند مشکلات متعدد را به دنبال داشته باشد و مصرف آن در بین گروه‌های مختلف از اهمیت برخوردار است. خوراکی‌های شور و ترش می‌تواند مشکلات متعدد را برای افراد به دنبال داشته باشد.

حذف وعده‌های اصلی ممنوع

 وفا در پاسخ به این سوال که با افزایش میزان دریافت میان وعده‌های پرکالری می‌توان از وعده‌های اصلی اجتناب کرد؟ افزود: صبحانه، ناهار و شام از وعده‌های اصلی هستند. انرژی از وعده‌های اصلی گرفته می‌شود. بخش عمده‌ای از مواد مغذی کلیدی هم از این مواد گرفته می‌شود. اینکه یک فرد وعده غذایی اصلی را حذف و مغزدانه بیشتری استفاده کند پیشنهاد نمی‌شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما