نامه انجمن و بورد ژنتیک پزشکی ایران به اعضای شورای نگهبان درخصوص لزوم اصلاح طرح جوانی جمعیت

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۹:۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۱۶۱۲۴۶
نامه انجمن و بورد ژنتیک پزشکی ایران به اعضای شورای نگهبان درخصوص لزوم اصلاح طرح جوانی جمعیت
انجمن و بورد ژنتیک پزشکی ایران با ارسال نامه ای به اعضای شورای نگهبان خواستار اصلاح طرح جوانی جمعیت شدند.

به گزارش برنا؛ متن نامه بدین شرح است:

اعضای محترم شورای نگهبان

با اهداء سلام و تحیات 

مستحضرید در 26 اسفند ماه 1399 "طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در 74 ماده و 25 صفحه از طرف کمیسیون مشترک تقدیم و به تصویب صحن مجلس شورای اسلامی جهت یک دوره آزمایشی 7 ساله رسیده است. مواد 53 و 56 مورد اعتراض تعداد زیادی از انجمن های علمی تخصصی پزشکی قرار گرفته است، چرا که نتیجه آنها حذف تست های غربالگری سلامت جنین و نسخ سقط درمانی با هدف افزایش جمعیت است. در ابتدا لازم به ذکر است که از دغدغه های اصلی این انجمن علمی و بورد تخصصی مربوطه بعنوان راهبردی ترین تخصص ها در تشخیص پیش از تولد همانند سایر متخصصین و انجمن های علمی افزایش میزان باروری و نرخ رشد جمعیت سالم به عنوان یک وظیفه تخصصی اجتماعی می باشد، تا این جمعیت بتواند منشاء کار و تولید گردد و قطعاً این امر در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر تعالی جمعیت می باشد. متاسفانه در نوشتارها و سایر محتواهای پخش شده در فضای مجازی به غلط چنین القاء شده که غربالگری وسقط درمانی به عنوان یک عامل مهم در کاهش جمعیت عمل می کند و این تفکر بعضاً باعث انحراف افکار عمومی شده است. لذا جهت شفاف سازی، ذکر چند نکته ضروری می باشد:

تست های غربالگری قبل تولد از جمله تست های ارزان قیمت، در دسترس و بی خطر می باشند که با انجام آنها صرفاً احتمال خطر وجود بیماری در جنین تخمین زده میشود و به والدین این احتمال گزارش می شود. این تست ها به هیچ عنوان نباید با تست های تشخیصی که بر اساس آن ناهنجار بودن و نبودن جنین تایید میگردد یکسان در نظرگرفته شود. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان هیچ گونه سقطی بر اساس یک تست غربالگری نه در ایران و نه در دنیا انجام نمی پذیرد.

بعد از حصول این احتمال در تست غربالگری بدون هیچ اجباری، در یک بستر مناسب پس از ارائه مشاوره مدون ژنتیکی توسط متخصص ژنتیک پزشکی، والدین تصمیم به انجام تکنیک های تشخیصی تکمیلی می کنند که این روش ها از جمله تست های تشخیصی کاملا دقیق می باشند که با نمونه گیری مستقیم از سلول های جنین موجود در مایع آمنیوتیک (آب رحم دارای سلول های جنین) جواب با حساسیت و اختصاصیت بالا از نظر آرایش ژنتیکی جنین به متخصصین و والدین ارائه می دهند. در صورت محرز شدن ابتلای جنین به بیماری های ژنتیکی که منجر به عسر و حرج والدین می شود با نظر سه پزشک متخصص و پس از تایید رسمی توسط سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی علمی اجرایی پزشکی قوه قضاییه بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۸۴ به والدین و سیستم درمانی اجازه سقط درمانی جنین ناقص الخلقه حسب رضایت شان را می دهند. حتی در این مرحله نیز هیچ گونه اجباری به والدین برای سقط تحمیل نمی شود. انجمن علمی و بورد تخصصی ژنتیک پزشکی به عنوان متولی تشخیص پیش از تولد بیماری های ژنتیکی از سخن برخی عزیزان در اجباری نشان دادن حتی یک مرحله از مراحل بیان شده متعجب است.

اشاره ای به آمارهای دقیق به دست آمده از کشور خودمان در سال های اخیر خالی از لطف نیست. در یکی از مراکز معتبر دانشگاهی کشور که جمعیت بالغ بر 80000 نفر در یک سال جهت غربالگری مراجعه نموده اند تعداد حدود 4200 نفر (5 درصد) با ریسک بالا برآورد شده اند که بعد از انجام روش های تکمیلی تشخیصی نشان داده شد که 70 جنین مبتلا به سندروم داون قطعی (087/0درصد) بودند.

با توجه به موارد فوق اذعان می نمائید که روش های تشخیصی قبل از تولد می تواند سبب توسعه جمعیت سالم یعنی تعالی جمعیت گردد. استفاده گسترده از روش های غربالگری و سپس روش های تشخیصی بسیار دقیق می تواند از بوجود آمدن تعداد زیادی نوزاد مبتلا به سندرم های شایع و تحمیل هزینه های سرسام آور عاطفی، روانی و مالی به خانواده ها و هزینه های بودجه ای به نظام سلامت و سازمان های حمایتی همانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) جلوگیری نماید.

مجددا تاکید می گردد در مورد سقط درمانی بر اساس چهار استفتای رهبر معظم انقلاب از سال 1375 تا سال 1387 ایشان بر این امر صحه گذاشتند و در پیگیری های انجام شده از دفتر معظم له همچنان ایشان بر این نظرات باقی هستند. تصویب قانون ماده واحده در سال 1384 در مجلس شورای اسلامی و تأیید ۱۲ عضو محترم فقیه و حقوق دان شورای نگهبان و ارائه راهکارهای آن سبب شده تا از سقط های غیرقانونی جلوگیری شود.

انجمن و بورد تخصصی ژنتیک پزشکی بر این باور است که در صورت تصویب نهایی قانون اخیر، سقط های جنایی و غیر بهداشتی بیشتر خواهد شد و صف طویلی از مادران باردار جهت انجام غربالگری و اقدامات تشخیصی به کشورهای همسایه شکل خواهد گرفت و آمار تولد و نتیجتا جمعیت کاهش خواهد یافت. نمایندگان محترم مجلس در اقدامی عجولانه و غیر علمی با تصویب قانونی مملو از تناقض، امر سیاست گذاری را از وزارت بهداشت که با دستور رهبری تولیت سلامت کشور را دارد به ستادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برده اند که مسبوق به سابقه نیست و ضرورت اصلاح دارد.

در پایان حسب وظیفه تخصصی، علمی و اجتماعی انجمن علمی و بورد تخصصی به همه عزیزان و دست اندرکاران هشدار می دهد با توجه به شیوع بالای ازدواج فامیلی در کشور (حدود 38%)، افزایش روز افزون سن ازدواج و بارداری در سنین بالا که عامل مستقیم رشد تصاعدی احتمال سندرم های کروموزومی در مادران باردار بوده و در سراسر دنیا گریبانگیر سیستم سلامت شده، حذف برنامه های غربالگری سلامت جنین و نسخ قانون سقط درمانی از برنامه سلامت جامعه نتیجه ای جز افزایش شدید و تصاعدی نوزادان متولد شده با بیماری های ژنتیکی نخواهد داشت و نه تنها کمکی به رشد جمعیت نخواهد کرد بلکه از سلامت جسمی، ذهنی، روانی، اجتماعی و اقتصادی جامعه خواهد کاست. انجمن و بورد تخصصی آمادگی خود را جهت طرح و تبیین موضوع جهت اعضای معزز شورای نگهبان اعلام می نماید.

 

نظر شما