افزایش کشفیات و کاهش وقوع جرایم در پایتخت

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۱۳:۲۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۶۲۰۱۳
افزایش کشفیات و کاهش وقوع جرایم در پایتخت
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از افزایش کشفیات و کاهش وقوع جرایم پایتخت در تعطیلات نوروزی خبر داد.

به گزارش برنا؛  سردار "علیرضا لطفی" در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح عملکرد این پلیس در تعطیلات نوروزی، بیان داشت: از۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین ۸ درصد از وقوعات در کل جرایم کاهش و ۱۲/۵ درصد افزایش کشف جرم داشتیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به اینکه در جرایم جنایی از جمله تجاوز ،فقدانی و سرقت مسلحانه و آدم ربائی ۴۰ درصد کاهش داشتیم گفت: ۶ باند مهم که آمادگی انجام جرایم خشن و مسلحانه را در نوروز داشتند در اسفندماه دستگیر کردیم.

او  با اشاره به اینکه در ۱۶ روزه تعطیلات نوروزی آمار سرقت مسلحانه و آدم ربائی در تهران صفر بود و فقط دو فقره قتل عمد به وقوع پیوست، ادامه داد: بخش قابل توجهی از مجرمانی که دستگیر می‌شوند بومی استان تهران نیستند و ۳۰ درصد پرونده های راکد سال های گذشته در این مدت کشف شد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به جرایم حوزه جعل و کلاهبرداری گفت: نوع پرونده های ما در تعطیلات نوروز به سمت جرایم جعل و کلاهبرداری بود و ۳۹ نفر در این ایام در رابطه با این جرایم دستگیر کرده ایم.

او  با اشاره به اینکه در سرقت‌ها در کل کشور قدرالسهم پلیس آگاهی تهران بزرگ دو درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته است و در کشفیات نیز با رشد مواجه بوده ایم، خاطرنشان کرد: در روند جرایم خرد نیز با کاهش مواجه بوده و فقط کیف قاپی یک رشد ناچیزی داشته است و برخورد با کیف قاپی از اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ است و برنامه ریزی گسترده ای برای آن داشته ایم. 

سردار لطفی با اشاره به اینکه براساس مصوبه شاک دستگاهها باید همکاری لازم درخصوص پیشگیری از وقوع جرم با پلیس را داشته باشند، افزود: پلیس آگاهی اعلام آمادگی کرده است که در ساختمان های در حال ساخت قبل از صدور پایان کار نظر کارشناسی در باره مباحث امنیتی منزل ارائه بدهد. بیشترین شگرد سرقت منازل بالکن روی است. اگر شهرداری در این خصوص با ما همکاری کند ما می توانیم منطقه به منطقه این اقدامات را انجام دهیم. ما حاضر هستیم‌به تعدادی از آپارتمانها برچسب ایمنی آپارتمان را بدهیم و به صورت پایلوت موضوع ایمنی را بررسی کنیم. در هنگام ساخت باید اقدامات ایمنی در نظر گرفته شود.

او  خاطر نشان کرد: بخشی از سرقت‌ها در کارگاههای ساختمانی است و شهرداری در این زمینه می تواند به ما در کاهش وقوع سرقت کمک کند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به اینکه درخصوص ایمنی خودروها ما آمادگی لازم برای همکاری با خودروسازان برای ایمنی و کاهش سرقت داریم تصریح کرد: بخشی از مشکلات ما با وزارت صنعت کسب و کارهای فضای مجازی است و این پیش نیازها هنوز از نظر ما آماده نشده است و یکی از این پیش نیازها دسترسی پلیس به بانک‌های اطلاعاتی است تا بتواند از وقوع جرم جلوگیری کند.

سردار لطفی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ در بحث مقابله با موبایل قاپی اقدامات ویژه ای در دستور کار قرارداده ایم،تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد جرایم متعدد که در تهران به وقوع می افتد به نوعی مرتبط با موتور سیکلت است از همین رو ساماندهی موتورسیکلت ها بسیار ضروری است. 

او  افزود: بحث پلیس این نیست که با کسی که از طریق موتورسیکلت به صورت قانونی ارتزاق می کند برخورد کند اما بخشی از موتورسیکلت‌ها از نظر پلاک، گواهینامه و اسناد مالکیت دچار مشکل هستند. یکی از مطالبات ما از وزارت صنعت ساماندهی استاد مالکیت موتورسیکلت‌ها است و اگر همه دستگاه‌ها همکاری داشته باشند و مردم مطالبه داشته باشند تا ساماندهی موتورسیکلت ها انجام شود آمار جرایم ما به ویژه در حوزه موبایل قاپی کاهش پیدا کند. 

رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: استفاده از ابزار هوشمند در پلیس آگاهی از اولویت‌های اصلی ما در سال ۱۴۰۰ است؛ همچنین تقویت مراکز تشخیص هویت نیز از دیگر اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ است. با همکاری کلانتری ها به دنبال کاهش فاصله وقوع جرم و کشف هستیم.

سردار لطفی افزود: در تعطیلات نوروز مراجعات مردم به پلیس آگاهی ادامه داشت. در حوزه پلیس آگاهی براساس اعلام ۱۹۷ شکایات مردم از پلیس آگاهی کاهش داشت.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پلیس آگاهی تهران بزرگ از یک ماه پیش از عید برنامه ریزی وسیعی در ارتباط با تعطیلات نوروز انجام داده بود. 

او  ادامه داد: پیش بینی ما این بود که ما در تعطیلات نوروز با تخلیه اماکن و منازل به دلیل سفرهای نوروزی مواجه باشیم و از همین رو همکاران ما ۱۶ روز به صورت شبانه روزی فعالیت کردند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ تصریح کرد: مهمترین کار ما کنترل مجرمان سابقه دار است و این از برنامه های ما در سال ۱۴۰۰ است. بخشی از جرایم سطح خاص توسط کلانتری ها پیگیری می شود و مابقی جرایم باندی و خشن توسط پلیس آگاهی دنبال می شود و بخش زیادی از افرادی که ما دستگیر می کنیم در طرح های مختلف از مجرمان سابقه‌دار هستند.

سردار لطفی خاطرنشان کرد: در ۱۶ روز تعطیلات از پتانسیل دیگر بخش های آگاهی که به دلیل تعطیلات با مراجعات کمتری از سوی مردم مواجه بودند و بررسی صحنه جرم را در کمترین زمان انجام دادیم و مجرمان سابقه‌دار را نیز از این طریق شناسایی و دستگیر کردیم و پرونده تعدادی از این افراد در دست بررسی است.

او  با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما محکومان فراری است و در ایام نوروز با همکاری دستگاه قضایی تعدادی از این افراد را دستگیر کردیم، گفت: گشت‌های نوروزی را در ایام نوروز دو برابر کردیم و برخورد با سرقت‌های خودرو و موتورسیکلت را دنبال کردیم.

سردار لطفی با اشاره به رصد فضای مجازی، افزود: بخشی از کسب و کارها به فضای مجازی منتقل شده و مردم اطلاعات کافی از این فضا ممکن است نداشته باشند و با مشکلاتی مواجه میشوند و لذا ما با همکاری پلیس فتا این بخش را رصد می کنیم.

او  با اشاره به پرونده های جنایی گفت:۳۰ درصد از کشفیات که در این نوروز داشتیم مربوط به پرونده های سال‌های گذشته استو  همچنین موضوع فقدان به صورت کاملا انحصاری در اداره فقدان بررسی می شود و به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز