افشاگری جدید؛

گوگل از بازار تبلیغات آنلاین سوءاستفاده کرد

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۱۷:۲۳:۵۴
کد خبر: ۱۱۶۴۵۴۹
گوگل از بازار تبلیغات آنلاین سوءاستفاده کرد
ایالت تگزاس با هدف قرار دادن برنامه محرمانه گوگل در بازار تبلیغات موسوم به «پروژه برنانکی» می‌خواهد این شرکت را به دادگاه بیاورد. اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که گوگل از قدرت اطلاعاتی خود برای قبضه بازار تبلیغات سوءاستفاده کرده است.

به گزارش برنا؛ دو نشریه MLex و وال استریت ژورنال اسناد دادگاه جدیدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد گوگل با برنامه‌ای موسوم به Project Bernanke به سیستم خرید تبلیغات خود نسبت به رقبا برتری داده است. ایالت تگزاس می‌گوید گوگل از دسترسی خود به سرورهای تبلیغاتی ناشران استفاده کرده تا تبلیغ‌کنندگان را به پرداخت قیمتی ترغیب کند که می‌دانسته آن‌ها برای دستیابی به محل تبلیغ مجبور به پرداختش بوده‌اند.

استفاده از این اطلاعات به‌زعم ایالت تگزاس غیرقانونی بوده، چون گوگل به‌صورت انحصاری اطلاع داشته که سایر خریداران تبلیغات مایل به پرداخت چه مبلغی هستند. این مسئله شرایط رقابت در بازار تبلیغات را غیرمنصفانه کرده است. گوگل در واکنش به این ادعا وجود «پروژه برنانکی» را تایید کرده و می‌گوید جزئیات عملکرد این پروژه با ناشران به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

یک فایل درون‌سازمانی از گوگل مربوط به سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که پروژه برنانکی سالانه ۲۳۰ میلیون دلار برای این شرکت درآمدزایی می‌کند. البته گوگل می‌گوید هیچ کار اشتباهی انجام نداده و این اطلاعات مشابه سایر ابزارهای خرید تبلیغات است. سخنگوی این شرکت اظهار می‌کند که ادعای تگزاس درباره بخش‌های بزرگی از کسب و کار تبلیغات گوگل اشتباه است و آن‌ها می‌خواهند این ادعا را در دادگاه به چالش بکشند. گوگل می‌گوید بررسی‌های یکی از نهادهای قانون‌گذاری انگلیس قبلا نشان داده که گوگل در حوزه تبلیغات برتری خاصی نسبت به رقبا ندارد.

ظاهرا ایالت تگزاس به این نتیجه رسیده که گوگل در پشت پرده توافقاتی داشته تا در صحنه رقابت در بازار تبلیغات دست بالا را داشته باشد. اگر دادگاه با اصل ادعای این ایالت موافقت کند، پرونده محکمی علیه گوگل به جریان می‌افتد. این شرکت در حال حاضر در مناطق مختلفی با پرونده‌های مقابله با انحصارگرایی روبرو است. برخی نهادهای قانونی معتقدند که این شرکت از جایگاه خود برای اعمال فشار بر رقبا و کنترل بازار استفاده می‌کند.

نظر شما