نازایی یکی از عواقب چاقی در زنان

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۱۲:۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۵۰۰۰
نازایی یکی از عواقب چاقی در زنان
مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: چاقی بیش از اندازه با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان همراه است و در صورت بارداری، تأثیرات زیانباری بر سلامت جنین و مادر دارد.

به گزارش برنا؛ عاطفه طلاکوب، مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان در خصوص علل نازایی زنان و مردان، گفت: در دنیای امروزی هر چه به سوی صنعتی شدن پیش می‌رویم پدیده چاقی به عنوان عاملی خطرساز و تهدید کننده تندرستی محسوب می‌شود. چاقی بیش از اندازه با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان همراه است و در صورت بارداری، تأثیرات زیانباری بر سلامت جنین و مادر دارد.

او ادامه داد: امروزه نه تنها بزرگسالان بلکه نوجوانان و کودکان، به دلیل تغذیه نادرست و مصرف فست فودها دچار پدیده چاقی شده‌اند. در صورتی که پیوسته غذاهای پرچرب و پرکالری خورده شود، بدن به آن غذاها عادت می‌کند و این روند موجب چاقی می‌شود.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان خاطرنشان کرد: هورمونی به نام هورمون لپتین در بافت‌های سفید چربی تولید می‌شود و پس از ورود به سیستم گردش خون، پیام‌هایی را به مرکز مخصوصی در مغز می‌فرستد تا فرد احساس سیری کند. هورمون لپتین برای تنظیم اشتها، افزایش متابولیسم بدن، بلوغ، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از چاقی ضروری است.

او با تاکید بر اینکه اگر چربی بدن کم باشد، لپتین نیز کم خواهد بود و سیکل قاعدگی و تخمک گذاری به هم می‌خورد، تصریح کرد: در زنان بسیار چاق، کاهش وزن باعث منظم شدن سیکل ماهیانه و افزایش باروری می‌شود.

طلاکوب در خصوص عوارض چاقی در افراد، اضافه کرد: بیماری‌های قلبی، افزایش کلسترول، فشار خون، خطر تشکیل لخته و سکته‌های مغزی، بیماری دیابت، انواع ورم مفاصل، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، عدم تخمک گذاری، نازایی و ناباروری، سرطان رحم و سینه از جمله عوارض چاقی است.

او با بیان اینکه چاقی بیش از اندازه با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان همراه است، تاکید کرد: در صورت بارداری، چاقی در زنان تأثیرات زیان باری بر سلامت جنین و مادر دارد و طبق اعلام انجمن نازایی انگلیس، زنانی که شاخص توده بدن آنها ۳۶ و بیشتر از آن باشد، باید از درمان نازایی منع شوند. زنانی که کاهش وزن دارند یا دارای شاخص توده بدنی بالاتر از ۲۹ هستند نیز باید پیش از آغاز درمان وزن خود را کاهش دهند.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: افزایش وزن، مادر و کودک را در معرض خطر دیابت، فشار خون بالا و دیگر مشکلات قرار می‌دهد. انجمن نازایی انگلیس به همه زنانی که در این شرایط قرار دارند، توصیه کرده است پیش از اقدام به درمان نازایی، مشکل چاقی و اضافه وزن خود را برطرف کنند.

منبع:ایمنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز