مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:

تزریق واکسن کرونا به ۶۵ درصد سالمندان مراکز بهزیستی/ برنامه‌های خانواده‌محور برای ۵۸ هزار نفر اجرا شد

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۰:۰۶
کد خبر: ۱۱۶۶۱۶۴
تزریق واکسن کرونا به ۶۵ درصد سالمندان مراکز بهزیستی/ برنامه‌های خانواده‌محور برای ۵۸ هزار نفر اجرا شد
مصطفی سراج از تزریق واکسن کرونا برای ۶۵ درصد سالمندان مراکز بهزیستی خبرداد.

به گزارش برنا؛ مصطفی سراج، مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: واکسیناسیون آنفلوآنزا در همه مراکز بهزیستی تزریق شده و از اسفند ماه نیز واکسیناسیون کرونا را آغاز کردیم.

او در تشریح مجموعه اقدامات بهزیستی در طول ۱۴ ماه گذشته در حوزه کنترل کرونا تصریح کرد: فوتی های مراکز بهزیستی نسبت به سال های گذشته تفاوت محسوسی ندارد و در برخی ماه ها شاید به علت مراقبت های بهداشتی چندلایه، حتی کاهش پیدا کرده است.

سراج تاکید کرد: مجموعه اقدامات حمایتی در بیش از ۹۰۰ مرکز غیردولتی با کمک از توان های مردمی با ۲۰ هزار نفر کارکنان باعث شد بیماری کنترل شود و در مقایسه با بسیاری از کشورها وضعیت ایران در مراکز قابل قبول و قابل دفاع است.

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی درباره مقابله با کرونا در مراکز مراقبتی توانبخشی گفت: حدود ۵۱ هزار نفر اعم از سالمندان، افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی، هوشی، رشد و اختلال روان در مراکز شبانه روزی مقیم هستند. کرونا همه آحاد جامعه را درگیر کرده و بیشترین کسانی که آسیب می بینند افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، بنابراین سالمندان و افراد دارای معلولیت بیشتر در معرض آسیب هستند، از این رو تلاش شد از ورود ویروس به مراکز بهزیستی جلوگیری کنیم.

سراج یادآور شد: در بهمن سال ۹۸، اولین بخشنامه های آمادگی کرونا به مراکز اعلام شد. در مراحل بعد تلاش شد برنامه عملیاتی تدوین شود که مبتنی بر سه محور نیروی انسانی، ساختار فیزیکی و تجهیزات بود و به استان ها ارسال شد. سامانه ثبت اطلاعات را نیز از سوی بهزیستی برای رصد وقایع در مراکز را داشتیم. یکی از مشکلاتی که بروز کرد این بود که هزینه های مراقبتی مراکز بهزیستی افرایش یافت. بهزیستی تلاش کرد در قالب کمک های بلاعوض چندمرحله ای به ازای هر فرد مقیم در مرکز یا خود پرسنل، حمایت داشته باشد.

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی با بیان اینکه فعالیت های دفتر توانبخشی مراقبتی بهزیستی زیرمجموعه معاونت توانبخشی است، افزود: فعالیت های این دفتر بر مبنای بخش های موسسه ای، فراموسسه ای و مبتنی بر خانواده تعریف شده است. خدمات موسسه مانند خدمات مراکز شبانه روزی که افراد مقیم در آنها خدمات توانبخشی و مراقبتی دریافت می‌کنند. بالغ بر ۵۱ هزار نفر اعم از سالمندان، افراد دارای بیماری روان مزمن، معلولیت جسمی، حرکتی و هوشی و رشدی در مراکز خدمات دریافت می کنند و عمدتا دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید هستند که امکان مراقبت و نگهداری آنها در خانواده‌ها وجود ندارد یا فاقد سرپرست موثر یا بی سرپرست هستند.

سراج با تقسیم بندی خدمات توانبخشی بهزیستی در قالب خدمات نظام مبتنی بر موسسات و فراموسسه ای افزود: گاهی پرستاران و مراقبان به منازل افراد دارای معلولیت مراجعه می کنند و خدمات را آنجا ارائه می‌دهند مانند تیم های سیاری که در قالب توانبخشی مراقبتی و خدمات توانبخشی در منزل و مراقبت در منزل فعالیت دارند که بالغ بر ۲۵ هزار نفر این خدمات را دریافت می کنند.

او ادامه داد: همچنین خدماتی در قالب خدمات مستمر وجود دارد که کمک هزینه معیشت و مستمری هایی در قالب آن پرداخت می‌شود و بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند و در قالب حق پرستاری مبتنی بر ماده هفت قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، حدود ۵۸ هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند. این برنامه با رویکرد برنامه های خانواده های محور است که افراد به سمت مراکز شبانه روزی حمایت نشوند و در محیط خانه از آنها حمایت شود.

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی با تقسیم بندی فعالیت‌های این دفتر به چهار فعالیت شاخص شامل فعالیت‌های مقابله با کرونا، فعالیت‌های حق پرستاری و مددکاری، فعالیت‌های کمک هزینه معیشت و کوچک سازی و معرفی الگوهای مراقبتی های جدید، گفت: درباره کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری در سال ۹۹ رشد قابل ملاحظه ای در این فعالیت داشتیم. کمک هزینه حق پرستاری در دو بخش کمک هزینه حق پرستاری برای فرد دارای معلولیت در خانواده و کمک هزینه حق پرستاری برای افراد دارای آسیب نخاعی است.

سراج ادامه داد: در سال ۹۸، ۱۲ هزار نفر تحت پوشش برنامه حق پرستاری بودند که در پایان سال ۹۹ به ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش پیدار کرده است. در سال ۹۸، سرانه ماهانه ۲۵۰ هزار تومان بود که در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزار تومان رسیده و از نظر کمی رشد ۱۶۰ درصدی داشته است. هدفگذاری ما این است که افراد تحت پوشش این برنامه را به ۳۲ هزار نفر برسانیم و اطلاعات افراد حائز شرایط دریافت حق پرستاری را در ماه های نخست سال به ۳۲ هزار نفر خواهیم رساند.

او خاطر نشان کرد: در بحث ضایعه نخاعی در سال ۹۸، ۲۶ هزار و ۲۰ نفر تحت پوشش بوده که اکنون به ۲۷ هزار و ۳۲۰ نفر رسیده است. سرانه پرداختی به آنها در سال ۹۸، ۵۵۴ هزار تومان بوده که اکنون به ۶۱۰ هزار تومان رسیده است. نکته قابل تامل این است که در بحث افراد دارای آسیب نخاعی پشت نوبت نداریم و اگر در طول سال افراد جدیدی بر اثر حوادث و تصادف جدیدا پرونده تشکیل دهند، هر سه ماه پرونده ها بازبینی می شوند و تحت پوشش قرار می گیرند.

سراج تاکید کرد: برنامه های خانواده محور بهزیستی از برنامه های شبانه روزی پیشی گرفته است. اکنون ۵۸ هزار نفر تحت پوشش برنامه های خانواده محور بهزیستی هستند که حق پرستاری و مددکاری است که این آمار در سال ۹۸، ۳۸ هزار نفر بوده است بنابراین راهبردی که در ۹۹ طراحی شده به برنامه های خانواده محور توجه داشته تا هزینه تمام شده به خانواده ها پرداخت شود.

نظر شما