ابتلای دو نفر به کرونا پس از دریافت دوز دوم واکسن

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۱۸:۲۰:۵۲
کد خبر: ۱۱۶۸۹۹۹
ابتلای دو نفر به کرونا پس از دریافت دوز دوم واکسن
نتیجه تست کرونا دو زن واکسینه شده در آمریکا که یکی از آنها واکسن فایزر و دیگری واکسن مدرنا را دریافت کرده بودند، مثبت اعلام شد. هر دو فرد واکسینه شده دوز دوم واکسن را تزریق کرده بودند که درگیر نوع خفیف کووید-۱۹ شدند.

به گزارش برنا؛ واکسیناسیون گسترده برای مبارزه با کرونا در سراسر جهان آغاز شده است. هرگز انتظار نمی‌رفت که واکسیناسیون بتواند ۱۰۰ درصد از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند. بی‌شک ابتلای این دو نفر ضعف واکسن‌‌های تولید شده برای کرونا را تایید نمی‌‌کند، اما نشان می‌دهد جهان کماکان با این ویروس درگیر خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد این دو نفر دچار نوع خفیف کرونا شده‌اند و این احتمال وجود دارد که واکسیناسیون از این بابت به آنها کمک کرده باشد. برخی متخصصان نگران هستند که افراد واکسینه شده بیشتری نیز ممکن است بعد از دریافت واکسن به همین شکل به بیماری کرونا مبتلا شده باشند ولی از آن بی‌اطلاع باشند و دیگران را آلوده کنند.

محققان برای بررسی این موضوع وضعیت سلامت کارکنان و دانشجویان دانشگاه راکفلر ایالات متحده را زیر نظر قرار دادند. از بین شرکت کنندگان در این بررسی، ۴۰۰ نفر واکسینه شده و نزدیک به ۱۵۰۰ داوطلب دیگر واکسن کرونا دریافت نکرده بودند. محققان تست کرونا این افراد را مورد بررسی دقیق قرار دادند.

از بین افرادی که واکسن را دریافت کرده بودند، نتیجه تست کرونا دو نفر مثبت شد. یکی از آنها خانمی ۶۵ ساله بود که ۳۶ روز قبل دوز دوم واکسن را تزریق کرده بود.

نفر دوم نیز دوز دوم واکسن را ۱۹ روز قبل از انکه نتیجه تست کرونا مثبت شود، تزریق کرده بود. پژوهشگران می‌گویند احتمالا بیمار اول به کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده است. وقتی دو سویه مختلف ویروس یکسان میزبان را آلوده کنند، چنین اتفاقی می‌افتد.

برخی شرکت‌های تولید واکسن همچون فایزر از تزریق دوز سوم خبر داده است تا با گونه‌های جدید ویروس کرونا مبارزه کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که دوز دوم واکسن فعلی اثربخشی لازم را در مقابل گونه B.1.351 آفریقای جنوبی کرونا ندارد.

به علاوه محققان بر این باور هستند که واکسیناسیون گسترده و سریع همه مردم جهان می‌تواند به عنوان راهکاری برای عدم گسترش بیماری کمک کند. در نتیجه محققان می‌گویند کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده، انگلستان و استرالیا باید اطمینان حاصل کنند که کشورهای فقیر نیز به واکسیناسیون گسترده دسترسی داشته باشند تا بیماری ریشه کن شود.

نظر شما