مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مطرح کرد:

احتمال بروز سیلاب های مخرب در کشور/ توجه به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم توسعه

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۵:۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۳۱۱۲
احتمال بروز سیلاب های مخرب در کشور/ توجه به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم توسعه
ابوالقاسم حسین‌پور گفت: تغییرات اقلیم در کشور ما و شرایط اقلیمی متاثر از پدیده‌های جهانی آب و هوا است. در حین وقوع شرایط خشکسالی احتمال بروز سیل‌های مخرب وجود دارد و در هر شرایطی باید آمادگی وجود داشته باشد تا با رویکرد پیشگیرانه بتوان سیل را مدیریت کرد.

به گزارش برنا؛ هنوز افکار عمومی سیل عظیم نوروز 98 را از یاد نبرده است. سیل در آن سال باعث بروز خسارت‌های متعدد در کشور شد. هرچند بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست بروز پدیده سیلاب را تغییر اقلیم دانستند. در روزهای اخیر هم سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران، رعدوبرق و وزش باد از احتمال وقوع سیل در ۶ استان کشور خبر داد. این در حالی است که کشور شاهد خشکسالی  و کاهش بیش از پیش بارندگی هستیم.

کاهش 90 درصد بارندگی در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور

ابوالقاسم حسین پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره طغیان سیل  به خبرنگار برنا گفت:  شرایط فعلی کشور از لحاظ اقلیمی با خشکسالی مواجه است و شاهد کاهش 40 درصد بارندگی در کشور هستیم.

او افزود: در برخی از استان‌ها به ویژه در جنوب و جنوب شرق کشور کاهش بارندگی‌های بیش از 90 درصد می رسد.

احتمال بروز سیلاب‌های مخرب در کشور

 حسین پور گفت: تغییرات اقلیم در کشور ما و شرایط اقلیمی متاثر از پدیده‌های جهانی آب و هوا است. در حین وقوع شرایط خشکسالی احتمال بروز سیل‌های مخرب وجود دارد و در هر شرایطی باید آمادگی وجود داشته باشد تا با رویکرد پیشگیرانه بتوان سیل  را مدیریت کرد.

سیل و خشکسالی دو روی یک سکه

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: اگرچه سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند. هر دوی این اقدامات نیازمند مدیریت توامان است تا راهکار مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری و آبخوانداری بالادست را مدیریت کنند.

تغییرات در دامنه بارش‌ها به شکل سالانه و فصلی

 مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: هر ساله دامنه تغییرات بارش‌ها به شکل فصلی با نوسانات متعدد همراه بوده و حلقه واسطه سیل، خشکسالی و اقدامات توامان با رویکرد پیشگیرانه مدیریت است.

او افزود: می‌توان از ظرفیت آبخیزداری و آبخوانداری استفاده کرد.

 حسین پور تاکید کرد: با کمترین تنش و حداقل خسارت می‌توان اقداماتی انجام داد تا حداکثر استفاده از بارش‌ها را داشته باشیم. طی سال‌های اخیر برنامه‌ها در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری در کشور  و تامین منابع از صندوق توسعه ملی قوت گرفته است اما هم اکنون منابع و تبصره‌های بودجه را ضمن تاکید بر بهره‌برداری با مشارکت مردم و نهادهای خیرین انجام داد.

تاثیر مثبت آبخوانداری و آبخیزداری در کاهش وقوع سیلاب/ مهار سیل با پوشش آبخوانداری و آبخیزداری

او درباره کم و کیف وقوع سیل و مهار آن نیز تصریح کرد: اگر محیط در پوشش آبخوانداری و آبخیزداری قرار بگیرد عملیات اجرایی بر حد کفایت انجام شده در دوره بازگشت طراحی سیل مهار می‌شود.

حسین پور افزود: اجرای آبخیزداری و تاثیرات آن بر روی کاهش سیل نشان می‌دهد که حوزه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در 33 درصد موارد از بروز سیلاب‌های مخرب پیشگیری می کند و در 67 درصد مابقی هم تمامی فاکتورهای مرتبط با سیل با تاثیرگذاری مثبت کاهش یافته است.

توجه به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: باید تمامی حوزه‌های آبخیز کشور تحت پوشش فعالیت‌های کاهش آبخیزداری و آبخوانداری قرار بگیرند. در برنامه هفتم توسعه موضوع آبخیزداری و آبخوانداری متناسب با نیاز کشور و متناسب با مسائل خشکسالی کم  آبی و متناسب با مواقع  بارش است.

حسین پور در پایان بیان کرد: برای پیشگیری از وقوع سیل باید بر روی کاهش خطر در حوزه‌های آبخیز فعالیت کرد  و از سوی دیگر تاب آوری مناطق را افزایش داد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما