مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد:

افزایش تراز دریاچه ارومیه در گروه اختصاص حق آبه

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۲:۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۱۷۳۴۸۹
افزایش تراز دریاچه ارومیه در گروه اختصاص حق آبه
مسعود تجریشی با انتقاد از تخصیص نیافتن حق‌آبه دریاچه ارومیه، گفت: اگر این حق‌آبه اختصاص نیابد، تراز دریاچه ارومیه کاهش می‌یابد.

به گزارش برنا؛ مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و کاهش تراز آن در فصل گرما طبیعی است، گفت: همه ساله این کاهش تراز در دریاچه از اواخر خردادماه رخ می‌داد ولی متاسفانه به دلیل واریز نشدن حق آبه آن، امسال از فروردین ماه شاهد کاهش تراز دریاچه ارومیه هستیم.

او با بیان اینکه بارش‌های امسال در منطقه نسبت به میانگین تنها ۹ درصد کاهش یافته است، افزود: ذخایر آب در پشت‌ سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارد ولی جای هیچ نگرانی نیست.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه ذخیره ۹۶۶ میلیون متر مکعبی برای سدهای حوضه دریاچه ارومیه طی سال جاری پیش بینی شده بود، اظهار کرد: ذخایر این سدها هم اکنون به بیش از یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون متر مکعب رسیده است؛ اینکه چرا حق آبه دریاچه ارومیه از سدها رهاسازی نشده است، جای سوال دارد.

او همچنین با اشاره به پیشرفت ۹۶ درصدی طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: این طرح‌ها تا پایان دولت به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکر دریاچه ارومیه خواهد کرد؛ اما این توجیهی برای اختصاص نیافتن حق آبه دریاچه ارومیه نمی‌تواند باشد.

هرچند طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده و این طرح‌های مهم تا پایان دولت با حضور رییس جمهوری افتتاح خواهند شد ولی قطع یقین با نیم نگاهی به هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریالی دولت در بحث احیای دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده در این راستا، افزایش تراز حدود یک و نیم متری نگین آبی آذربایجان نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن با وجود کاهش چشمگیر  بارندگی‌ها به هیچ وجه اتفاقی نیست و نشان از توجه ویژه دولت به این موضوع زیست محیطی دارد.

دولت روحانی مصمم است تا پایان دولت کارنامه موفقی از احیای دریاچه ارومیه به مردم منطقه تقدیم کند و همواره خاطره خوبی از خود برای مردم آذربایجان بر جای بگذارد.

کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از هفت برابر افزایش داشته است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایرنا

نظر شما