دین پرست معاون وزیر کشور و دبیرقرارگاه عملیاتی خبر داد:

اعلام جدیدترین رتبه بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ ابلاغ بیش از ۴۰ هزار مورد تذکر یا معرفی به مراجع قضایی/ ثبت بیش از ۵ هزار و دویست مورد پلمب

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ - ۱۵:۳۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۷۴۴۴۹
اعلام جدیدترین رتبه بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ ابلاغ بیش از ۴۰ هزار مورد تذکر یا معرفی به مراجع قضایی/ ثبت بیش از ۵ هزار و دویست مورد پلمب
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، ضمن اعلام جدیدترین گزارش از رده بندی استان ها در اجرای پروتکل های بهداشتی، از پلمب۵۲۰۲ واحد به خاطر عدم رعایت پروتکل ها در نتیجه بازرسی تیم های نظارتی بهداشت خبر داد.

به گزارش برنا؛ معاون توسعه منطقه ای وزارت کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، آخرین وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح استانهای کشور، در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت ماه را اعلام کرد.

دین پرست خاطر نشان کرد: در بازه زمانی یاد شده، بر اساس گزارش وزارت بهداشت، رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح چهار استان آذربایجان غربی، چهارمحال وبختیاری، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بین ۳۳ تا  ۴۸ درصد بوده است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، افزود: در همین مدت، رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح ۱۰ استان آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کردستان، گیلان، گلستان، لرستان، همدان، مرکزی و مازندران بین ۴۹ تا  ۵۸ درصد بوده است.

معاون توسعه منطقه ای وزیر کشور، ۱۰ استانی که رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح آنها در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت ماه بین ۵۹ تا  ۶۵ درصد، ثبت شده است را شامل؛ اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قم، کرمانشاه، کرمان و هرمزگان بر شمرد.

دین پرست، رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح ۷ استان اردبیل، ایلام، تهران، زنجان، سمنان، قزوین و یزد را در همین بازه زمانی بین ۶۶ تا ۷۸  درصد اعلام کرد.

دبیر قرارگاه خاطر نشان کرد: از مقایسه وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح استان های کشور در دو بازه زمانی  ۱۸ تا ۲۵  فروردین و  ۱ تا ۸ اردیبهشت ما، شاهد برخی تغییرات در رتبه بندی استانها هستیم.

دین پرست در تحلیل رده بندی جدید استان ها در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی اضافه کرد: در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت، شاهد حذف پایین ترین سطح بندی استانها در رعایت پروتکل های بهداشتی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین هستیم که به معنای خروج دو استان ایلام و سیستان وبلوچستان از دامنه فوق است. البته استان سیستان وبلوچستان، کماکان درپایین ترین سطح از رعایت پروتکل های بهداشتی درکشور (۳۳ تا ۴۸ درصد) قراردارد، اما استان ایلام با جهش چشمگیر، به گروه استانهایی که بالاترین سطح رعایت پروتکل ها (۶۶ تا ۷۸ درصد) دارند، پیوسته است.

دبیر قرارگاه عملیاتی افزود: استانهای آذربایجان غربی، چهارمحال وبختیاری و کهگیلویه وبویراحمد که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها، در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه، بین ۳۳ تا ۵۵ درصد بود، در دوره زمانی ۱ تا ۸ اردیبهشت، در گروه استانهایی قرارگفته اند که رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح آنها بین ۳۳ تا ۴۷ درصد بوده که نشان از ثابت بودن وضعیت وحتی تنزل میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از این استانها دارد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه؛ استانهای زنجان، تهران، سمنان و یزد، همچون دوره مورد بررسی قبلی، کماکان در بین استان هایی قرار دارند که دارای بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، گفت: دو استان اردبیل و قزوین که در دوره قبل در گروه استان های با درصد رعایت ۳۳ تا ۵۵ دستورالعمل های بهداشتی بودند، در این بازه زمانی در کنار استانهای دارای بالاترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی قرارگرفته اند.  

دین پرست تصریح کرد: این همه درحالیست که سطح موردانتظار از اجرای پروتکل های بهداشتی، برای مهاربیماری وخروج از موج چهارم،حداقل ۹۰ درصد می باشد.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در فراز دیگری از گفتگوی خود با پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، با اعلام آخرین وضعیت کشوری نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی ها در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت، گفت: در این مدت، از مجموع تعداد کل ۳۵۷۷۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع، عرضه وفروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی، تعداد ۳۱۰۰۳۳ واحد، یعنی قریب به ۹ درصد کل واحدها به صورت میدانی بازرسی شده اند که در نتیجه این بازرسی ها؛ ۴۰۴۲۲ مورد منجر به دادن تذکر ومعرفی به مراجع قضایی گردیده و ۵۲۰۲ مورد نیز پلمب صورت پذیرفته است.

دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان اعلام نمود، از آنجایی که به موجب مفاد بند ۴ سیزدهمین جلسه قرارگاه عملیاتی که در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ برگزار و مصوبات آن از سوی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ابلاغ شده است، مقرر گردید که وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی؛ با تکیه بر اختیارات و مسئولیت های قانونی خود و بویژه کمیته عالی نظارت، ضمن انجام تکالیف و وظایف قانونی مربوطه، گزارشات هفتگی مربوط به آخرین تحولات مربوط به دوحوزه "وضعیت اجرای

پروتکل های بهداشتی در کشور درمقابله با ویروس کرونا" و همچنین" وضعیت کووید- ۱۹" در سراسر کشور را در مقایسه با هفته قبل به همراه مصادیق دقیق تخلفات و تعلل بخش های مختلف در سطح کشور، به قرارگاه عملیاتی منعکس نماید که قطعاً روند اعلامی؛ بعنوان مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا، درمهار این بیماری محسوب خواهد شد،

لذا این قرارگاه در انتظار اعلام مصادیق دقیق تخلفات وتعلل بخش های مختلف در سطح کشور، از سوی وزارت بهداشت و کمیته عالی نظارت،  برای بررسی و برخورد قانونی با تعلل کنندگان و متخلفین است.

نظر شما