در استان سمنان رخ داد؛

تولد اولین کُرّه گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۳:۴۲:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۳۳۳۳
تولد اولین کُرّه گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: اولین کُرّه گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان متولد شد و به زودی کره های گورخر دیگر متولد می‌شود.

به گزارش برنا؛ امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: همزمان با روز جهانی تنوع زیستی پس از ۱۱ ماه انتظار اولین کره گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر واقع در شهرستان گرمسار استان سمنان متولد شد.

گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.

گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.

طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.

عبدوس در ادامه بیان کرد: زمانی که تصمیم به رهاسازی همه گورخرهای ماده آبستن به همراه یک نر نابالغ در طبیعت پارک ملی کویر گرفته شد بسیاری از دوستداران محیط زیست نگران خروج گورخرها از پارک و حرکت‌شان به سمت زادگاه اولیه خود یعنی پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان بودند اما با تمهیدات انجام شده برای پیشگیری از این اتفاق، اکنون تلاش‌ها به نتیجه رسید.

او بیان کرد: در اولین اقدام از ۲ سال پیش مکان سایت نگهداری گورخرها که در گذشته در نقطه ای دوردست انتخاب شده بود به کنار پاسگاه سنگفرش شاه عباسی منتقل و  یک سایت تکثیر مجهز  در این مکان ساخته شد.

عبدوس افزود: سایت تکثیر گورخر با امکاناتی مانند هشت فضای جداگانه برای جداسازی، راهروی ایمن برای جابجایی بین فضاها، آبشخورها و وان‌های تغذیه، گیت‌های مقیدسازی و فضای مسقف که هیچیک در سایت قبلی وجود نداشت، تجهیز شد.

او تصریح کرد: برای انتقال گورخرها از سایت قدیم به سایت تکثیر، یک تریلر کاروان حمل گورخر به ایمن ترین شکل ممکن ساخته شد.

او خاطرنشان کرد: در اطراف سایت تکثیر به همت محیطبانان چند آبشخور ساخته شد و ابتدا ۲ راس از ماده‌های آبستن برای آزمایش رهاسازی شدند که  ۲ هفته در طبیعت رها بودند و هر روز برای شرب و تغذیه به کنار سایت می‌آمدند و ضمن اینکه از طریق راهروی تعبیه شده در سایت حتی برای تغذیه به جایگاه قبلی خود در داخل سایت هم بازمی‌گشتند.

 عبدوس اضافه کرد: در یکی از روزهایی که گورخرهای رها شده در داخل جایگاه بودند در را بسته و چند روز بعد در اواخر آبان ماه گله متشکل از پنج ماده آبستن و یک نر نابالغ با هم رهاسازی شدند تا اولین گله گورخر آزاد در پارک ملی کویر را تشکیل دهند و  از آن روز تا کنون محیط بانان این گله را هر روز رصد کردند تا در این روزها شاهد زایمان موفق اولین نوزاد متولد طبیعت باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان یادآور شد: تعدادی زایمان پیش از این در محیط محصور قبلی هم اتفاق افتاده بود اما درصد موفقیت زایمان‌ها  در اسارت به مراتب کمتر از طبیعت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز