فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران مطرح کرد:

ارجاع پرونده های عاملین آتش سوزی به مراجع قضایی/ ۲۵ هکتار از اراضی استان تهران از ابتدای سال طعمه حریق شدند/ هشدار برای نابودی برخی گونه های گیاهی

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۴:۲۲:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۷۳۸۱
ارجاع پرونده های عاملین آتش سوزی به مراجع قضایی/ ۲۵ هکتار از اراضی استان تهران از ابتدای سال طعمه حریق شدند/ هشدار برای نابودی برخی گونه های گیاهی
فرهاد زندی گفت: تاکنون در مراتع و جنگل‌های استان تهران در مجموع حدود 25 هکتار و 11 مورد حریق اتفاق افتاده است که عمده گونه‌های گیاهی در این اقدام تحت آسیب قرار گرفته اند.

به گزارش برنا؛ هر ساله در فصول بهار و تابستان در جنگل‌ها و مراتع کشور شاهد بروز آتش سوزی‌های گسترده هستیم. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مراتع و جنگل‌های کشور به دلیل عوامل انسانی تحت حریق قرار می‌گیرند باید بتوان در زمینه ارتقای فرهنگی جامعه و نحوه رفتار با طبیعت اقدامات مناسب را  در دستور کار قرار داد.  

فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به خبرنگار برنا گفت: با توجه به آتش سوزی‌های سال‌های گذشته در وضعیت کنونی تیم‌ها واکنش سریع ساماندهی و تمامی واحدهای اجرایی استان تهران تشکیل و در صورت بروز حریق احتمالی بتوان به موقع به محل مراجعه و با حریق مقابله می‌شود.

 او افزود: آتش سوزی‌ها در اردیبهشت و خرداد سال جاری در مراتع استان تهران 11 مورد و 25 هکتار بوده که عمده آتش سوزی‌ها در پارک ملی سرخه حصار رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای حریق خریداری شده است. 

او درباره آموزش‌ها برای شوراهای روستایی برای دفع حریق گفت: آموزش‌ها و کلاس‌های متعدد برای این افراد اختصاص داده شده است. اطلاع‌رسانی و بنرها نصب  و هشدارهای لازم در بنرها درج شده است.

به گفته این مقام مسئول ماشین‌های آتش نشانی به محل‌ها اعزام و در مواقع ضروری جلوگیری از پیشرفت حریق انجام شده است.  در مهار حریق از همیاران استفاده و کانون‌های حریق شناسایی شده تا نقاط در معرض خطر روزانه پایش و مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت بروز حریق بتوان با آن مقابله کرد.

زندی درباره عقوبت خاطیان در ایجاد حریق نیز تاکید کرد: عوامل انسانی شناسایی و پرونده آنها به مراجع قضائی ارسال شده است. این در حالی است که بسیاری از افراد به رغم برافروختن آتش از عواقب کار خود مطلع نیستند. اغلب عوامل انسانی در برافروختن آتش عمدی نیست. برای مثال برخی از گردشگران در منطقه حاضر شده و بعد از خروج از طبیعت اقدام به خاموش کردن آتش نکرده و همین امر باعث بروز حریق در جنگل شده است.

او با اشاره به عواقب افراد خاطی در برافروختن آتش و خسارت در محیط زیست افزود: پرونده این افراد شناسایی و به مراجع قضائی معرفی و مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران درباره گونه‌های در معرض خطر بر اثر بروز حریق نیز تاکید کرد: تاکنون در مراتع و جنگل‌های استان تهران  در مجموع 25 هکتار در 11 مورد حریق اتفاق افتاده است. عمده گونه‌های گیاهی در این اقدام تحت آسیب قرار می‌گیرند.

او افزود: در سال‌های گذشته هم در فصل بهار و تابستان شاهد بروز آتش بودیم.  درختچه‌ها و درخت‌ها  در نقاط تحت آسیب  آبیاری می‌شوند و در آینده طرح‌هایی لحاظ شده تا در صورت عدم خود پالایی طبیعت امیدواریم طرح‌های بذرپاشی را در دستور کار قرار دهیمگ

زندی با اشاره به افزایش دما و احتمال بروز حریق در برخی از مراتع و جنگل‌های کشور گفت:  در این فصل سال احتمال  بروز حریق با عوامل انسانی همچون رهاسازی بطری، پسماند و ...  افزایش پیدا می کند.

به گفته او گونه‌های جانوری خاصی نیز در این حریق‌ها تحت آسیب قرار نگرفته‌اند.

این مقام مسئول تاکید کرد: گشت و پایش‌ها  برای حفاظت از اراضی افزایش یافته که در این اقدام زباله، پسماند، قوطی پلاستیک، فلزی و ... جمع آوری و دقت نظری بیشتری اعمال می شود تا بتوان به شکل مطلوب از جنگل‌ها و مراتع حفاظت کرد.

//انتهای پیام:۳

نظر شما