عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران:

شورای شهر جای سیاسی بازی نیست/شورای شهر ششم تکلیف ۷۰ هزار پرسنل شهرداری را مشخص کند/دولت باید از تهران خارج شود

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۵:۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۸۹۲۸۹
شورای شهر جای سیاسی بازی نیست/شورای شهر ششم تکلیف ۷۰ هزار پرسنل شهرداری را مشخص کند/دولت باید از تهران خارج شود
محمدمهدی تندگویان گفت: متاسفانه یکی از معایب همه دوره‌ها شورای شهر سیاسی بودن و انتخاب شهردار سیاسی است، شهرداری که بعدا تمایل به رئیس جمهور شدن دارد بنابراین باید جلوی سیاسی بازی در شورای شهر و شهرداری را گرفت و بر ارائه خدمات عمومی تمرکز کرد.

به گزارش برنا؛ محمدمهدی تندگویان، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه ایجاد درآمد پایدار در همه بخش‌های قابل امکان باید در دستور کار شورای شهر آتی باشد، گفت: شورای شهر پنجم مدعی بود از خام فروشی و تراکم فروشی شهر جلوگیری کرده است اما عملا این اتفاق نیفتاده است درحالی که وقتی در دولت می‌گوییم نفت برای فروش نداریم یعنی باید به سمت درآمدهای غیرنفتی برویم تا کسری درآمد بودجه جبران شود بنابراین ایجاد درآمدهای پایدار که باید در دستور کار شوراهای پیشین قرار می‌گرفت، در شورای شهر آتی نیز باید در اولویت قرار گیرد چرا که جزء اولین اولویت‌های یک شهر است.

او افزود: بارها تاکید کردم درآمدهای پایدار شهری شامل عوارض، مالیات و کلیه پرداختی‌های قانونی مردم نمی‌شود چرا که آنها جزء قوانین الزامی پرداخت شهروندان است اما تبدیل زباله به ارزش افزوده، درآمدهای حاصل از تبلیغات شهری، نهادها و شرکت‌ها، دارایی‌های شهرداری مانند شهروند، فرهنگسراها، مناطق ویژه، گردشگری و... درآمدهای پایدار شهری محسوب می‌شود که متاسفانه کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته است برای مثال شهر آفتاب که با هزینه هنگفتی تعبیه شد، مشخص نیست درآمد آن کجا صرف می‌شود درواقع به نظر می‌رسد مدیریت مناسبی صورت نگرفته است.

تندگویان با اشاره به اینکه شورای شهر فعلی درمقابل جلوگیری از ساخت بزرگراه‌ها، حمل و نقل عمومی را توسعه نداده است، تصریح کرد: شورای شهر فعلی مدعی است، جلوی توسعه شبکه‌های بزرگراهی و اتوبان سازی را در راستای جلوگیری از خودرو و تبدیل شهر به شهری انسان محور گرفته است اما سوال اساسی اینجاست اگر این پروژه‌های بزرگ تعطیل شده چه مقدار ظرفیت و امکانات حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است؟ براساس استاندارهای جهانی فاصله دسترسی مردم به ایستگاه‌های مترو نباید به گونه‌ای باشد که مجبور شوند برای دسترسی به آن از وسیه حمل و نقل عمومی دیگر استفاده کنند اما ما همچنان به دلیل گستردگی تهران مشکل داریم و برای رفع این معضل کار خاصی انجام ندادیم از طرفی برای دیگر وسایل حمل و نقل عمومی هم کار خاصی انجام ندادیم برای مثال باید اتوبوس‌ها را به سمت انرژی پاک یعنی ریلی و برقی می‌بردیم اما هیچکدام از این کارها انجام نشده است در حالی که یکی از مشکلات اساسی شهر تهران است.

این عضو سابق شورای شهر با تاکید بر اینکه شورای شهر آتی باید تکلیف حضور دولت در تهران را مشخص کند، گفت: یکی از مشکلات اساسی در شهر تهران، حضور دولت و نهادهای وابسته آن در شهر است که باعث شده بخش زیادی از شهر اشغال شود و برای مردم دردسرهایی چون ترافیک ایجاد شود بنابراین شورای شهر آتی باید تکلیف حضور دولت را مشخص کند چون دولت بابت حضور خود در شهرعوارضی پرداخت نمی‌کند و پولی نصیب مردم که از حضور آن آسیب می‌بینند، نمی‌شود.

او ادامه داد: کشورهای توسعه یافته یا پایتخت دولتی ایجاد کردند یا در کنار شهر، یک سایت دولت ایجاد کردند و تمام ساختمان‌های دولتی و نهادهای وابسته به آن را به این سایت منتقل کردند در ایران هم اگر تمام ساختمان‌های دولتی به فروش برسند با پول آن می‌توان در نزدیک شهر و حاشیه آن، یک سایت دولتی ایجاد کرد تا هم تکلیف دولت و کارمندان آن و هم تکلیف مردم مشخص شود یعنی علی رغم اینکه ترافیکی در شهر ایجاد نمی‌شود، مردم می‌توانند در یک سفر یک روزه تمام امور اداری خود را انجام دهند و مشکلشان برطرف شود.

تندگویان در ادامه گفت: به اعتقاد من حتی می‌تواند با بلندمرتبه سازی، تمام وزارتخانه‌ها را در یک ساختمان تجمیع کرد تا مراجعه کننده‌ای که با سه وزارتخانه کار دارد، در یک روز کارهای خود را انجام دهد بنابراین تعیین تکلیف حضور دولت در تهران از کارهای مهمی‌ست که باید در دستور کار قرار گیرد.

این عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به لزوم رسیدگی به بافت‌های فرسوده بیان کرد: مشکل ما در شهر تهران این است که مردم آرزو دارند به مناطق 1، 2 و 3 تهران بروند و این مسئله یک آسیب است که پیرو بهم ریختگی بافت‌ها در مناطق شهری به وجود آمده است بنابراین باید بافت‌های فرسوده شهری و مناطق جنوبی را تغییر دهیم.

او افزود: هیچوقت متوجه نشدم چرا همه مخالف بلندمرتبه سازی هستند درحالی که اگر یک منطقه کاملا فرسوده را با امتیازبندی به مالکین حاضر، بلندمرتبه سازی کنیم یعنی یک برج 100 طبقه که در آن بیمارستان، مدرسه، فروشگاه و... وجود داشته باشد را بسازیم مشاهده می‌کنیم مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد یعنی وقتی مردم ببینند منطقه‌شان استاندارد، ایمن و مناسب است دیگر به مناطق دیگر نمی‌روند حتی اگر خودمان بودجه این کار را نداریم، می‌توانیم از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم البته تاکید بنده بر بلندمرتبه سازی استاندارد است نه برج سازی‌های اطراف دریاچه چیتگر و منطقه 20 که از اصول استاندارد بهره مند نیستند.

تندگویان با تاکید بر ایجاد سامانه شفافیت گفت: یکی از تکالیف شورای شهر ششم، شفاف سازی واقعی میزان دارایی‌های شهرداری اعم از املاک، نهادها، شرکت‌ها، تبلیغات شهری و... است درواقع همه دارایی‌ها باید در یک سامانه شفافیت قرار گیرد تا مردم میزان درآمد شهرداری و شورای شهر را بدانند چون تمام این دارایی‌ها متعلق به مردم است و اگر جزئیات آن را ندانند، نمی‌توانند پاسخ خواهی مناسب داشته باشند.

این عضو سابق شورای شهر تهران در انتقاد از تعداد پرسنل شهرداری اظهار کرد: درخصوص وضعیت پرسنل شهرداری باید پایش جامعی صورت گیرد. براساس اخبار اعلام شده 70 هزار نفر در شهرداری تهران، شرکت‌ها و نهادهای آن مشغول به کار هستند که اگر این رقم درست باشد بسیار رقم بالایی‌ست و بودجه بسیار زیادی صرف آنها می‌شوند البته ممکن است بخشی از این تعداد غیرواقعی نیز باشند بنابراین عدد و رقم نیروی انسانی باید در دستور کار شورای ششم قرار گیرد و فکر اساسی درجهت تعدیل آن شود.

او با تاکید بر لزوم ایجاد سامانه شفافیت برای کمیسیون‌ها گفت: یکی دیگر از کارهایی که باید در دستور کار شورای ششم قرار گیرد، ایجاد سامانه شفاف سازی کمسیون ماده 5، ماده 100 و باغات است درواقع کلیه اقدامات، قراردادها، مصوبات و آرای این کمسیون‌ها باید در سامانه شفایت بارگذاری شود تا همه مردم بتواند مشاهده کنند.

تندگویان در انتقاد از سیاسی بازی در شورای شهر بیان کرد: شورای شهر جای سیاسی نیست و همانطور که از نام آنها مشخص است، شورای شهر و شهرداری مسئولیت خدمات دهی عمومی در شهر را برعهده دارند یعنی مسئول جمع آوری زباله‌های مردم، نگه داری معابر، پارک‌ها و... هستند بنابراین نگرش سیاسی در آنها جایگاهی ندارد.

او ادامه داد: متاسفانه یکی از معایب همه دوره‌ها شورای شهر سیاسی بودن و انتخاب شهردار سیاسی است، شهرداری که بعدا تمایل به رئیس جمهور شدن دارد بنابراین باید جلوی سیاسی بازی در شورای شهر و شهرداری را گرفت و بر ارائه خدمات عمومی تمرکز کرد.

این عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه دارایی‌های شهردار تهران باید ثبت شود، گفت: اگر شورای ششم مدعی خدمت به مردم است باید دارایی‌های شهردار تهران و شهرداران مناطق را در سامانه شفافیت ثبت کند یعنی کلیه اموال و دارایی‌ها قبل خدمت و بعد از خدمت یک شهردار باید به صورت کاملا شفاف در دسترس مردم باشد تا مشخص شود میزان دارایی‌های فرد چقدر بوده و به چقدر رسیده است.

تندگویان با تاکید بر آموزش شهروندی بیان کرد: متاسفانه شهروندان ما به بلوغ نرسیدند تا بتوانند به درستی مطالبات خود را درخواست کنند بنابراین شورای شهر و شهرداری‌ها باید بستر آموزشی مناسب را جهت آموزش حقوق شهروندی، حقوق ساخت و ساز و... را فراهم کنند تا هر شهروند دوره آموزشی کامل بگذراند و با حق و حقوق خود آشنا شود و پیرو آن جلوی رانت‌ها گرفته شود.

//انتهای پیام:۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز