چه گروه هایی بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند؟

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۸:۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۱۹۵۹۹۴
چه گروه هایی بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند؟
دکتری تخصصی تغذیه با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود، گفت: زنان در دوران بارداری به دلیل شیردهی به نوزاد بخشی از دخایر کلسیم بدن خود را از دست می‌دهند، بنابراین بیش از مردان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

به گزارش برنا؛ خدیجه رحمانی در خصوص میزان مصرف کلسیم طبیعی به منظور پیشگیری از پوکی استخوان افزود: میزان مصرف در گروه‌های جمعیتی و سنی مختلف متفاوت است، اما به طور عام روزانه سه واحد از گروه شیر و لبنیات باید مصرف شود.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف مکمل خودسرانه یادآور شد: میزان مصرف مواد مغذی، ویتامین، پروتئین و... باید از طریق متخصصان تغذیه و رژیم درمانگر و پس از ارزیابی تغذیه‌ای و سنجش تراکمی مشخص شود.

رحمانی تاکید کرد: مصرف خودسرانه مکمل می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد. بنابراین پیش از مشورت با پزشکان متخصص به هیچ وجه مکمل مصرف نشود.

 

زنان قبل از یائسگی از مکمل کلسیم دی استفاده کنند

دکتری تخصصی تغذیه با بیان اینکه میانگین سن یائسگی ۵۰ سالگی است، گفت: ۵ سال قبل از این دوران (از سن ۴۵ سالگی) به منظور پیشگیری از پوکی استخوان و حفظ تراکم استخوانی باید روزانه یک عدد مکمل کلسیم دی مصرف شود.

وی ادامه داد: میزان هورمون استروژن که باعث ابقاء کلسیم در بافت‌های استخوانی می‌شود، پس از دوران یائسگی در زنان کاهش یافته و برداشت کلسیم از بافت‌های استخوانی افزایش می‌یابد.

رحمانی تصریح کرد: بنابراین توصیه می‌شود که زنان پنج سال قبل از یائسگی روزانه یک عدد مکمل کلسیم دی مصرف کنند. درغیر اینصورت با افزایش برداشت کلسیم از بافت‌های استخوانی، بدن در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مکمل در حقیقت به فاصله نیاز با میزان مصرف تعبیر شده و بنابراین در صورت استفاده از یک رژیم غذایی صحیح، به مکمل نیاز نخواهد بود. برخی از زنان هم با مصرف متعارف از گروه شیر و لبنیات نیاز بدن به کلسیم دی را تامین می‌کنند.

این رژیم درمانگر ادامه داد: نیاز بدن باید از طریق مواد غذایی طبیعی تامین شود، اما مصرف کلسیم دی در زنان قبل از دوران یائسگی، یک توصیه جهانی است.

دکتری تخصصی تغذیه  همچنین یادآور شد: سن یائسگی در زنان عمدتا از ۵۰ تا ۶۰ سالگی متغیر بوده و برخی از زنان نیز دچار یائسگی زودرس می‌شوند، بنابراین باتوجه به تاثیر ژنتیک بر این مساله، می‌توان آغاز مصرف این ویتامین را براساس سن یائسگی مادر نیز تعیین کرد.

به گزارش ایرنا، پوکی استخوان یا استئوپروز بیماری خاموشی است که استحکام استخوان ها را به تدریج از بین می برد، این بیماری را از آن جهت بیماری خاموش می نامند که تا زمانی که فرد دچار شکستگی استخوان یا مجبور به سنجش تراکم بافت استخوانی نشده باشد، هیچ علامت و نشانه به خصوصی ندارد.

بر اساس تخمین بنیاد بین المللی استئوپروز در حال حاضر ۲۲۰ میلیون نفر از زنان سراسر دنیا از پوکی استخوان رنج می‌برند و به طور کلی تخمین زده می‌شود که ۵۳ درصد زنان  یائسه، در یکی از نواحی لگن، کمر یا انتهای ساعد دچار پوکی استخوان هستند.

بر اساس مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۷ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان بالای ۵۰ سال در ایران دچار کمبود تراکم استخوان بوده و ۴.۶ افراد ۲۰ تا ۷۰ سال در ایران به پوکی استخوان در ستون فقرات مبتلا بوده و  همچنین از هر ۴ زن ایرانی بالای ۵۰ سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست. این در حالی است که آمارهای جهانی، فاصله معنی داری با آمار کشور ما دارد. در سرتاسر دنیا از هر ۳ زن، یک زن و از هر ۵ مرد یک مرد بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان هستند.

به گفته پزشکان پوکی استخوان به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود از جمله این عوامل افزایش سن فرد است که احتمال بروز پوکی استخوان را در افراد افزایش می دهد. در واقع بعد از ۳۰ سالگی به ازای هر ۱۰ سال بتدریج علائم کاهش توده استخوانی افزایش می یابد. جنس، یائسگی، سابقه فامیلی، وزن و اندازه استخوان، بیماری ها، مصرف داروها، عدم تحرک، سیگار کشیدن و کمبود کلسیم و ویتامین در مواد غذایی از دیگر دلایل ابتلا به پوکی استخوان است.

نظر شما