معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده:

مهارت خوب زیستن در نظام آموزشی از رویکردهای مهم دولت است

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۱۴:۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۳۰۳۱
مهارت خوب زیستن در نظام آموزشی از رویکردهای مهم دولت است
معصومه ابتکار توجه به بحث آموزش مهارت زندگی در نظام آموزشی را از رویکردهای مهم دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: معتقدیم آموزش مهارت خوب زیستن قبل از علم آموزی در اولویت قرار دارد که با کاشت نهال کمند در دانشگاه ها، این هدف دست یافتنی شد.

به گزارش برنا؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز سه شنبه در مراسم اختتامیه رویدادهای کار، مهارت و نوآوری دانشجویان دختر(کمند) در دانشگاه های کشور با میزبانی دانشگاه مازندران، با یادآوری اینکه در دولت دوازدهم همپیمانی های موثر و کاربردی را در حوزه های مرتبط با زنان داشتیم،گفت:‌ در این دوره، معاونت حدود ۲۳۰ موافقتنامه با دستگاه های مختلف اجرایی از جمله با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه های کشور منعقد کرده که بر اساس آن همکاری های بسیار خوبی شکل گرفته است؛ به طور مشخص رویداد کمند و سفیران فرهنگی که در حوزه توان افزایی کانون های فرهنگی دانشجویی است.

او ادامه داد:  طرح سفیران فرهنگی و کمند برای افزایش مهارت های تاب آوری و مهارت های گفت و گو و ارتباطی در جمع دانشجویان بسیار کاربردی و مهم است. ضمن اینکه در موضوع نمایشگاه های صنایع دستی، مد و لباس دانشجویان دختر همکاری های خوبی صورت گرفته و فرصتی برای عرضه کارهای دانشجویان است که در حال حاضر نمایشگاه دائمی مجازی برای این موضوع فعال است.

ابتکار با یادآوری اینکه جشنواره زن و علم با جایزه مرحوم مریم میرزاخانی هم از دیگر همکاری ها است که هر ساله اجرا می شود و در آن زنان برتر در حوزه های پژوهش معرفی می شوند، خاطرنشان کرد: امسال به طور خاص جشنواره پروین اعتصامی را برای زنان نویسنده و شاعر کشور برگزار خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همواره در موضوع ارتباط بین دانشگاه و صنعت، دانشگاه و تولید و بخش های مختلف اجرایی کشور همانند بهداشت و درمان، دغدغه نبود ارتباط و پیوند مناسب وجود دارد، توضیح داد: چرا که دانشگاه ها بیشتر نگاه نظری داشتند و به جنبه کاربردی علم کمتر توجه می شد به همین دلیل یافتن کسب و کار مناسب برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دغدغه بود.

او ادامه داد: در دولت دوازدهم چند رویکرد باعث تغییر این شرایط شد و با تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان، فرصت خوبی برای دختران و پسران فارغ التحصیل به دست آمد؛ این شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها از دستاوردها و پیشرفت های بزرگ کشور ما است که توانست اکوسیستم خوبی که بین معاونت علمی و فناوری و بخش خصوصی به وجود آورد.

ابتکار، توجه به بحث مهارت زندگی در نظام آموزشی را از دیگر رویکردهای مهم دولت دوازدهم عنوان و تصریح کرد: مهارت آموزی چه در دانشگاه ها و چه در آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار گرفت چرا که معتقدیم مهارت های خوب زیستن در اولویت قرار دارد.

او ادامه داد: تلاش کردیم مهارت های خوب زیستن، تاب آوری و ارتباط گیری را گسترش دهیم تا انسجام خانواده و اجتماع و حس خودباوری و اعتماد به نفس ملی ارتقا یابد. همینطور مهارت های شغلی و  کاری که به افراد این فرصت را می دهد که آینده خود را بسازند و دیدگاه هایی که دارند را به نتیجه برسانند.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه با آموزش مهارت های شغلی، طرح ها از سطح ایده و نظریه به خدمات و محصول تبدیل می شود، یادآور شد: طرح کمند بر روی موضوع مهارت ها و توجه به خلاقیت و نوآوری دانشجویان تمرکز دارد و مورد استقبال دانشجویان و اساتید قرار گرفته است. از استان ها و روسای دانشگاه ها انتظار داریم این نهال کمند که امروز در دانشگاه ها کاشته شده را آبیاری مراقبت و این الگوی موفق برای مهارت افزایی دانشجویان را توسعه دهند.

ابتکار تاکید کرد: در سطوح مختلف دانشگاه ها این ایده را بسط دهید تا به نقطه ای برسیم که دانشجویان همه این فرصت را داشته باشند که در طرح کمند مشارکت کنند و آموزش های مهارتی بییند و اعتماد به نفس برای مشاغل خود کسب کنند. با این کار اعتماد به نفس و امید به آینده در آنان شکوفا می شود و این اتفاق بزرگی است برای دانشجویان و دانشگاه های ما که در عصر نوین از نوآوری و نگاه به سمت آینده و افق گشایی بهره ببرند.

نظر شما