مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

مسائل باغ وحش‌ها در تمام دنیا به مسائل محیط زیست گره خورده است

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۱۴:۴۶:۴۷
کد خبر: ۱۲۰۳۰۵۴
مسائل باغ وحش‌ها در تمام دنیا به مسائل محیط زیست گره خورده است
مراسم رونمایی رسمی از بچه فیل آسیایی باغ وحش ارم که مدتی قبل در این مجموعه متولد شد، پیش از ظهر امروز با حضور سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، جمعی از مدیران بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش برنا؛ سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این مراسم با بیان اینکه کشور ما از نظر تنوع زیستی، کشور خاصی در دنیا است و حدود ۸  درصد از گونه های پستانداران دنیا در کشور ما وجود دارد، گفت: گونه هایی مانند گوزن زرد ایرانی و یوز ایرانی و گور از گونه های با ارزشی هستند که منحصر به مرزهای کشور ما هستند.

او ادامه داد: اگرچه مشکلات عمده ای در محیط زیست کشور داریم اما خوشبختانه بعد از تاسیس محیط زیست در کشورمان تاکنون هیچ گونه ای را از دست نداده ایم و گونه های با ارزشمان را در زیستگاه هایی که به دلایل مختلف بشدت آسیب دیده اند توانسته ایم حفظ کنیم و این موفقیت ها نباید نادیده گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه مسائل مربوط به باغ وحش ها در تمام دنیا امروزه به مسائل محیط زیست گره خورده است، گفت: باغ وحش ها در دنیا در حوزه آموزش و پژوهش جایگاه ویژه ای داشته و موضوعات مربوط به تنوع زیستی، بانک های ژن و قسمت های عمده ای از کار پژوهش در باغ وحش های بزرگ دنیا انجام می شود.

محمودی با بیان اینکه وقتی مسائل محیط زیست کشور را بررسی می کنیم نقش باغ وحش ها خیلی پررنگ است، تصریح کرد: باغ های وحش صرفا یک مکان تفریحی نبوده و قطعا نقش آن در مسائل مربوط به آموزش برای فرزندان ما به عنوان تصمیم سازان آینده بسیار مهم است.

او با اشاره به اینکه رسالت باغ وحش دوطرفه است، گفت: باغ وحش ها باید بتوانند آموزش و پژوهش را در کشور توسعه دهند و از طرفی جانورانی که در اختیار دارند را باید بتوانند به بهترین نحو نگهداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص وضعیت شامپانزه های باغ وحش ارم گفت: هیچ جای دنیا دیگر شامپانزه ها را به این شکل در قفس نگهداری نمی کنند و باید در فضاهای باز نگهداری شوند و  انتظار داریم مجموعه ارم در آینده ای نزدیک وضعیت این شامپانزه ها را تعیین تکلیف کند.

 محمودی در پایان با تاکید بر اینکه همواره در کنار مجموعه های باغ وحش بوده ایم و تلاش کرده ایم تا اتفاقات خوبی در این مجموعه ها رخ دهد، تصریح کرد: نظارت بر باغ وحش ها از وظایف محیط زیست است و اگر اتفاقی در این مجموعه ها رخ داده و تخلفی صورت گیرد بدون اغماض برخورد قانونی خواهیم کرد.

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه وقتی یک ارزش و دارایی محیط زیستی و اکولوژیکی را از دست دهیم دیگر به راحتی بدست نخواهد آمد، افزود: این موضوع مانند مسائل اقتصادی نیست که سریعا جایگزین شود و زمانی که یک دارایی اکولوژیکی را از دهیم تمام نسل های آینده نیز از آن سرمایه طبیعی محروم خواهند شد.

او با بیان اینکه کشور ما از نظر دارایی های محیط زیستی کشوری غنی است، اظهار داشت: اما اینکه این دارایی را در مقام مسئول و تصمیم گیر چقدر بتوانیم درک کنیم و چقدر مردم را برای حفاظت از این سرمایه ها به مشارکت بطلبیم یک راهبرد مدیریتی و نگاه سیاست گزارانه است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه موضوعی که امروز در حوزه کلی محیط زیست با آن مواجه هستیم

فروپاشی اخلاق است، تصریح کرد: گاهی شاهد این هستیم که با بی رحمی طرفداران محیط زیست را متعصب خطاب می کنند در حالی که اندیشه محیط زیست یعنی زندگی پایدار و مانایی پیشرفت.

رفیعی ادامه داد: فروپاشی اخلاق یعنی اینکه شاهد این هستیم مجموعه ای با نگاه صد در صد سرمایه داری به حیوانات خود آسیب می زند و به دوستداران محیط زیست و حقوق حیوانات نیز فحاشی می کند و البته کمبود نظارت لازم و عدم اقتدار لازم مدیریت محیط زیست نیز از مشکلات عمده این حوزه است.

او با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت باغ وحش ارم و اتفاقاتی که در این مجموعه رخ داده جلسات کارشناسی با حضور متخصصان این حوزه تشکیل شده، افزود: خوشبختانه دغدغه این مجموعه علمی و تحقیقاتی است و انتظار داریم وضعیت این باغ وحش به استانداردهای روز دنیا ارتقا یافته و فضایی که مناسب نگهداری حیوانات وحشی است ایجاد شود.

نظر شما