باید هنگام تزریق واکسن کرونا سیر باشید

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۲۱:۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۲۱۲۸۸۰
باید هنگام تزریق واکسن کرونا سیر باشید
اگر می خواهید واکسن کرونا بزنید هرگز ناشتا نباشید چون ممکن است دچار افت فشار خون شوید.

به گزارش برنا؛ فریده نظری در خصوص تغذیه در زمان واکسیناسیون کرونا گفت: در زمان واکسیناسیون لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تازه( اسفناج، جعفری، کلم بروکلی) میل کنید.

او با توصیه به مصرف تخم‌مرغ یا شیر یا لقمه نان و پنیر( همراه با سبزیجات مثل گوجه‌فرنگی یا خیار )به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن افزود: به میزان کافی آب و مایعات بنوشید، تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ بسیار مهم است.

این مسئول بهداشتی بابیان اینکه در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می‌شود مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود گفت: توجه کنید که نوشیدنی‌های شیرین مانند آب‌میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و به‌طورکلی همه نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شوند.

او اضافه کرد: بهترین نوشیدنی آب اس، مصرف آب‌میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تأمین آب بدن مناسب هستند.

نظری بیان کرد: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می‌کند زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند، همچنین مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می‌تواند مفید باشد.

او با تأکید بر مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون همراه با وعده‌های غذایی و در میان وعده‌ها افزود: مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین‌های آن شامل انواع حبوبات، تخم‌مرغ، انواع گوشت به ویژه گوشت سفید ( مرغ، ماهی ) نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تأمین کلسیم و فسفر، از منابع تأمین پروتئین نیز می‌باشند.

نظری اظهار کرد: در صورت مواجهه با بدن‌درد و خستگی بعد از تزریق واکسن، مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی به ویژه ماهی‌های چرب، گردو و نیز منابع غنی از منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام‌زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز در حد دو لیوان در روز نیز به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می‌کند.

نظر شما