عضو کمیته ملی مقابله با کرونا:

مواردی که هنگام تزریق واکسن و پس از آن باید رعایت کرد

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۵:۵۳:۳۸
کد خبر: ۱۲۱۳۷۷۷
مواردی که هنگام تزریق واکسن و پس از آن باید رعایت کرد
مسعود مردانی با اشاره به اقداماتی که در زمان تزریق واکسن باید انجام داد، گفت: بیماران علامت‌دار علائم مشکوک به کرونا یا افرادی که یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند از تزریق واکسن ممانعت کرده و تزریق را به تاخیر بیاندازند. افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا سه هفته بعد از درمان باید واکسن را تزریق کنند.

به گزارش برنا؛ این روزها روند تزریق واکسن کرونا برای آحاد مردم جامعه شدت گرفته است. حال برخی از عوارض آن نگران هستند. برخی دیگر به دلیل نبود آگاهی کافی در این زمینه از تزریق واکسن امتناع کرده و استرس دارند. بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور و جهان بیماری کرونا همچنان وجود دارد و تزریق واکسن از شدت مرگ و میرهای ناشی از کرونا را در کشور کاهش می‌دهد.

علائم تزریق واکسن کرونا با گذشت زمان برطرف می‌شود

مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا درباره عوارض یا علائم تزریق واکسن به خبرنگار برنا گفت: هر واکسنی عوارض خاص ناشی از تزریق را به دنبال دارد. برای مثال تزریق واکسن کزاز برای کودک هم عوارضی همچون تب را به دنبال دارد.

او افزود: هم اکنون هم با تزریق واکسن کرونا عوارض متعدد همچون درد در محل تزریق، تب، لرز، بدن درد، تن درد، کوفتگی بدن و ... را شاهد هستیم. البته با گذشت زمان این علائم برطرف می‌شود.

 مردانی با بیان اینکه عوارض نادر هم در تزریق کرونا به دنبال دارد، افزود: این عوارض نادر شامل تشنج، لختگی خون و ... است البته عوارض نادر چندان شایع نیستند. افراد در صورت بروز عوارض نادر به پزشک مراجعه کنند.

چگونگی مهار عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا

این عضو کمیته علمی مقابله با کرونا ادامه داد: عوارض شایع همچون تب و  بدن درد قرمزی محل تزریق با مصرف استامینوفن و کمپرس یخ بر روی محل تزریق برطرف می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

 این پزشک عفونی تصریح کرد: اگر علائم افراد بعد از تزریق بیش از سه روز طول کشید باید به پزشک مراجعه کنند.

افراد مشکوک به کرونا می‌توانند  واکسن کرونا تزریق کنند؟

مردانی درباره تزریق واکسن کرونا به مبتلایان کرونا افزود: بیماران علامت‌دار علائم مشکوک به کرونا یا افرادی که یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند از تزریق واکسن ممانعت کرده و تزریق را به تاخیر بیاندازند. افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا سه هفته بعد از درمان باید واکسن را تزریق کنند.

به گفته او اگر فردی واکسن زد و بعد دچار کرونا شد دوز دوم  واکسن را با تاخیر تزریق کند.

 مردانی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا برای تزریق واکسن کرونا قبل از تزریق واکسن تست پی سی آر انجام نمی‌شود. در این شرایط  8 میلیارد جمعیت دنیا تحت تزریق واکسن کرونا قرار می‌گیرند. با این تفاسیر پوشش 8 میلیاردی برای انجام پی سی آر برای آزمایشگاه‌های دنیا امکان پذیر نیست.

    افراد در صورت ابتلا به تب از تزریق واکسن خودداری کنند/ افراد در صورت تماس با فرد مبتلا به کرونا  روند تزریق واکسن را به تاخیر بیاندازند

 عضو کمیته ملی مقابله با کرونا گفت: هر فردی نه تنها برای تزریق واکسن کرونا، بلکه برای تزریق هر واکسنی در صورت ابتلا به تب باید از تزریق واکسن امتناع کند. فرد بعد از بهبود تب باید واکسن را تزریق کند.

به گفته مردانی فرد در معرض تماس با افراد کرونایی می‌تواند روند تزریق واکسن را به تاخیر بیاندازند.

اغلب شهرهای کشور به دلتا مواجه شده است/ ابتلا به کرونا درصورت تزریق واکسن خفیف است

او درباره آخرین وضعیت دلتا ویروس در کشور افزود: اغلب شهرهای کشور به دلتا مواجه شده‌اند. در دنیا هم همین قضیه را به دنبال داشته است. در این شرایط باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو اولویت‌ها قرار بگیرد.

مردانی افزود: البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک، شست و شوی دست و پرهیز از سفرهای غیرضروری و شرکت در تجمعات جزو اولویت‌های مردم قرار بگیرد.

 این پزشک عفونی درباره ابتلای افراد به کرونا بعد از تزریق واکسن افزود: افراد در صورت تزریق واکسن به شکل خفیف به کرونا مبتلا می‌شود و جای نگرانی نیست.

//انتهای پیام: 4

نظر شما