فرزندآوری با روش غربالگری پیش از لانه گزینی

۱۴۰۰/۰۵/۳۰ - ۰۸:۲۵:۲۴
کد خبر: ۱۲۲۲۳۷۸
فرزندآوری با روش غربالگری پیش از لانه گزینی
یک متخصص ژنتیک گفت: زوجینی که دچار سقط های مکرر هستند یا روش لقاح آزمایشگاهی برایشان جواب نمی دهد، می توانند برای فرزندآوری از روش غربالگری پیش از لانه گزینی استفاده کنند.

به گزارش برنا؛ محمدرضا زمانیان متخصص ژنتیک انسانی، عضو هیات علمی و دپارتمان پژوهشگاه رویان و مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری درباره افزایش امکان باروری سالم به روش پی جی اس (غربالگری پیش از لانه گزینی) گفت: روش غربالگری پیش از لانه گزینی برای زوجینی است که مشکل ناباروری دارند و در کنار آن از مشکل سقط های مکرر نیز رنج می برند. یعنی زوجینی که برای این روش به ما مراجعه می کنند یا خودشان دچار سقط های مکرر هستند یا وقتی برایشان از روش های آی وی اف (لقاح آزمایشگاهی و روش کمک باروری) استفاده می شود به طور مکرر شکست می خورد و جنین کاشته نمی شود.

عضو هیات علمی و دپارتمان پژوهشگاه رویان اضافه کرد: این درحالی است که متخصصان درصد بالایی از سقط های مکرر یا شکست های مکرر لانه گزینی جنین را به اختلالات کروموزومی مرتبط دانسته اند. یعنی کارشناسان و متخصصان معتقدند چون جنین اختلال کروموزومی دارد، نمی تواند بارداری را ادامه دهد و سقط می شود یا جنین نمی تواند در رحم کاشته شود و به خاطر مشکلات کروموزومی دچار مشکل می شود.

این متخصص ژنتیک انسانی اظهار کرد: به همین دلیل روشی با عنوان پی جی اس (غربالگری پیش از لانه گزینی) وجود دارد که از این طریق سعی می کنیم به باروری فرد کمک کنیم. در واقع روش PGS با اطمینان از انتقال جنین های فاقد ناهنجاری کروموزومی سبب افزایش میزان موفقیت در لقاح آزمایشگاهی می شود. 

زمانیان خاطرنشان کرد: در روش پی جی اس اما برای زوجینی که قصد فرزندآوری دارند، غربالگری کروموزومی پیش از لانه گزینی انجام می شود.

او ادامه داد: برای مثال در کسانی که تالاسمی دارند، در همان سلولی که برای بررسی جدا می شود به جای اینکه ژن تالاسمی آن بررسی شود، به طور کلی کروموزوم هایش نیز بررسی می شود.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیکی پزشکی مرکز درمان ناباروری رویان تاکید کرد: با ارزیابی بار کروموزومی و بررسی آن متوجه خواهیم شد که سلول و جنین بار کروموزومی طبیعی دارند یا خیر. بنابراین در ادامه این بررسی ها، متخصصان از جنین هایی برای کاشت استفاده می کنند که بار کروموزوم و تعداد کروموزوم هایشان طبیعی است و مشکلی ندرند.

زمانیان افزود: در نتیجه این اقدام شانس بارداری سالم فرد از نظر کروموزومی و عمومی و به طور ژنتیکی را افزایش می دهد.

عضو هیات علمی و دپارتمان پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: به همین دلیل آزمایش پی جی اس توانسته شانس بارداری را از ۳۰ درصد در آی وی اس به ۵۰ درصد برساند. ولی به طور معمول این روش برای زوج هایی استفاده می شود که سقط های مکرر دارند یا چندین بار آی وی اف شده و هر بار شکست خورده اند یا مادرانی که در سن بالای ۴۰ تا ۴۵ سال قرار دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز