کرونا لامبدا خطرناک‌تر از دلتاست؟

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۲۰:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۲۳۷۲۴
کرونا لامبدا خطرناک‌تر از دلتاست؟
یک پژوهشگر بیوتکنولوژی ضمن اشاره به ویژگی‌های سویه لامبدا پیشنهاداتی به واکسن‌سازهای کشور ارایه کرد.

به گزارش برنا؛ حسن رسولی – پژوهشگر بیوتکنولوژی و عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - در یادداشت خود در سایت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران آورده است: آخرین سویه‌ای که از سوی سازمان جهانی بهداشت طبقه‌بندی شده است «لامبدا» نام دارد که نخستین بار در دسامبر گذشته در کشور پرو شناسایی شد. نام علمی این گونه ث.۳۷ (C.37) است. این گونه پیش از این در برخی از ایالت‌های آمریکا و دست‌کم ۲۹ کشور دیگر - که اغلب در آمریکای لاتین هستند - شناسایی شده است. G75V, T76I, Δ۲۴۶-۲۵۲, L452Q, F490S, D614G and T859N ژنوم آن است که به زبان ساده نسبت به کووید ۱۹ ووهان شش جهش تغییر اسید آمینه و هفت اسید آمینه حذف‌شده دارد بنابراین با احتمال بالا توان فرار از واکسن‌های تولید شده تاکنون را دارد. همچنین گفته می‌شود که سویه لامبدا توان سرایت و عفونت‌زایی بالائی دارد.

برخی از همکاران و پزشکان عنوان می‌کنند در صورت ورود این سویه به کشور موجی سهمگین در راه است که موج‌های قبلی با آن قابل‌ مقایسه نیست بنابراین باید از هم‌اکنون تمامی مرزها را بست و با کمک نیروهای نظامی قرنطینه سفت‌وسخت اجرا کرد. هرچند این سویه هم می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند اما واقعیت این است که در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که باور کنیم سویه لامبدا به‌طور خاص آسیب بیشتری خواهد رساند. مساله ای که این عزیزان دانسته یا نادانسته به آن توجه نمی‌کنند، این واقعیت بدیهی است که اگر قرنطینه و بستن مرزها قرار بود موفق باشد کرونا هرگز وارد خاک اروپا و استرالیا نمی‌شد.

بنابراین سوال اینجاست که چه باید کرد؟ قاعدتاً برای فائق آمدن به این موج و این سویه در درجه اول واکسن سازهای کشور (به‌ویژه بنیاد برکت که بر پایه ویروس کشته‌شده واکسن تولید می‌کند) باید هرچه سریع‌تر سویه‌های لامبدا، اتا (نیجریه)، آیوتا (آمریکا) و کاپا (هند)  که همه آن‌ها در فهرست جهش‌های قابل‌ توجه دسته‌بندی می‌شوند، را تهیه کرده و واکسن تولیدی خود را به‌روز کنند تا واکسن‌ها همچنان تأثیرگذاری خود را حفظ کنند و در صورت ورود آن‌ها به کشور دغدغه‌ای از این جهت نداشته باشیم.

همکاران نیز باید توجه داشته باشند که به‌جای ترساندن مردم (که قطعاً از روی خیرخواهی انجام می‌شود) و تخریب سیستم ایمنی آن‌ها به ارائه راهکارهای عملی توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند. مردم هم باید با تقویت سیستم ایمنی  و همین‌طور مراعات جدی (برخلاف چندماه اخیر) تا حد امکان از ابتلا به سویه‌های جدید مصون بمانند.

نظر شما