رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با برنا:

میزان مرگ و میر بیماران کرونایی می تواند به دلیل کمبود پرستار باشد/ضرورت استفاده از پرستاران سرباز در بیمارستان های کشور

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ - ۰۴:۴۶:۵۰
کد خبر: ۱۲۲۹۳۴۶
میزان مرگ و میر بیماران کرونایی می تواند به دلیل کمبود پرستار باشد/ضرورت استفاده از پرستاران سرباز در بیمارستان های کشور
آرمین زارعیان گفت: شاهد بودیم که به دلیل کمبود تخت های آی سی یو بسیاری از بیماران کرونایی در بخش های عمومی بستری می شوند و اگر بیماری شرایط وخیمی داشته باشد و امکانات و تجهیزات برای او وجود نداشته باشد می تواند این امر به دلیل نبود پرستار ماهر موجب افزایش مرگ و میر نیز باشد.

آرمین زارعیان رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: کمبود پرستار در کشور ما مشکل بزرگی است و فقط مخصوص به شرایط فعلی کشور نیست.

او با بیان اینکه در گذشته نیز ما نیروی پرستاری کم داشتیم و بارها این موضوع را به مسئولان سازمان نظام پرستاری منعکس کرده بودیم ولی هیچ تدبیری اندیشده نشد، افزود: دو مشکل در شرایط فعلی که به یکباره با شیوع و اپیدمی کرونا مواجه شدیم به وجود آمد، یکی اینکه تعداد مراجعان به بیمارستان ها به شدت افزایش پیدا کرد همچنین تخت های آی سی یو محدود بود و از طرفی پرستاران متخصص آی سی یو یا باید دوره کارشناسی ارشد را طی می کردند و یا حداقل دوره های نظام پرستاری را می گذراندند.

زارعیان ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کمبود پرستار در شرایط فعلی ابتلا خود پرستاران به بیماری کرونا بود که با این شرایط آن ها از چرخه ی مراقبت خارج شدند و همه ی این موارد دست به دست هم داد تا به یکباره بحرانی در حوزه کمبود منابع انسانی ایجاد شود.

او افزود: شاهد بودیم که به دلیل کمبود تخت های آی سی یو بسیاری از بیماران کرونایی در بخش های عمومی بستری می شوند و اگر بیماری شرایط وخیمی داشته باشد و امکانات و تجهیزات برای او وجود نداشته باشد می تواند این امر به دلیل نبود پرستار ماهر موجب افزایش مرگ و میر نیز باشد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران تصریح کرد: قرار بود 30 هزار نیروی پرستار استخدام شود که هنوز تمام و کمال اتفاق نیفتاده است و بخش عمده ای از پرستاران ما هنوز استخدام نشدند. همچنین در این باره سازمان برنامه و بودجه مجوز آن را صادر کرده است اما وزارت بهداشت باید با همکاری سازمان امور استخدامی این کار را انجام دهد که امیدواریم در زمان وزارت دکتر عین الهی این امر به طور کامل محقق شود.

زارعیان ادامه داد: اما حدود 12 هزار نفر از پرستاران استخدام شدند اما با توجه به شرایط موجود این تعداد کافی نیست و بایستی تدبیری در این خصوص اندیشیده شود همچنین این  امر می تواند از طریق رایزنی های معاونت پرستاری وزارت بهداشت با معاونت توسعه و منابع وزارت بهداشت سریع تر پیش رود.

او با اشاره به لزوم استفاده از سربازان دارای مدرک تحصیلی علوم پزشکی در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر از سربازان با این شرایط استفاده می شود و امکان ندارد سربازی وجود داشته باشد که با رشته تحصیلی علوم پزشکی در محیطی غیر  بیمارستان خدمت کند.

زارعیان گفت: در خصوص خدمت سربازی فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی در بیمارستان ها، مجدد با ستاد کل نیروهای مسلح مکاتبه ای انجام خواهیم داد تا اگر در این خصوص موانعی وجود دارد، مرتفع شود و این سربازان در بیمارستان های تحت حمایت ستاد کل نیروهای مسلح و یا به عنوان پیام آوران بهداشت در بیمارستان های دولتی مشغول به کار شوند و این کار حتمی است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان تهران درباره فعالیت مجدد پرستاران مبتلا به کرونا بعد از بهبودی ادامه داد: مواردی وجود نداشته است که پرستاران به دلایل عوارض پس از کرونا دیگر قادر به فعالیت کاری نباشد چرا که ماهیت بیماری مشخص است و خدایی ناکرده یا عده ای شهید سلامت می شوند یا در نهایت بهبودی حاصل می شود و به کار باز می گردند.

او گفت: طبق آمارها 10 تا 15 هزار نفر شهید سلامت و 80 هزار نفر پرستار مبتلا داریم.

زارعیان درباره دریافت پول توسط پرستاران برای انجام امور پرستاری بیماران در بیمارستان های گفت:هر مددجویی می تواند پرستاری را به استخدام خود دربیاورد که این امر در تمام دنیا مرسوم است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما اگر پرستاری در حین شیفت خود، پولی خارج است عرف از بیمار و خانواده او دریافت کند، خلاف اخلاق حرفه ای است و با او برخورد می شود.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز